Jump to content
Annons

Hur presentera bandets låtar på hemsidan?


pandemon

Recommended Posts

Har idag lagt ut låtarna från albumet som snippets där varje snippet är ca, 1:10 lång och i OK kvalitet (strax över 128Kbit).

Funderar dock på om det kanske är bättre att lägga ut hela låtarna, fast i en kvalitet som är hyfsad (i stil med 96Kbit)?

Vad anser Ni?

Snippets eller hela låtar?

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snippets. Förhoppningsvis skapar dessa ett merbegär eftersom det låter bra, men inte tillräckligt länge. Andra alternativet låter ju tvärtom länge men mindre bra, och riskerar kanske ha en motsatt effekt.

edit: Dessutom tror jag det är större risk att hela låtar i dålig kvalité sprids över P2P nätverk än att snippets gör det.

Men jag gissar såklart bara... 😕

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Dessutom tror jag det är större risk att hela låtar i dålig kvalité sprids över P2P nätverk än att snippets gör det.

Fast om man utgår från att ens låtar kommer att att finnas tillgängliga via fildelningsnätverk hur man än gör, så kanske det är smart att erbjuda hela låtar.

Det ger förhoppningsvis några sympatipoäng och man behåller lyssnarna på sin hemsida. (Det finns ingen anledning att söka sig till fildelningsnätverk om man kan lyssna på hela låten via hemsidan).

Man kan ju alltid ha en direktlänk till någon skivbutik och en uppmaning att köpa skivan ifall man gillar vad man hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man kan ta några låtar från plattan och lägga upp med bra kvalle, resten av låtarna kan man ha snippets av och i hyfsad kvalle. Man VILL ju att musiken ska spridas. Är man ingen stor artist som säljer 80000-90000 ex i Sverige så tjänar man oftast på om låtarna hamnar på p2p-nätverk då ni kanske får en större fanbase och det kommer mer folk på gigen. Men det är bara min teori. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut man ska ha hela låtar. Dessutom tillgängliga för nedladdning och inte streamade. Om man kan ladda ner låten så lyssnar i alla fall jag på den fler gånger än om jag bara kan lyssna på den on-line. Och många låtar fastnar inte förrän tredje lyssningen...

Och att de sprids över fildelningsnätverk innebär ju trots allt att de sprids.

Men hur funkar det juridiskt då? Vad säger skivbolaget om att ni distribuerar låtarna gratis vid sidan om?

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Dessutom tror jag det är större risk att hela låtar i dålig kvalité sprids över P2P nätverk än att snippets gör det.

Fast om man utgår från att ens låtar kommer att att finnas tillgängliga via fildelningsnätverk hur man än gör, så kanske det är smart att erbjuda hela låtar.

Det håller jag med om, och så gör jag själv, men då tycker jag det ska vara bra kvalitét. Om jag tvingas välja mellan att sprida snippets i 192K eller hela låtar i 96K väljer jag det förstnämnda. Men helst hela låtar i 192K, som sagt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är all reklam bra reklam, och om våra låtar sprids via fildelning så tänker vi inte ens tänka tanken på att göra något åt det, tvärtom nästan 😛

Vad skivbolaget säger om att distribuera låtarna i fullvärdig kvalitet gratis vet jag faktiskt inte. Jag kan tänka mig att de helt och fullt håller med om första stycket i detta inlägg. Eftersom dealen vi har med skivbolaget går ut på att vi (bandet) får lejonparten av intäkterna efter utgifter vid försäljning så blir bolaget ytterst marginellt lidande.

Betänk dock att vi har planerat att erbjuda låtarna för köp via nedladdning, ev. i lossless-format, men minst i 256Kbit mp3-format. Finns låtarna i 128Kbit gratis tror jag det blir försvinnande liten försäljning av nedladdningar.

Troligen kommer vi att ha kvar snippetarna, men jag tycker alla inlägg i tråden varit ytterst intressanta - man tänker ju olika, vilket är ganska bra...

Edit: Skivbolagets filosofi går ut på att i första hand lyfta fram små, okända band och erbjuda dem kontrakt och förhoppningsvis kunna leda bandet till större skivbolag. En idealistisk syn på det hela, ja, men jävligt bra tycker jag. Vinstintresset är ytterst begränsat känns det som, det är musiken som räknas. Visst, det medför en stark restriktivitet i signandet av nya band, men lite trade-offs får man räkna med...

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

M&A Music Art i Malmö

http://www.ma-musicart.com (IE only tyvärr)

De har nyss firat tio år!

Man kan väl säga att de rör sig mestadels inom svartrocksgenren.

Edit: Det kommer att fortsätta vara snippetar, iallafall nu. Har dock gjort om dem till 1:45 långa i 160Kbit high-quality MP3...

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...