Jump to content
Annons

Finns det flera sätt att lägga effekter i cubase?


Mantel

Recommended Posts

Såhär ligger det till, mixar lite som jag har spelat in tidigare.

Till bas och gura använder jag uteslutande GuitarRig.

När jag bara latchar lite och lirar (inte spelar in) Då blir det inga klicks eller pops i ljudet, men så fort jag slår igång inspelningen eller spelar upp något då knastrar det. Det beror väll på att datorn får jobba för mycket (btw datorn är en amd 2800 512 ram M-audio 1010Lt kort). Jag skulle gärna vilja få bort detta knaster. Jag tycker att latencyn blir för hög när jag höjjer den. Jag är ganska mycket nybörjare på cubase men jag lägger effekten på insertsen, altså om du tycker på den där "e" knappen. Finns det ett annat sätt att lägga på effekterna så att dom inte drar lika mycket cpu eller minne? eller är drivarna till kortet för kassa? jag tror jag har dem senaste från hemsidan.

behöver ganska akut hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Skumt, det ska inte vara några problem! Eller rättare sagt jag som har alla problem som finns... har inte detta problem!

Har du prövat att slå av alla effekter förutom just GuitarRig när du spelar in och när du sen spelat in, slå på effekterna igen!

OBS, att om du har effekter på master-regeln så blir det alltid tokhög latency, även om dessa effekter är avslagna!

Denna latency märks enbart när du spelar in då Cubase annars kompenserar latencyn så att du inte märker den,

genom att helt enkelt starta upp senare (det antal ms som latency är på.) Latencyn är då förpassad till fördröjningen

mellan det att du trycker på play tills det att du hör musiken, m.a.o. inget man täcker på, ska man däremot spela in

så märks dessa typ 50/80ms i latency väääldigt väl 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju även prova att köra Freeze på de kanaler som redan är effektlagda, då hamnar de som audio istället och du kan lattja loss med GR i real-minus latency-tid.. ( eller hur Claes 😎 )

Ett annat sätt är att gruppera de kanaler som inte behöver ha separata effekter ( Groupchannel ), sedan kan du ju skapa effekt-send kanaler (FX Channel ).. men Guitarrig måste nästan ligga som insert, annars försvinner ju vitsen med simuleringen, likaså kompressorer och EQ ( om man inte ser användandet av effekter ur en artistisk synvinkel..)

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...