Jump to content
Annons

First class lover - No sign of brake lights


Vad säger ni?  

12 röster

  1. 1. Vad säger ni?

    • 1 Sketakass
      0
    • 2
      0
    • 3
      1
    • 4
      6
    • 5 Sketabra
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: No sign of brake lights

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: Rock/pop

LÅTLÄNGD: 4.02

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: 192 kbit mp3

STORLEK: 5.5 mb

STATUS: I princip och med god vilja färdig låt

LÅTLÄNK: No sign of brake lights

Ännu ett alster från min vrå. Tacksam för såväl snälla som taskiga kommentarer 🙂

Är beredd på att det kan bli lite ändringar efter er kritik. Tog därför inte bort bruset som försvinner i slutet på låten. (Processen från Cubase till mp3 är sååå seg 🙂)

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minus: tveksamt sång i versen, sådär uttal, trummorna - jag vill ha mer dynamik!

Plus: Snygg gitarr i introt, bra refräng som attans!

Alltså, jobba på dynamiken och sången, för det är en go låt! :rolleyes:

Jobba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Refrängen låter lite som något det svenska bandet The Embassy kunde ha gjort, och det är fin kritik! 😛

Pianot är skitsnyggt harmoniskt, men låter lite väl samplat. Jag skulle gärna se ett lite mjukare ljud där, mer vardagsrumspiano. Och så är ridecymbalen lite plastig.

Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen (cello?) är obekvämt stereobred. Jag föreslår att ni monofierar allt under 300 hz, för att komma undan hörlursåksjuka samt vinylproblem.

Reverbet på sången måste väck, iallafall kapas i toppen. Detta är utan tvekan den vanligaste demomissen, reverbet.

Delay skapar rum på ett snyggare sätt, om du håller det i schack med kompressor och eq. Temposynkat ska det vara, testa 2/4 på denna.

Låten i sig är rätt skaplig. Sångaren gör rätt i att våga skeva här och var, men skulle ändå behöva släppa efter lite och våga mer. Öva uttal. (gud, jag låter som idoljuryn)

Fint arrat, men kanske spara lite på riden / hh där till vänster? Blir lite tröttande.

Dagens bästa lyssning är det definitivt, så jag pausar till imorgon. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, sedär!

Trevligt att komma hem från en liten resa i Finland, med alla hemskheter det innebär i musikväg, och hitta en sån här kanonlåt...! 😉

Håller med vemdetnuvar om att både pianoljudet och ride skulle kunna fixas lite mer med. Pianot skulle nog må bra av lite mer dynamik och kanske lite slappare kvantisering, nu låter det nog lite för mekaniskt... Samma sak med riden egentligen.

I övrigt....? Hur bra som helst som vanligt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra komposition med snygg refräng! Refrängen skulle komma ännu bättre till sin rätt i högre tonart där du kan ta i mer. Prova och gå upp en oktav i refräng. Trumkompet låter som ett automatkomp som inte är gjort för just denna låt, i slutet tycker jag kaggen låter som vaktparadens bastrumma. Det staccatospelande pianot i slutet låter väldigt statiskt och enformigt däremot diggar jag gitarrspelet, speciellt i introt. Cellobasen gör sej bra i slutet men en elbas skulle jag nog föredra i övrigt. Låten har bra potential och du har ju sångresurser så den här låten tycker jag du har goda förutsättningar att slipa till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som det är mycket reverb, speciellt på sång, men det är bra! Häftig refräng som f-n. Bra röst! Gillar också pianospelet i refräng!

Ganska udda musik, men bra musik! 😕 Kom inte på nån konstruktiv kritik, förutom reverbet på sång, som jag tycker du borde sänka litegrann!

Bra jobbat! 😕 \\Dana

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer!

Thimmie - trummorna är inte speciellt dynamiska men det är ju min signatur vid det här laget 😄 Uttalet ska övas på också och är en av de saker jag faktiskt inte tänkt på ett dugg så kommentaren är jag tacksam för. Skoj att du gillar refrängen!

Nossbokaj - Placeboliknelsen har jag faktiskt hört ett pr gånger tidigare men jag blir lika glad varje gång 😄 Elektroniska trummor har jag också fått kommentarer om tidigare. Känns som att jag vill ha hyfsat akustiskt sound trots att jag är för lat för att jobba så mycket som det krävs för detta. Får prova i nån låt...

Mornel - Embassy får jag lyssna lite på. Tack för komplimangen i vilket fall. Pianot är ett sf2-ljud - "Magenda" - som jag varit nöjd med tidigare men det handlar nog om att det bara hängt med. Vet bara inte vad jag ska prova istället.

Demomannen - Blev skiträdd när jag såg att du skrivit :rolleyes:😱 Det var dock konstruktiv kritik så det var ju ingen fara. Uttalet ska tränas som jag skrev till Thimmie. Bas-pads är nog en engångsföreteelse men det stämmer ju att den kanske inte ska ligga och fylla ut hela stereobilden.

android - Jag är 25% finne så tala inte för illa om Finland 😄 Ska använda mig lite av kvantiseringstipsen som fanns i senaste numret och otajta till mitt spel lite. Känner inte att mitt keyboard ger så bra känsla att jag vågar behålla mitt originalklinkande. Kul du gillar 😄

91:an - Tack för tilltron till min röst men en oktav upp? 😉 Piano och trum-tipsen tar jag med mig 😄

Danabacken - Reverb kan man aldrig få för mkt av. Särskilt inte när det är ens egen röst. 🥰 Jo lite mindre ska jag nog åstadkomma. (Kanske...) Kul du tycker det är udda (och bra samtidigt)

Nån annan som har kommentarer innan jag går in i Cubase och kör om processen? 😄

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och din röst är så bra 😱 Kritik blir på den akustiska gitarren som har en "nära" ljudbild till skillnad mot de andra intrumenten: stråkar, trummor. Det passar inte riktigt ihop...

