Jump to content
Annons

ominstallera/omformatera


lodger

Recommended Posts

Vad är skillnaden egentligen när det gäller att ominstallera XP eller att omformatera datorn?

Känner ni till nåt ställe på internet man kan lära sej omformatering?(helst på svenska)

Det var någon som skrev att man bör återinstallera XP en gång om året på en musikdator då menade väl han ominstallera?det är väl bara att köra windows xp cd´n, eller är det något speciellt man bör tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du formaterar datorn så tar du bort allt som finns på datorn.

När du ominstallerar xp så finns allt kvar bara att du lägger inte alla win filer igen.. typ..

Finns väl ingen annledning att ominstallera xp om du inte har problem med datorn?

Går den bra så kör på 🙂

Men ska du ominstallera så är det bara sätta i skivan och ta "installera".

Link to comment
Dela på andra sajter

När du formaterar en hårddisk rensas rotkatalogen på disken, typ. I rotkatalogen ligger "pekare" som visar varpå disken alla filer ligger. När rotkatalogen töms går det därför inte att hitta filerna på disken längre. Filerna, all din data, "försvinner".

När du installerar om ditt operativsystem installerar du helt enkelt om ditt operativsystem. Kan vara bra eller nödvändigt om det inte fungerar som det ska eller så. Kanske. Men om allting går som det ska så.. Skit i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bry dig inte om att ominstallera en gång om året. varför ska du fixa nåt som inte är trasigt. En ominstallation bara tar tid och "sliter" på disken. Däremot skadar det inte att köra en defrag lite då och då 🙂

När det gäller formateringen så är det väl sökvägarna till informationen som försvinner eller. Jag menar, all information/data kan hämtas tillbaka med hjälp av speciella program även efter en formatering, eller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller formateringen så är det väl sökvägarna till informationen som försvinner eller. Jag menar, all information/data kan hämtas tillbaka med hjälp av speciella program även efter en formatering, eller 😏

...såvida du inte nollformaterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever din dator som väldigt långsam kommer du sannolikt att uppleva markant förbättring om du ominstallerar XP helt. Och med "helt" menar jag att du ska även formatera om disken (iaf den disk XP ligger på) så att du får bort allt annat junk. Att bara installera XP ovan på sig själv på nytt ger långt ifrån samma effekt. Det ger förmodligen istället mer problem än innan, så då kan du lika gärna låta bli.

Mao måste du backa upp dina data till CD/DVD eller annan disk innan omformattering och ominstallation. Efter XP installationen måste du dessutom på nytt installera ALLA PROGRAM OCH DRIVRUTINER som inte XP har inbyggt - så se till att du har dessa innan du omformaterar! Tänk oxå på att alla dina data inte ligger under "My Documents". Det mesta ligger dock i din profil under "C:\Documents and Settings\[username]" men många icke-Microsoft program lägger data på andra ställen oxå.

Inget raskt och riskfritt ingrepp alltså. 😏 Ett annat alternativ är att du städar din dator manuellt, bl.a genom att (i nämnd ordning):

  • Via Control Panel, Add/Remove Programs - avinstallera alla program du inte använder
  • Starta om, och kolla via Task Manager vilka processer som snurrar. Luska ut vilka som inte gör någon nytta och leta upp var de laddas (se nästa punkt). **
  • Kontrollera vad som laddas i HKLM och HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run och ta bort det som inte behövs. Både Spyware, Adware och virus lägger sig oftast här. Obs! Gör en export på den delen av Registry du pular med innan du ändrar ifall du tar bort något du inte borde! **
  • Via Control Panel, Administrative Tools, Services - Stäng av tjänster (services) som inte används. **
  • Till sist - defragmentera!

** OBS! OBS! OBS! Detta är inget man ska göra om man inte vet vad man gör! 🙂 Det finns däremot mängder med program och hjälpsidor på Internet för detta. Personligen gör jag dock allt det där på rak arm, så jag har tyvärr inga hjälpmedel jag av erfarenhet kan rekommendera.. kanske någon annan har? 😄

Det finns mycket mer man kan göra för att trimma burken snarare än bara städa den... orkar inte gå in på det nu. Hmm.. har dock gjort nåt tidigare inlägg... här.

Lycka till!! 😄

PS. Normalt tar jag 1200kr/tim + moms för sånt här... 😎

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...