Jump to content
Annons

Mellanvägg!


wacky

Recommended Posts

Tjena tjena! Jag måste få svar på en fråga jag inte tycker jag hittat på forumet.

Det är så att jag håller på o bygga upp en studio nu ute på vischan! Och min fråga är, vad ska man anväda sig av för material till väggen mellan kontroll-rummet och inspelnings-rummet? Jag har kikat på andra engelska sidor, men jag få inte ut så mycket av dom...(lite kass engelska ska jag erkänna också 🥰).

Jag tänkte på hur tjock ska väggen vara, vilket ljudisolerings material ska man använda sig av, gips eller spånskivor eller kanske båda? Finns det nån billig kvalitativ lösning?

MVH Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gipsvägg dubbel gips och du skall ha dubble regel system en såkallad DD70 vägg... Du använder AC60/70 skenor i golv och tak. Samt Rdbreglar(Danosytem) eller Gyprocs ljudreglar dessa två ligger runt 15-20 spänn metern det går åt ca 2 m/kvadrat meter vägg mellan tummen och pekfingret. Men kolla in www.danogips.se gå till infocity där och välj ljud/brand och flukta runt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!!!!

Så här gjorde jag och det blev kanon.

Först ett regelverk med 120*45 reglar, dom la jag med ett centrummått på 60cm. I varje "fack" la jag in 120 isolering.

Bakom det en plastduk för hålla isoleringen på plats.

Sedan 3 lager med gipps.

Bakom den väggen muraden jag upp en tegelvägg.

mellan gippsväggen och tegelväggen har jag ett mellanrum på ca 10 cm.

Lycka till med ditt bygge!!!

Ohoj!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tack för tipsen! Jag vill bara veta hur tjock väggen och vilken typ av isolering mellan väggarna det ska vara för att det ska bli tillräckligt tyst. Jag kommer inte att mura någon tegelvägg. Jag kommer att använda mig av gipsskivor och träreglar m.m.

Är det väggens tjocklek som är det viktiga eller kan det räcka med en effektiv isolering och en tunnare vägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tack för tipsen! Jag vill bara veta hur tjock väggen och vilken typ av isolering mellan väggarna det ska vara för att det ska bli tillräckligt tyst. Jag kommer inte att mura någon tegelvägg. Jag kommer att använda mig av gipsskivor och träreglar m.m.

Är det väggens tjocklek som är det viktiga eller kan det räcka med en effektiv isolering och en tunnare vägg?

Ljudisolering kräver massa och avstånd enkelt sett iaf. Väggen Bör (Skall) vara av dubbel regelverks karaktär. Helst med olika massa. Tex 2 lager gips på ena sidan och tre på den andra. Avståndet skall vara så stort som mjöjligt för att få lägsta möjliga "lägsta frekvens" i väggen. En konstruktion av 70 regel...20 mm luft 70 regel funkar utmärkt i de flesta semiproffsfall. Sedan kan du även limma ihop gipsen med ett lim som är något elastiskt detta ökar syyvheten o konstruktionen vilket även det hjälper det totala reduktionstalet i väggen. Jag har för mig att jag i en topic redogjorde för hur man bär sej åt rent praktiskt för att montera allt.

isoleringen i väggen skall helst vara av tyngre modell även kallat för stapelfiber.

Link to comment
Dela på andra sajter

En konstruktion av 70 regel...20 mm luft 70 regel funkar utmärkt i de flesta semiproffsfall.

Hm... jag har funderat lite på det där med luftspaltens bredd eftersom jag själv står i begrepp att dela upp garaget i liverum och kontrollrum, med dubbla mellanväggar. Har för mig att jag läste någonstans att minst en halvmeters mellanrum behövs för att få till en effektiv basdämpning. Är det någon som har siffror på det här?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Avståndet beror på väggskiktens vikt en formel säger 60/rot D*Roten ur ((Vikt 1+vikt 2)/(vikt 1*vikt 2)) Detta bestämmer väggens lägsta frekvens D är måtten mellan vägg skikten i meter. Och helst vill man ner under 20 Hz på detta. Detta kan man älta i evigheter och vill man ha en riktigt bra vägg så är betong att föredra sedan en fråstående vägg innanför detta..osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
vill man ha en riktigt bra vägg så är betong att föredra sedan en fråstående vägg innanför detta..osv osv...