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Matthew!

Måste bara säga att det här var grymt!

Tycker även jag att versen känns lite tveksam på sången men på ett skönt sätt.. Gillar rösten även om det är lite suede/placebo-feeling på det. Men du har iallafall dina special s(Z) som du kör med! 😎 Det är gött med ett Trademark!

Blir lätt avundsjuk på dina låtar och arr. Håller på lite i samma fack men får inte riktigt till låtarna till samma standard som du, Maniac låten har jag gått och nynnat på hela veckan.. 😱

Tro nu inte att jag alltid skriver så här positivt till folk men jag måste ju säga att detta har riktigt potential..

Som negativt kan jag väl säga att ibland känns det som om ljudbilden ligger lite långt borta, men du ska inte nödvändigtvis lyssna på mig gällande mixning då jag är ny i gamet.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Matthew L....sanslöst juste gitarrljud på akustiska och även på kaggen...sen är jag lite allergisk mot "ridekompet" skulle må bättre av en mer driv utan ride...men som vanligt inte mycket att säga om kompositonen...bra...kanske du skulle låta akustiska figuren dominera lite genomgående i verserna...rytmiseringen är i detta fall the hook.... 😆 i mina öron allså 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockypop Akustiska gitarren är ju en fuskgitarr, Virtual guitarist, vilket du kanske hör. (Skulle kunna spela det på riktigt men har lite svårt med inspelningsutrymme vilket förändras då jag snart flyttar) Kanske är därför det inte flyter ihop riktigt 😛 Kul du gillar annars! 🙂

Richie76 Vad glad jag blir över din kommentar 😄

Att du gått och nynnat på en annan av mina låtar känns väldigt roligt & smickrande 🙂 (Kommer somna med ett behagligt leende på läpparna)

Ang. ljudbilden så har jag en del reverb på de flesta kanaler så att det känns lite avlägset stämmer nog. Ska försöka att bli bättre på att våga minska lite på "rymdeposkänslan". (Men det är ju så gött med reverb 😛 )

Karl Jo, hehe, det justa ljudet på akustiska får jag tacka Virtual guitarist för...(urk, känns som värsta fuskaren 😠 ) Åttondelsride har jag blivit beroende av vilket andra också kommenterat. Ska prova en shaker nångång. (Med mycket reverb och hi-pass så det blir som en ride 😄 )

HälZningar /M

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockypop Akustiska gitarren är ju en fuskgitarr, Virtual guitarist, vilket du kanske hör. (Skulle kunna spela det på riktigt men har lite svårt med inspelningsutrymme vilket förändras då jag snart flyttar) Kanske är därför det inte flyter ihop riktigt  😛  Kul du gillar annars!  🙂

Richie76 Vad glad jag blir över din kommentar  😄

Att du gått och nynnat på en annan av mina låtar känns väldigt roligt & smickrande  🙂 (Kommer somna med ett behagligt leende på läpparna)

Ang. ljudbilden så har jag en del reverb på de flesta kanaler så att det känns lite avlägset stämmer nog. Ska försöka att bli bättre på att våga minska lite på "rymdeposkänslan". (Men det är ju så gött med reverb  😛 )

Karl Jo, hehe, det justa ljudet på akustiska får jag tacka Virtual guitarist för...(urk, känns som värsta fuskaren  😠 ) Åttondelsride har jag blivit beroende av vilket andra också kommenterat. Ska prova en shaker nångång. (Med mycket reverb och hi-pass så det blir som en ride  😄 )

HälZningar /M

Å tusan...grundlurad...however kalassound....vad hette programmet?virtual guitar?är det bara akustiska eller är det elgurkor också??? och fuskare?? vad är man själv med synful,B4,trilogy och alla andra pluggar och trumloopar???Det viktigaste är vad man gör med dom och trots allt dök rytmiken upp i ditt huvud och inte mitt 🙂

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg Virtual guitarist heter det. Bra för att snabbt slänga in en kompgitarr när man jobbar med en låt. Består av både akustiska och elgitarrer. Hade tänkt att spela in riktigt men...det lät helt ok. 😛

Vet att vissa andra här är fullkomligt allergiska mot programmet så jag vill gärna inte ha en debatt om det 😠

EDIT: Men elgitarrerna har jag i alla fall själv spelat... 😛

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var grymt! Älskar åttondelsriden som mjukt och fint hetsar låten framåt. I kombination med pianot är det perfekt. Kan inte göras på annat sätt!

Blev lite skeptisk till reverbet på sången först. Men nu gillar jag det. Vore iof roligt att höra med ett delay kanske. Otroligt snygga ackordvändor. Det blir väldigt spännande att lyssna på.

Andra lyssningen nu, Piano och gitarren som hetsar i refrängerna är helt otroligt bra.

Det är en speciell känsla i den här låten, om du ska pilla mer så se till att behålla feelingen!

Otoligt bra Matthew! Ska jag gnälla på nåt så är det uttalet såklart. fast det känns som en bisak just nu 😳

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Refrängen är hookig, gillar framförallt åttondelarna på pianot (som är lite hårda/syntetiska) och benden på gitarren.

Skulle vilja ha ett annat arrangemang på bryta-ned-versen som börjar vid 2:27. Bort med akustiska gitarren som gör baktakt. Skulle vara snyggt att introducera något där som växer och följer med in i dubbelrefrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...