Jump to content
Annons

Nyinspelat = bättre?


berch

Vad tycker ni?  

1 röst

  1. 1. Vad tycker ni?

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      0


Recommended Posts

Samples på 2 nya låter (Sincerely Yours & Here today gone tomorrow) de andra 3 är material som vi ville skulle låta bättre än vad det gjorde sist. Är nöjda nu.

Låtnamn: 5 st orkar inte räkna upp allt

Artist: the FEATHERS

Genre: Americana har vi fått höra att det är men vem bryr sig...

Låtlängd: Samples på ca en minut st x 5

Kompositör: the FEATHERS

Producent: the FEATHERS

Inspelningsår: 2005

Format: mp3 44hz 256kbit/s

Storlek: 5 x ca 3 mb

Status: Färdig demo

Lyssna på www.thefeathers.se

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

JAg tycker det är så svårt att kommentera flera låtar sådär. Jag skulle föredra att du länkade en låt.

Lyssnade lite på låtarna iallfall. Det som slår mig mest med inspleningarna är att de är så torra. Det låter lite vardagsrum om det hela. Jag skulle jobba mycket mer med att hitta rätt sorts reverb och göra ljudbilden lite större. DEt dynamiska omfånget i sången är inte heller hundra procent. Rösten behöver värmas upp på något sätt. Jag skulle jobba med eq, eller pröva en annan mikrofon. Vet inte vad ni spelat in med? Alla vackra övertoner i den för övrigt vackra countryrösten finns inte med och det låter torrt och lite dansbandstråkigt.

Here to day... hörs det tydligt på. Sången är vass och essig, men inte mycket botten. Skulle som sagt var prova en annan mick, eller jobba mer med eq och eventuellt en deesser för att få bort de vassa ss:en.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är inspelat med i Sonar 4 med en Shure Beta58 (inte en 58a utan modellen före den)med ett puffskydd framför och mycket riktigt i ett vardagsrum.

Mer exakt i en etta på 47 m2, därför det låter vardagsrum så du har bra öron! 😕 Ingen reverb utom den naturliga som vi gillade som den är. Utom i just Here today där jag tyckte att det behövdes ett lite större rum med mer klang. Funderade på s:en men valde att behålla dem även om jag håller med om att de låter en aning vassa. Vi gillade soundet som det var.

Basen är linad och mikad med Shure 57a, trummorna med bas + virvel shure 57 en på varje och två kondensatormikar (Champion) som överhäng via en Spirit Notepad mixer. Munspelet via en Shure Green Bullet och på Sincerely via Beta58:an. Ljudkort ESI Wavelab 192M 44.1 hz 24bitar. Nästa gång använder jag nog 88hz istället tror att det fixar problemet med dynamiken + kanske prövar en kondensatormik istället.

Edit: Fick en idé, vad sägs om att jag epostar dig en sample på wav:en (utan reverb) på "Here today...). Skulle vara intressant att höra hur du tycker att det skulle låta!

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok, fortfarande bara smakprov, men lagt på ett reverb som jag gillade. Tyckte att det blev lite mer botten också. Skulle vara kul att höra vad ni tycker...

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

LÄNKA LÅTEN.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här http://www.thefeathers.se/musik/5-Here%20t...%20tomorrow.mp3

och här http://www.thefeathers.se/musik/1-When%20h...the%20stage.mp3 🙂

Eller så kan du gå in på www.thefeathers.se och sedan in på music.

Har tyvärr inte kvar gamla mixen på hemsidan eller ftp så har ingen länk till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok berch 🙂 ..har lyssnat o jag instämmer emd egghuvud 😆 ..dock gillar jag rösten..det finns mycket stora möjligheter (potential) i att detta blir riktigt bra 😆 ..med, du nästa gång.. glöm inte reglerna för demopostning 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Tror att jag skrev först att vi var nöjda, tar tillbaka det, det blir man ju aldrig.

Funderar på att köpa en Studio Projects B1 för bättre omfång och djup i sången.

Ska prata Linda och fundera på det där med mera bas, antar att du menar instrumentet.

Var det låtlänk jag glömde vad gäller reglerna?

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...