Jump to content
Annons

Placering av Monitorer


Bone

Recommended Posts

Ska fixa till lite i min hemstudio. Har mina monitorer otroligt korkat just nu. Så jag tänkte sätta upp de så här, funkar det?

skissstudio.jpg

Inte den snyggaste skissen, men ni fattar vad jag menar.

*edit* De sitter ca 1.40 upp på väggstativ som får monitorerna ca 7 cm från väggen.

*edit2* ändrade min feta skiss så att monitorerna är ungefär som de ska vara.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte sätta dem på andra ledden? De ska lixom bilda en uppånedvän triangel där du är ena punteken de andra två riktade emot dig. sen har du för raka vinklar i ditt rum för att undvika freksvenstuds å grejer, men det är en annan femma.

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 7cm från väggen...?

Sätt upp absorbenter bakom högtalarna och se till att högtalarna har ordentlig kontakt med absorbenterna, så släcker du ute en del av den onaturliga bashöjning du får av att ha dem nära väggen... Glöm inte absorbenter mellan högtalarna och hyllorna - annars skickar du ner alla vibrationer i hyllan och vidare in i väggen, för ytterligare onaturlig basförstärkning... 😄

Du skulle nog egentligen behöva göra betydligt mer än så, men det är en början i alla fall... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stora tycker du att absorbenterna ska vara då? Duger det med ett vanligt tjockt tyg eller ska man slå till på jjlabs A-absorb?

Det går inte att se tjockleken på bilderna, men jag har en känsla av att det där "A-absorb" mer liknar packningsmaterial än akustikmaterial... Akustikmaterial har högre densitet än packnings-skum, som ju är gjort för att vara mjukt och ta upp stötar och inte för att absorbera ljud.

Absorbenterna måste förstås vara tillräckligt tjocka för att sitta monterade på väggen och nå fram så att monitorerna trycks in lite i skummet. Du får nog mäta där, men jag skulle tro att det behövs absorbenter med minst 80mm djup om det ska vara lönt (du hade ju ett mellanrum på 70mm mellan högtalare och vägg). Tunnare gör ingen nytta, eftersom de inte kommer att nå fram till högtalaren - och ett draperi av något slag gör inte nytta i basen, utan huvudsakligen i diskanten...

Du har ett problematiskt rum som behöver ordentlig dämpning för att akustiken inte ska gå åt skogen helt, så det räcker inte med halvdåliga lösningar, tyvärr...

Runt 130Hz och runt 80Hz kommer du att ha problem i rummet på grund av måtten du har. Även vid ca 260Hz och 160Hz kommer det att bli problem, men lite mindre... Rummets höjd har du inte nämnt, så det kan finnas fler problemfrekvenser att vara vaksam på. Egentligen skulle du inte nöja dig med enbart skumabsorbenter, utan borde ha ordentliga skivabsorbenter också, som monteras omkring 10cm ut från väggen, för at suga upp bas effektivare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen skulle du inte nöja dig med enbart skumabsorbenter, utan borde ha ordentliga skivabsorbenter också, som monteras omkring 10cm ut från väggen, för at suga upp bas effektivare...

jösses, då får jag ingen plats själv härinne.

Nä det är inte nåt bra rum för en studio men vi har inget annat över, tyvärr.

Det är tyvärr vanlig takhöjd härinne ca 2.30. Trappen går också hela vägen över rummet (dvs från gråzonen på min skiss och raktfram). Så jag får helt enkelt köpa mig ett par asbra lurar antar jag.

*edit* Tack för det grymt utförliga svaret.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen skulle du inte nöja dig med enbart skumabsorbenter, utan borde ha ordentliga skivabsorbenter också, som monteras omkring 10cm ut från väggen, för at suga upp bas effektivare...

jösses, då får jag ingen plats själv härinne.

Nä det är inte nåt bra rum för en studio men vi har inget annat över, tyvärr.

