Jump to content
Annons

Hur brukar du gå till väga när du gör en låt


Henkera

Recommended Posts

Alla har ju olika sätt att skapa musik, vore kul att jämföra olika metoder. Jag brukar mest få tekniska ideer först, om hur man kombinerar olika syntar med andra aparater, jag vet redan vad jag vill höra för typ av sound. Sen kommer låtideerna ur varje individuellt ljud, ibland när jag leker men också när jag gör annat och låtarna växer i huvudet. När jag har ett sound så hackar jag ofta upp det i delar och leker med det, gärna i Dr Rex. Rytmen brukar jag göra så den matchar och fyller ut själva musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börjar alltid med en rytmisk idé, baskagge+virvel+riff. Iaf till 95%

Sedan börjar jobbet med melodin som brukar komma när man hittar något intressant och nytt(för mig kanske bör tilläggas) sätt att kombinera ackord.

När den delen av låten är klar brukar jag ha ett intro en vers och en refräng och i det skedet brukar jag bestämma upplägget på låten, om det ska vara en rak struktur eller inte. Sedan brukar jag ta element ur versen eller refrängen och vända på dem för att få idéer till bryggor och stick. Sist försöker jag få till ett effektivt och bra slut på låten.

När jag har kommit så här långt brukar jag testa den med bandet då det slutgiltiga arret faller på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan variera beroende på vilket humör jag är på, kan man säga. :rolleyes:

Men jag gör ibland så att jag kör tvärtom, typ. Först klurar jag ut hur alltihop ska sluta. Sen kommer refrängen, och sist kommer början! Och jag gillar att göra det på det sättet. 🙂

Och varje gång så börjar det med trummor(och sen bas för det mesta)! Melodin kommer sist(alltid).

\\Dana 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Postade i någon liknande tråd om detta tidigare, men jag har tänkt lite på det där sedan frågan ställdes. Jag tror att för mig börjar nog arbetet (om man ska kalla det för arbete) redan i huvudet. Det kan vara mitt i natten, på jobbet eller i duschen som det dyker upp en basgång, en melodi eller kanske rent av bara en idé kring ett ljud. Har nog ganska sällan en färdig strategi när jag sen väl sätter mig ner och ska försöka få ner mina idéer från huvudet till datorn, men även det händer. Så tillvägasångssättet kan variera väldigt, men ofta lägger jag en hel del slaskspår som grund. Slasken kan bestå av trummor, bas, enklare ackord etc, men i princip ryker allt detta under arbetets gång.

Men ok, när man väl har en någon så när grund, då kan jag jobba mycket mer strukturerat. Arrangenmangsmässigt börjar jag ofta med refrängen (med visst hum om hur verserna ska gå) då vet man liksom vart resten av låten ska sträva mot och kretsa kring. Sist lägger jag intro och försöker då lägga in detaljer som ger en hint om hur låten kommer att låta.

Sen kan jag låta en låt ligga i flera veckor innnan jag tar upp den igen, kanske ändrar jag då instrumenteringen, ändrar karaktär och arr. När jag börjar känna mig nöjd kan jag lyssna på låten många gånger om dagen i någon vecka innan jag sätter slutmixen.

Kanske aningen omständigt, men för mig är musikskapande en underbar hobby som är otroligt rolig, ingenting annat.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två idébanker - en musikalisk med riff, sköna syntljud, rytmer eller vad som helst utom färdiga låtar. Den andra är textidéer, eller hooks - typ "be-bop-a-lula" eller "ingen vill höra låtar om att köpa tröjor" ;-)

När jag sedan skriver en låt är det oftast på ackustisk gura. Det brukar komma som ketchup-effekt. Ingenting, ingenting och sedan - allt. En förmiddag blev det 5 låtar inom loppet av ett par timmar, varav 4 har varit användbara.

Sedan gäller det att kombinera ihop idébankerna med låtarna. Det kan ta en bra stund innan jag har kombinationer som passar och ibland blir låtarna liggande - i åratal...

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite olika men oftast kommer jag på något när jag diskar, duschar eller liknande. En liten melodi som nynnas fram..

Ibland jammar jag fram en melodi eller textremsa.

I sällsynta fall har jag tvingat fram melodier. Det brukar inte vara den bästa metoden men ibland blir det jävligt bra.

En gång satt jag och tvinga fram en refräng. Efter 19 halvdåliga versioner satt den 20:e som gjuten. När jag tänker efter så har jag bara tvingat fram material en enda gång och det var den. Det borde man kanske göra oftare.

