Jump to content
Annons

Sustainpedalen på pianot.


Soulprovider (oregistrerad)

Recommended Posts

Soulprovider (oregistrerad)

Har börjat plinka rätt mycket på pianot nu. Men undrar hur jag ska tänka när jag använder sustainpedalen.

Är det nån pianist som kan komma med en bra grundtanke? 😉

mvh / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte skolad, men iaf...

Så fort du byter från ett ackord till ett annat, så måste du i princip släppa upp pedalen och trycka ner den pånytt, annars blir det grötigt.

Lite beroende på stil och komp så kan du annars hålla ner pedalen så länge du hamrar på samma ackord, och även när du kör enkla melodier i högerhanden. Men det får du testa dig fram. Blir det grötigt är det för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

nått som är snyggt är ju att trycka ner den till hälften. Jummy!

Annars är det som de andra säger, mycket upp och ner. När du byter ackord så släpper du pedalen precis när du bytt och trycker ner den igen innan du släpper tangenterna på det nya ackordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är väldigt olika beroende på vad för musik du spelar, men ett generellt koncept är att gå efter andningen. Med inlevelse då du spelar kan man känna att precis innan man tar ett ackord tex, så andas man in (pedal upp), så ackordet slås ner andas man ut. (pedal ner)

Funkar på mina pianoelever 7-12 år 😱

/bastian

Redigerat av Bastian
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det beror på vilken sorts musik man kör, men mina piano lärare har sagt att grundregeln är att släppa pedalen när nästa ackord kommer. Man kan ju har sustain pedalen ner tryckt ett bra tag för att uppnå en viss grötig effekt men det kan vara svårt att får det att låta bra.

På en av mina låtar som heter En DagSå hör man hur jag trycker ner sustain pedalen och har den ner tryckt tills jag byter ackord.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Om du tänker så här så kanske du kan få lite förståelse vad sustain pedalen gör.

Ett piano är egentligen ett slaginstument. Alltså i ett piano finns hamrar som slår på stränger när du trycker ner en tagnent. när du släpper tagnenten så lägger sig hamern tillbaka på strängen och göra att den dämpas. (slutar klinga).

När du nu trycker ner pedalen så gör den det att den sänker eller tar tillbaka alla hamrer så att de inte ligger mot strängarna alltå när du spelar en ton så slår hammern mot strängen men när du släpper tagnenten så kommer inte hammern inte emot strängen längre för att du har ner pedalen. (Tonen klingar vidare).

Så alla toner du spelar medan du trycker ner pedalen fortsätter klinga tills du släpper pedalen.

Hoppas det ger lite insikt på den praktiska delen. gå gärna till ett piano, ta av locket o testa!

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet är att bara börja försöka tvinga sig själv att använda den. I början så känns det lätt lite ansträngt, särskilt som pedalen sällan rör sig särskilt rytmiskt till musiken, men så småningom så är det nästan som att man får en hand till om man lär sig använda den på ett naturligt sätt.

Testa att bara lägga olika ackord och byta varje takt eller så, och få in en snygg tajming i när du ska släppa upp pedalen. Du vill generellt bli av med den korta pausen som uppstår när du "byter grepp", men samtidigt så får inte det gamla ackordet ligga kvar mer än en kortkort stund in i det nya ackordet. Börja med detta, och försök sedan såsmåningom att spela både ackord och melodi i högerhanden, och försök få en känsla för när du måste släppa pedalen för att det inte bara ska låta grötigt. På det sättet kan du liksom få fler fingrar än du har.

Personligen så är det nästan alltid så att det första jag gör när jag sätter mej vid ett piano är att mer elle rmindre omedvetet trycka ner pedalen, innan jag ens vet vad jag ska spela. Det känns som att jag liksom har tagit kontroll över pianot då, och första ackordet/meloditonen/whatever kommer ha mycket bättre anslagskänsla. 😮 Flummigt men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland behöver man använda sig av sustainpedalen..