Det är tyvärr vanlig takhöjd härinne ca 2.30. Trappen går också hela vägen över rummet (dvs från gråzonen på min skiss och raktfram). Så jag får helt enkelt köpa mig ett par asbra lurar antar jag.

*edit* Tack för det grymt utförliga svaret.

2.30 i höjd? Då kommer fler problemfrekvenser att dyka upp: ca 75Hz och mindre vid ca 150Hz. Det samlas upp mer och mer - och nära varandra också... 😳

En sak du skulle kunna göra, är att montera 40mm tjocka skivabsorbenter i taket. Det finns nämligen skenor att montera dem med - och då kommer de ner ca 7cm och kommer att suga upp dina problemfrekvenser ganska bra. Du skulle troligen kunna montera sådana på ungefär samma sätt på väggen mellan monitorerna också - och väldigt gärna på sidoväggarna. De difusserar höga frekvenser, så man bör sätta skumabsorbenter utanpå skivorna för att fixa till den biten också.

Skivorna ska monteras så att man har en luftspalt där ljudet kan leta sig in - så de ska inte monteras kloss intill väggar o dyl när de hänger i taket, utan sättas en bit ut...

En budgetlösning som fungerar utmärkt, är att köpa stenulls-skivor och klä in dem ett tätt tyg, någon sorts väv e dyl som inte släpper igenom damm från skivorna. Dessa inklädda skivor monterar du i en träram och sätter upp ungefär som jag har föreslagit - och så köper du en låda med 50mm eller 80mm skumabsorbenter för att montera på dessa skivor och bakom högtalarna. Det behöver inte ta så stor plats egentligen...

En bugdetlösning för absorbent mellan högtalare och underlag (hyllan i ditt fall), är avklippta bitar från ett polyeten-liggunderlag - men det blir förstås snyggare med riktiga prylar. 😳

Alternativet är, som du säger, ett par bra, öppna hörlurar - eller att lyssna i monitorerna på väldigt låg volym för att undvika reflexer från väggarna i så hög grad som möjligt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät som en bra lösning. Får se om jag kör budgetlösningen eller den andra, är ju roligare om det är snyggt också.

Har du några webadresser eller telefonnr till något/några företag som säljer skenor och absorbenter?

Tack igen för svaret. Man kanske kan få lite bättre ljud ur det här rummet ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät som en bra lösning. Får se om jag kör budgetlösningen eller den andra, är ju roligare om det är snyggt också.

Har du några webadresser eller telefonnr till något/några företag som säljer skenor och absorbenter?

Tack igen för svaret. Man kanske kan få lite bättre ljud ur det här rummet ändå.

Hmmm....

Ska tänka efter ett tag...

Jo - jag vet! Titta i min signatur... 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du skall montera monitorerna i de två över hörnen så dom och du bilder en uppochnedvänd triangel, som någon föreslog här uppe......då hamnar monitorerna tätt in i ett hörn, vilket är det sämsta stället att ha monitorer på.....Som du har det nu så hamnar dom bara nära deras bakre vägg, vilket kan vara problem nog, nu har du i alla fall bra med utrymme till sidoväggarna, vilket i alla fall är bra..... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du skall montera monitorerna i de två över hörnen så dom och du bilder en uppochnedvänd triangel, som någon föreslog här uppe......då hamnar monitorerna tätt in i ett hörn, vilket är det sämsta stället att ha monitorer på.....Som du har det nu så hamnar dom bara nära deras bakre vägg, vilket kan vara problem nog, nu har du i alla fall bra med utrymme till sidoväggarna, vilket i alla fall är bra..... 🙂

Absolut. Räkna helst med att ha dem minst en halvmeter från sidoväggarna.

Sätt dem också så att diskanterna hamnar i huvudhöjd och rakt framåt. Vinklar du dem neråt från en högre position, så kommer du att få en väldigt liten "sweet spot".

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät som en bra lösning. Får se om jag kör budgetlösningen eller den andra, är ju roligare om det är snyggt också.

Har du några webadresser eller telefonnr till något/några företag som säljer skenor och absorbenter?