När jag väl fått fram en idé och grund brukar jag ha klart för mig hur de andra instrumenten skall låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

så här gör jag och jag tycker det är det bästa och effektivaste sättet att producera musik med PC only:

1. Börja med att bygga svängiga trummor (efter humör givetvis). Om dom inte blir svängiga gör om.

Gör gärna trummorna i ett "eget" arrangment och bounca ned till flera olika loopar när du är klar.

2. Nästa fas är att spela in musik, sätt fingret på synten och börja spela, välj en passande tonart och du är igång. Börja med basen tex trioligy eller varför inte vilket ballt syntljud som helst. Sitt inte och leta ljud nu, eftersom det dödar din kreativitet, bättre att lägga temat "leta balla synth ljud" på en regnig söndag. Skapa minst en bra hook, och kanske om du orkar ett grymt solo, och varför inte en bridge eller 2? här i fas 2 måste även arrangemanget struktureras lite på skiss

3. Nu har du suttit och hittat alla ljud du behöver och skruvat till decayen perfekt på mjuksynten, kvantiserat så det svänger, hittat en balance i ljudval. Nu kan du bounca ned alla mjuksyntar (utan efx) för att sedan importera alltihopa tillsammans i ännu ett nytt arrangment.

4. importera alla instrument och beats och börja arrangera och mixa på fullt allvar. Nu har du tur eftersom beatsen är redan mixande, sätt looparna i en grupp och inte mer peak än -4 db typ. Börja mixa instrumenten och arrangera. Tänk på att det är det här arret som gäller.. om du får en spontan idee om att lägga på ljud så är det bara öppna några syntar och testa eftersom du har massor av CPU kraft till förfogande.

5 gör ett mastrings arrangemang.. eller ge uppgiften till någon annan

Nu blir det väldigt mycket bouncningar här men är det någon som gör på liknande sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar in grejor på mobiltelefonen. sen kan man försöka para ihop dom där idéerna efter ett tag. oftast mynnar det ut i nåt helt nytt.

de flesta idéerna kommer upp på promenader typ...

Aaaa samma här!

så fort man kommer på nåt som man kan tänkas ha användning av när man sitter och lirar gitarr så plockar jag genast fram mobilen och spelar in det!

Tycker det är svårt annars att komma ihåg exakt och återskapa samma rytm i melodin senare

skitskönt att kunna spara ideerna när som helst :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar in grejor på mobiltelefonen.

:rolleyes: ?

Hehe... ja? Det gör jag också. Små idéer som man får. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som ska bli grymt behöver en viss struktur för att funka, en viss rutin typ. 😕

Att skriva, spela in, mixa och producera en låt osv är mer än att bara komma på en slinga i duschen eller i badkaret. 🥰

Men som sagt var allting börjar med en idee 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig har det funkat mycket bättre med skrivandet sedan jag vet förutsättningarna, dvs vilka jag skriver för. Tidigare så har det mesta bara stannat i idéfasen. Att veta bandmedlemmarnas spelstilar gör det till en större utmaning, och att försöka skriva så att vi tillsammans får fram det bästa ur låten är grymt roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är färdig med en låt och den är inspelad öppnar jag Cubase och tar gitarren och börjar spela och nynna vad som helst. Finns det inget som går att bygga vidare på startar jag ett nytt spår och spelar nåt helt annat. Alltid blir det nånting som går att fortsätta på. Har man riktigt tur träffar man rätt på en gång och kan börja skriva text ganska genast, men ibland kan det gå trögt. Som längst har det tagit en hel vecka innan det blev något användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Verkar rätt udda 91:an, det måste jag ta och testa nån gång. Själv sitter jag oftast och hammrar på gitarren tills nått dyker upp. Sen repeterar jag det till det sitter. I bland leker jag på klaviaturen och ibland matar jag in en rytm eller basgång i seqensern och utgår från det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först tänker jag NU SKA JAG GÖRA NÅGONTING SOM Marilyn Manson/String Driven Thing/Whatever eller en blandning av alltihop. Sen börjar jag i Grid Edit med trummor och bas och försöker få ihop fyra takter som jag kan bli nöjd med. Sedan rullar det på av sig själv förhoppningsvis 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar stjäla. Faktiskt. Fast det handlar kanske mer om att stjäla en tanke än att stjäla ett riff. Jag antar att jag lyckas maskera det ganska bra, för jag får sällan kommentaren att "det där har du snott av den och den".