Nu har jag kommit så långt med mitt bygge att jag har delat upp studion i kontroll- och spelrum med en vägg som består av 95 mm träregel med glasull mellan och två lager gips på ena sidan samt tre lager gips på andra. Väggen som är 4,9 meter lång har ett fönster på ca 1m2 och så har jag satt in en altandörr. Både fönstret och dörren är försedda med treglas och kommer från ELIT. Jag tycker att väggen ger en ganska bra ljudisolering, men jag vill ha den ännu bättre så det får helt enkelt bli en vägg till. Frågan är om jag ska bygga en likadan som den första eller om det vore smartare att mura upp en betongvägg. Jag har kollat priser på betongblock på Byggmax och kommit fram till att en 20 cm tjock betongvägg inte blir så mycket dyrare än en trä- och gipskonstruktion. Å ena sidan kan jag tänka mig att betongen skulle vara ett fint komplement till väggen jag redan har, men å andra sidan tar dörr och fönster upp en ganska stor del av väggytan. Det kanske innebär att materialet i själva väggen är av mindre betydelse - jag antar att det är dörren och fönstret som är de svaga punkterna. Finns det några kloka synpunkter bland experterna på forumet?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

med bara en dörr så spelar det nästan ingen roll hur bra du gör väggen. Det är igenom dörren och fönstret du kommer läcka ändå. Jag gjorde en ljudsluss som man även kan använda som t.ex. sångbås. Ett annat altenativ är dubbla dörrar men som sagt ju större luftspalt i mellan dörrana desto bättre. har du bara ett treglasfönster i din studioruta ? en anna fördel om du bygger en vägg till med lite luftspalt i mellan är att du då kan bygga en fönsterkarm som är djupare och ha dubbla glaskassetter med en så stor luftspalt i mellan som möjligt. Detssam gäller ju då för dörren om då inte har plats att göra en sluss.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en ljudsluss som man även kan använda som t.ex. sångbås.

Det låter intressant, men jag förstår inte riktigt hur du menar. Hur stor är slussen? Vad är den gjord av? Dörrar och fönster? Placering i förhållande till övriga rum?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

ctrlroom.gif

En enkel skiss över mitt kontrollrum. Rummet är ca 390 x 590 cm. ljudslussen är byggd med vanliga träregler och gips. Har en liten ruta i slussen som är in mot kontrollrummet samt en ruta i dörren som är in mot studiorummet. På så sätt kan en sångare t.ex. stå där samtidigt som resten av bandet är inne i studion. Utöver det har jag även ytterligare ett sång/trumbås samt ett förstärkarbås. Nackdelen är ju att slussen tar upp plats men kan man använda den till mer än bara sluss så blir det ju mer motiverat. Du kan ju även göra slussen inne i själva studiorummet. som du ser vinklade jag även den andra sidoväggen för att studion skulle bli symetrisk samt för att undvika parallella väggar.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow. Det här tål att tänkas på. om jag gör en sluss får den nog bli i spelrummet (3,9 x 4,9 m) och inte i kontrollrummet (2,4 x 4,9 m), men det går ju - som du påpekar - lika bra... Hm... fast då missar jag kanske möjligheten till en extra ruta i väggen mellan kontroll- och spelrummen. Om jag inte bygger en liten kur kring det fönstret också... Som sagt: Det här tål att tänkas på...

Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Intressanta och faktaspäckade tips.. Men en liten undran som jag har i detta ämne då..

Hur är det med flytande golv då det gäller kontrollrum. Kan man tänka sig att bygga en sandbädd och "ställa" kontrollrumet på för att ytterligare få bort ljud och vibrationer ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du som jag vinklar båda väggarna i slussen så får du ju ytterligare en fördel i och med att du bryter upp de paralella väggarna både i studiorummet samt i slussen.

Ang sandbotten så är jag inte rätt man och svara på det. Det finns ju andra exempel på flytande golv som det har skrivets om på detta forum.

Sök och ni skall finna!!! (lär ju nästan bibliskt det där!) 😏

En variant ,om man har cementgolv som jag att utgå från, är att att först lägga en platonmatta för ventilation. På det sedan lämplig mängd golvfrigolit och sen en golvspånplatta. på det det ställer du sen väggarna till ditt kontrollrum som därmed blir flytande. Har dock för mig att nån av studiobyggsexperterna här har nåt bättre förslag än just frigolit.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ställa golvet på korkplattor. Lite mindre jobb än tex sand lr trädgårdssten 😛

Våra båda studios byggdes av studiobyggarna på det viset. Han inte riktigt se exakt hur dom gjorde men det var små korkpelare dom byggde golvet på.

googla och du skall finna. 😄

Luftspalten i väggarna i båda studiosarna är 1 dec. Vi har ca 2,5 dec mellan dörrarna i "slussen". Funkar prima.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korkplattorna är från Vibratec om jag inte missminner mig. Studiobyggarna brukar ju spika Igmar Olssons alster och han gillar vibratec. Iaf enligt mina erfarenheter.... Men jag kan ha fel...Men ren kork är organiskt och ruskigt oromantiskt på en platta på mark....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...