Tack igen för  svaret. Man kanske kan få lite bättre ljud ur det här rummet ändå.

Hmmm....

Ska tänka efter ett tag...

Jo - jag vet! Titta i min signatur... 🙂😛

😄 .............Will do.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, vet du fall sånna där Speaker Pads går att få tag på nån stanns i stockholm? =).. och hur stor lutning blir det med dom?, kan man använda typ 1,6 meters Högtalarstativ och sitta på stolen och få bra lyssning ? =)

ajuste en sak till, jag använder ett par Tapco S8, och där är ju detdära utblåset för basen på baksidan, betyder det att jag måste ha dom änu längre från väggen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, vet du fall sånna där Speaker Pads går att få tag på nån stanns i stockholm? =).. och hur stor lutning blir det med dom?, kan man använda typ 1,6 meters Högtalarstativ och sitta på stolen och få bra lyssning ? =)

ajuste en sak till, jag använder ett par Tapco S8, och där är ju detdära utblåset för basen på baksidan, betyder det att jag måste ha dom änu längre från väggen då?

Jag vet inte vem som säljer sådant där uppe i obygderna 🥰 , men IsoMon har två extra kilar, som tillsammans med den fasta kudden på olika sätt, kan ge 0, 3, 6 eller 9 graders lutning.

Wavepanels-padsen har bara en extra kilkudde, så med dem går det inte att ändra lika mycket. Jag har förresten 2 uppsättningar röda Wavepanels-speakerpads kvar - och eftersom FoamZorb äntligen har blivit en heltäckande serie, så slutar jag med dem - så dessa två röda Wavepanels-pads kan behövande få extra billigt... Skriv ett mail i så fall - först till kvarn får dem för 300:-/sats (till två monitorer). 🥰 Först till kvarn... 🥰

Högtalare är i princip rundstrålande i basen, oavsett om man har ett reflexrör framåt eller bakåt - eller inget alls. Om du kan placera dem på olika sätt, så rekommenderar jag att du ser till att komma minst en halvmeter från både bakre väggen och sidoväggarna. Ännu hellre en meter från, men det kan vara svårt i många fall... Om det inte går att komma bort minst en halvmeter, så blir det bättre att trycka in högtalarna lite i en absorbent som sitter på väggen bakom högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte ifall röda passar så bra in hos mig, hur pass röda är dom? =) och kunde man använda domdära ställen och ändå få bra ljud? =) (iofs så tänkte jag bygga dom själv, så kan göra dom lägre) 🥰.. men 1 meter från väggarna kanske jag kan fixa, får se sen när jag flyttar hur det blir =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här röda är de (visar med armarna, som om en fiskare visar hur stor fisken var...). 😳

Jag tog ett par bilder med och utan kilen - och lade vanligt vitt papper som referens med tanke på färgen:

_rak.jpg

_utan_extrakil.jpg

_med_extrakil.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är värd att peka på igen....det är jätteviktigt att ha diskanterna riktade rakt mot huvudet när du lyssnar kritiskt.............för om du t.ex. rattar en EQ på höga frekvenser och sitter några decimeter fel när du lyssnar kan det(hur fjantigt det än låter) ge märkbara skillnader....

Diskanten strålar nämligen väldigt smalt......så man får en "diskant rolloff" ju mer fel man sitter..........

Gör själv missen ganska ofta.... 🙁:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är värd att peka på igen....det är jätteviktigt att ha diskanterna riktade rakt mot huvudet när du lyssnar kritiskt.............för om du t.ex. rattar en EQ på höga frekvenser och sitter några decimeter fel när du lyssnar kan det(hur fjantigt det än låter) ge märkbara skillnader....

Diskanten strålar nämligen väldigt smalt......så man får en "diskant rolloff" ju mer fel man sitter..........