Ofta har jag ett riff; som är bra, men kommer inte vidare. Jag tänker; jag behöver en VERS, och så lyssnar jag på ett gäng låtar, tills jag hittar nåt som kanske skulle passa, stänger sen av skivan/låten, behåller bara "känslan", och slarvar fram nåt liknande på akustiska guran.

Tidigare brukade jag raljera ungefär så här; Jag KAN inte planka nån annan, så jag gör ett halvmisslyckat FÖRSÖK att sno, och ur det kommer det nåt eget.

tjohej

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare brukade jag raljera ungefär så här; Jag KAN inte planka nån annan, så jag gör ett halvmisslyckat FÖRSÖK att sno, och ur det kommer det nåt eget.

Jo ungefär så är det väl för mig med. Om jag ska krypa till korset.

Min styrka är att jag har så bra musikaliska referenser 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olika från gång till gång.

Eftersom jag är bassist från början, så kommer basen ofta in tidigt. Ibland kan låten rentav vara byggd på en basgång - men lika gärna på en ackordsföljd eller en melodi, helt beroende på vad det är för idé jag får från början.

För att underlätta att komma igång, så letar jag upp ett lämpligt trumkomp i Groove Agent och sätter sedan igång med det musikaliska. När det har kommit en bit, så börjar jag pilla ihop ett eget trumkomp och justerar det inspelade kompet om det behövs. Tack vare Groove Agent slipper jag alltså börja med att pilla ihop ett halvkasst trumkomp innan jag kan börja med musikinnehållet - så det är en bra hjälp för att komma igång.

När jag har en färdig struktur och låten alltså är färdigkomponerad, så består kompet som regel av trummor, bas, piano och en flöjt som spelar den melodi jag har tänkt mig. Sedan gör jag text och spelar in sången - och inte förrän efter det, kommer all kosmetika, med extra percussion, stråkar, brass, syntljud och hela köret. Om man vräker på med allting från början, så finns det ju inte mycket utrymme för sången - och det blir i så fall jobbigare att spela in den eftersom man kan bli låst av vissa instrument...

Ljuden låser jag mig aldrig vid tidigt, utan låter det vara en öppen fråga ända fram till slutmix, så jag brukar alltid använda samma standardljud under arbetets gång, för att sedan byta ut en del av dem vid mix, när jag har alla saker färdiga och därför kan välja ljud efter låtens karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har försökt att stjäla, men har aldrig lyckats... å andra sidan stjäler jag säkert oavbrutet undermedvetet.

viktigt att spela in idén när den är färsk också, melodier har en egenhet att förenkla sig / ändra sig och tappa gnistan ju längre jag nynnar dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har försökt att stjäla, men har aldrig lyckats... å andra sidan stjäler jag säkert oavbrutet undermedvetet.

viktigt att spela in idén när den är färsk också, melodier har en egenhet att förenkla sig / ändra sig och tappa gnistan ju längre jag nynnar dom...

De flesta melodier kommer jag på på vägen till jobbet.. så jag spelar in dem på mobilen. När jag sen har plinkat ner dem i datorn så bygger jag vidare därifrån.. lägger på bas, trummor etc.

Nästa morgon på vägen till jobbet har jag kommit på nya ideér till låten och fortsätter på det här sättet.

Till slut när arret e färdigskissat så lägger jag på fill-ins, bryggor & break. Låter det ligga i en vecka ungefär (eller påbörjar eventuellt ett nytt projekt) och kollar att allt låter bra. Om det inte, ändra / fixa dem delarna.

Slutligen är det mixing och mastering som gäller, som oftast tar minst lika lång tid som det tog att göra låten.. 😎

..dessvärre har jag märkt att, om man håller på för länge med samma låt så slutar det med att det aldrig blir klart. Gäller att jobba snabbt! 😆

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter mig med gitarren och tittar på film/tv eller bara halvsover när en melodi dyker upp i huvudet som är tillräckligt bra för att få mig att vakna till kastar jag mig handlöst runt i lägenheten på jakt efter något att spela in den med (bandare, mikrofoner etc.) innan den glöms bort.

Text skriver jag när jag åker tåg (tyvärr, och tack och lov åker jag inte så mycket tåg längre).

Att skriva när man åker tåg tycker jag är det ultimata, om jag t ex åker från min studieort till min födelseort så känns det lite som om man åker mellan två olika liv, känslan av att vara mitt emellan dessa liv gör det lättare att greppa tag om fiktionen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...