Jump to content
Annons

Machinedrum någon?


SinSonic

Recommended Posts

Tjenare!

Har varit på jakt efter kompetenta trummasiker som som det går att modifera ljud på om man nu känner för det. Pysslar mycket med trance/club musik och har funderat på en Elektron Machinedrum av något slag. inget man hittar begangnat än direkt dock.

så jag undrar om det är någon som testat eller äger en Elektron Machinedrum av något slag? är den värd att invistera i? eller kanske har annat förslag på trumaskin som funkar för dagens trance/club musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du absolut ska ha hårdvara är machinedrum säkert ett bra val. Den ska kunna låta i princip hursomhelst och är extremt programmerbar (man kan låsa 48 parametrar per steg! = 48 förändringar i ljuden per sextondel, om man vill). Jag har sett ett flertal på begagnatmarknaden det senaste året. Brukar gå för 8000,- ..

ER>-1 är en ljuvlig(t billig) trumsynt. Det bästa som finns efter machinedrum men vill du ha den till klubbmusik är jag tveksam. Man kan göra feta kickar och sådant (särskilt med en kompressor någonstans i kedjan.. en sådan bör du nog skaffa i vilket fall) men 99 av 100 ljud den gör är bara konstiga och passar introverta genrer bättre.

EMX-1 är en groovebox med ett par monofona syntparter (som tydligen påminner en del om monomachine i ljudet) och en bunt trumsamplingar. Är det en trummaskin du är ute efter så är den inte mest maskin för pengarna. Korg ES-1 eller ESX-1 däremot.. samplingsbaserade trummaskiner. Superenkla att göra beats på, ständigt refillbara. ES-1 får du för 2000-2500,- begagnad. Ett riktigt kap. Jag fick tag på en ESX-1 för 4000,- och det kan vara min mest glädjebringande affär någonsin. 😆 Ny kostar den kring 8000,- numera.

Alltså, summa summarum:

Machinedrum – bra men dyr.

ER-1 – billig men kul, dock inte helt lämpad för klubbmusik.

EMX-1 – synt med hjälplig trumdel.

ES-1 – kul och billig och ständigt förnybar. Bästa köpet!

ESX-1 – guds gåva men svår att hitta begagnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att hittills har jag kört med min Roladn XV-3080 +techno kortet för ett antal samplade trumset, vilket duger, men börjar även kännas lite begrensat. Skulle därför vilja ha tag på en mer analog modell trummakin där det helt enkelt finns större frihet att påverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat en gång, men det sa mig inte så jättemkt 😆 .. En polare till mig jobbade på Elektron och hjälpte till att utveckla maskinen, så han hade med en sån en gång.

Har även en demo-cd med lite samplingar gjorda med Machinedrum.

Visst är det en jävligt fet trummaskin med HÖG potential, men den är jävligt dyr som sagt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar inte analog, du menar att det ska finns stora möjligheter att förändra ljuden.. eller hur? Då kvarstår mina tips. 😎

Ja... väldigt påverkbart, hälst inte sample baserat eller eventulet båda delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte samplingsbaserat?

naa....risken att vara ofelxibel. då känns det mer flexibelt att programera en Supernova att agera trummaskin exempelvis. Just därför jag är intressead av något som går att "vrida och vända" på.

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår. Men det handlar mest om metod. Samplingar är förstås mer flexibla om man jobbar med dem i en dator och sedan för över via flashkort (mycket smidigt) och när du väl har dina samplingar i en ES-1 så kan du lätt vrida dem till oigenkännlighet med hjälp av effekterna.

Anyway, du verkar vara inställd på att skaffa en Machinedrum och då är det nog rätt väg att gå. Nya versionen har ju dessutom lite samplingsminne. :rolleyes:

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

har varit till korg hemsida och kollat in deras trummaskiner eller "grovebox". har lyssat på de demos dom har där oxo och det låter helt ok. fast jag vet att demos inte speglar en maskins riktiga potential alltid, alla fall inte från tillverkaren själva. ska försöka hitta lite mer stoff frå korgs maskiner. Var även och kollade hos Roland som har någon MC-909 grovebox. fast jag vet inte riktigt vad jag ska tro om den än.

Inge förslag på äldre makiner som kanske fortfarande går att få tag på med hälst någon form av MIDI support?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa älskar ju tr-808/909 men du gör nog bäst i att inte lägga feta pengar på den typen av äldre grejer såvida du inte är ute efter det specifika soundet.

Kolla upp Jomox xbase09 också. Trumsynt. Ska vara fet (härmar 909/808/lite annat). Jag vet en och annan klubbmusikmakare som hyllar den över allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att hittills har jag kört med min Roladn XV-3080 +techno kortet för ett antal samplade trumset, vilket duger, men börjar även kännas lite begrensat.

Då vet jag inte om Electribe-serien är nåt för dig heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att hittills har jag kört med min Roladn XV-3080 +techno kortet för ett antal samplade trumset, vilket duger, men börjar även kännas lite begrensat.

Då vet jag inte om Electribe-serien är nåt för dig heller...

Electribe-serien har ju romplers, samplingsburkar och en trumsynt.. något där skulle väl kunna passa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har juh även Novation Drumstation ..

/Daniel

Joo... Drumstation har jag funderat på oxo. går att hitta rätt billigt. Den går ju att tweeka en del den oxo, kanske inte licka mycket som en Machinedrum eller en Jomox men ändå. överkomlig för priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att hittills har jag kört med min Roladn XV-3080 +techno kortet för ett antal samplade trumset, vilket duger, men börjar även kännas lite begrensat.

Då vet jag inte om Electribe-serien är nåt för dig heller...

Electribe-serien har ju romplers, samplingsburkar och en trumsynt.. något där skulle väl kunna passa?

jodå... en Korg Electribe EMX-1 är inte helt utesluten bland alternativen, även fast den inte toppar riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast EMX bör du utesluta om det är trummor du letar efter. Den har en bunt samplingar som du inte kan byta ut eller förändra annat än med effekter och filter.

Den här Korg ESX-1 är helt sample baserad. påminer lite om Rolands MC-909 dom är så stålta över. fast den verkar hlet klart trevlig för att vara sample baserad då man kan använda vad man än vill. fast det känns ändå som det lutar mer åt något åt synth/generator av något slag för att slippa själva sampler steget och köra direkt från källan. men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...