Gör själv missen ganska ofta.... 😛😄

Precis! Jag nämnde tidigare att man får en väldigt liten "sweet spot" om man vinklar monitorerna - men detta var ju en lite mer utförlig förklaring. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som vet varför professionella studios alltid fäller ner sina monitorer på sidan. Det verkar som att alla studios man ser på tv (Mtv) har monitorerna på det sättet. Alltså lägger ner dem med baskonen och diskantkonen på samma höjd med diskanterna utåt. Jag har också fällt ner dem men vet inte riktigt varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite olika. Det viktigaste är att du har diskanten i öronhöjd eftersom den har kraftigare riktverkan än basen...

Om du lägger monitorerna ner och har diskanterna vända utåt, så kan du få en överdriven stereobild som resultat, men det beror lite på hur monitorerna är konstruerade och hur stort avstånd du har mellan dem.

Det är bara att läsa bruksanvisningen, så får man en rekommendation från tillverkaren om hur de ska placeras. Vissa fungerar bra både stående och liggande, medan vissa ska användas stående och andra ska användas liggande...

I vissa fall kan man se en varning för en viss placering som inte fungerar bra med den monitorn.

Anledningen till att många väljer att lägga närfältsmonitorerna horisontellt, är nog att de ska få bättre sikt in i studion från kontrollrummet - och har kanske inte mycket med ljudet att göra... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Min gissning är: Närfältsmonitorerna ligger oftast på mätarbryggan till mixerbordet, som generellt sett är i en någorlunda bekväm ögonhöjd(med tänke på att man fäster blicken vid den ganska ofta)......om man skulle ställa monitorerna upp på mätarbryggan skulle diskanten hamna aldeles för högt upp.....därför lägger man dom ner för att få diskanten i rätt "öronhöjd"......

Men det är bara en gissning.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har ju Proffesionella studio inte bara ett par utan

massor av högtalare.

Dom på själva mixerbordet är nog mer för att höra vad

man håller på med.

Stereobilden tror jag inte dom bryr sig om.

När det sedan nalkas mixning kopplas högtalarna som är inbyggda

i väggen in och subben som står under bordet kopplas in och

Mixning påbörjas på HÖG Volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har ju Proffesionella studio inte bara ett par utan

massor av högtalare.

Dom på själva mixerbordet är nog mer för att höra vad

man håller på med.

Stereobilden tror jag inte dom bryr sig om.

När det sedan nalkas mixning kopplas högtalarna som är inbyggda

i väggen in och subben som står under bordet kopplas in och

Mixning påbörjas på HÖG Volym.

På hög volym? Jag läste en bok om ljudteknik och där stod det att man inte ska mixa eller mastra på hög volym. Öronen blir trötta fort och man blir mer accepterande för dåligt ljud. Däremot stod det att professionella alltid testar mixen då och då på hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar på att alltför många studios använder sub under mixning. Det brukar ju kunna generera en del problem... De flesta använder nog istället större fullrange-högtalare.

Men iofs, vad vet jag, jag har knappt satt min fot i en riktig studio... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta gör troligen mixjobbet i närfältarna och referenslyssnar då och då med fullrange-monitorerna.

Mixar gör man definitivt inte med hög volym...

Link to comment
Dela på andra sajter

saxat från SAE....som Claes säger.....inte för högt vid mix....

"........the human ear is not flat at all levels. Some guys called Fletcher and Munson worked out what the response curve of the ear was and found that at low levels the ear missed out on the low frequencies and the high frequencies, whereas at loud levels it was the opposite.

From the above chart you can see that around 80 - 90db the ear is the flattest. The fact that we don't hear low frequencies and high frequencies at low levels created the Loudness switch on stereo systems which boosts the low and high frequencies to compensate for the ear. Unfortunately, Joe Public doesn't know this but knows that when it is switched in things sound fatter and brighter so they leave it in all the time. It is generally recognised that a level of 85db is where the ear is at it's flattest so don't mix too loud if you want a flat response."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör för högt i ett litet rum (som troligen de flesta av oss sitter i...), så börjar rummet dessutom fungera som en kompressor eftersom luften inte kan flyttas hur som helst när högtalaren ständigt driver på hårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...