Jump to content
Annons

Guitarsuite i realtid?

Guest Hårboll

Recommended Posts

Guest Hårboll

Hej

Jag spelar idag in en ren gitarrsignal direkt in i datorn till Cubase sx2 och lägger sen på förstärkarsimultion med vst-pluggen Guitarsuite.

Jag skulle vilja ha så att guitarsuite simulerade gitarrsignalen samtidigt som jag spelar in, så jag hör det slutgiltiga ljudet i realtid och inte den rena gitarrsignalen.

Har för mig att man ska lägga guitarsuite som en Fx-kanal men jag lyckades inte direkt få ordning på det iaf. Tacksam för hjälp!

Mvh David

Annons

Det är bara att klicka på den där symbolen som finns på varje kanal som ser ut som en liten högtalare (sitter precis brevid "record enable" den där röda runda ringen med en svart prick i mitten). När den är gulmarkerad borde du kunna höra det processade ljudet direkt?

Guest Hårboll

Hej

Kanske inte var tillräckligt tydlig, men än så länge har jag ingen aning om hur man på något sätt processerar ljudet "samtidigt" som man spelar in. Det jag gör i dagsläget är att spela in en gitarr helt rent in i datorn. När det är gjort går jag in på audio?--plugins-guitarsuite och lägger på förstärkarljudet där på den redan inspelade kanalen. Är ni med på vad jag menar?

David

Guest G.Audemard

Jag är med på vad du menar. I SX kan man väl lägga effekter på ingångarna om jag inte missminner mig, sitter själv på SL där den möjligheten inte finns. Det är nog där du vill lägga Guitarsuite för att spela in den processade signalen.

Aha, ok, då förstår jag. På varje audio-kanal så finns det ju möjlighet att välja t ex vilka insert-eller send-effekter du ska ha (för att komma åt dessa kan du t ex trycka på den lilla symbolen med ett "e" som finns på varje kanal). Lägg de GuitarSuite-pluggar du använder på insert-"facken" (och gör enligt de första tipsen) så borde det nog gå bra?

Gör du som JJRockford säger får du signalen "effekterad" men inte inspelad som audio, d.s.v den torra gitarrsignalen blir inspelad som audio, men därefter kan du byta insert-effekt utan att det påverkar inspelningen.

Lägger du guitarsuite på ingångskanalen däremot spelar du in den "effekterade" signalen och kan därefter inte ta bort den. ( om du inte spelar in samma sak en gång till vill säga.)

Rocka fett

Edited by Lundin

Guest Hårboll

Tackar väldigt mycket för tipsen, nu fungerar det klockrent.

det blir så att jag spelar in en torr signal men hör en shysst jcm 900 =)

rätt smidigt att kunna ändra ljud senare tycker jag.

Finns det något smart sätt att lägga på dom effekterna på ljudet, eller måste jag gå via audio-->plugin--->guitarsuite och kopiera inställningarna?`

En annan grej som verkar lite dumt, om det inte är jag som är dum, är att omman väljer ett sparat preset i guitarsuite så får man rätt ljud, men man ser inte instälnnigarna ändras. NÅgon lösning?

David

NÅgon lösning?

David

Uppdatera pluggen 🙂 Brukar ju vara vissa problem ibland för pluggars GUI att fungera när tillverkare av diverse sequencerprogram uppdaterar sina mjukvaror..

ta t.e.x Cubase egen inbyggda EQ som exempel:

Man går in och ändrar diverse band, o rattar loss.. sen avaktiverar man banden via respektive on/off-knapp och trycker "reset EQ"..kolla och förundras.. denna bugg har hängt med sedan SX 2.0 😠

Passar också på att tacka eftersom det löste mitt problem med Guitarrig, som jag skrivit om förut... tack! 😆 (Nej, jag fick aldrig igång GR efter min tråd men nu så...!)