Men väldigt ofta överanvänds den!! Det låter mycket mer "på riktigt" om du lär dig spela snyggt utan. Jag stör mig väldigt ofta på dom som per automatik håller nere pedalen till nästa ackordbyte, släpper och trycker ner igen.. Dels lämnar du ingen plats för andra musiker och dels blir det allt som oftast grötigt (även när du spelar själv). Mitt gamla rhodes fanns det ingen pedal till när jag skaffade det och min teknik och spelsätt blev oerhört mycket bättre när jag tvingats spela utan pedal ett tag.

edit: tänk även på att klangen förändras när du trycker ner pedalen. även om du bara spelar på en ton så ringer dom andra med om du har pedalen nertryckt. kan vara både väldigt snyggt och väldigt opassande...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om du tänker så här så kanske du kan få lite förståelse vad sustain pedalen gör.

Ett piano är egentligen ett slaginstument. Alltså i ett piano finns hamrar som slår på stränger när du trycker ner en tagnent. när du släpper tagnenten så lägger sig hamern tillbaka på strängen och göra att den dämpas. (slutar klinga).

När du nu trycker ner pedalen så gör den det att den sänker eller tar tillbaka alla hamrer så att de inte ligger mot strängarna alltå när du spelar en ton så slår hammern mot strängen men när du släpper tagnenten så kommer inte hammern inte emot strängen längre för att du har ner pedalen. (Tonen klingar vidare).

Så alla toner du spelar medan du trycker ner pedalen fortsätter klinga tills du släpper pedalen.

Hoppas det ger lite insikt på den praktiska delen. gå gärna till ett piano, ta av locket o testa!

/Erik

Det här måste vara det enda vettiga inlägget i tråden.

Jag kanske verkar spydig, men har man bara förståelsen om vad sustain är och hur ett piano fungerar, så förstår man att det inte finns något "riktigt sätt hur man ska tänka".

Väntar mig snart forumtrådar med frågor som:

"Hur ska man tänka när man använder plektrum? Ska man slå an en sträng i taget eller dra plektrumet över alla strängar samtidigt?"

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här måste vara det enda vettiga inlägget i tråden.

Jag kanske verkar spydig, men har man bara förståelsen om vad sustain är och hur ett piano fungerar, så förstår man att det inte finns något "riktigt sätt hur man ska tänka".

Väntar mig snart forumtrådar med frågor som:

"Hur ska man tänka när man använder plektrum? Ska man slå an en sträng i taget eller dra plektrumet över alla strängar samtidigt?"

🙂

Tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om du tänker så här så kanske du kan få lite förståelse vad sustain pedalen gör.

Ett piano är egentligen ett slaginstument. Alltså i ett piano finns hamrar som slår på stränger när du trycker ner en tagnent. när du släpper tagnenten så lägger sig hamern tillbaka på strängen och göra att den dämpas. (slutar klinga).

När du nu trycker ner pedalen så gör den det att den sänker eller tar tillbaka alla hamrer så att de inte ligger mot strängarna alltå när du spelar en ton så slår hammern mot strängen men när du släpper tagnenten så kommer inte hammern inte emot strängen längre för att du har ner pedalen. (Tonen klingar vidare).

Så alla toner du spelar medan du trycker ner pedalen fortsätter klinga tills du släpper pedalen.

Hoppas det ger lite insikt på den praktiska delen. gå gärna till ett piano, ta av locket o testa!

/Erik

Det här måste vara det enda vettiga inlägget i tråden.

Jag kanske verkar spydig, men har man bara förståelsen om vad sustain är och hur ett piano fungerar, så förstår man att det inte finns något "riktigt sätt hur man ska tänka".

Väntar mig snart forumtrådar med frågor som:

"Hur ska man tänka när man använder plektrum? Ska man slå an en sträng i taget eller dra plektrumet över alla strängar samtidigt?"

🙂

Jasså.. Varför är det opassande att diskutera pianoteknik när det går bra att prata trumprogrammering eller effekthantering i reason? Vad är egentligen skillnaden?

Man kan använda sustainpedalen på en massa antal sätt. Många har ingen aning om möjligheterna och det märks ganska tydligt i denna tråden: "tryck ner hela tiden och släpp upp och tryck ner igen vid ackordbyte".

Nej det finns inga "rätta" svar men trådskaparen lägger ju fram en möjlighet för alla att ge sin syn på saken.

edit: vi kan ju be propellerheads lägga ut källkoden till reason så slipper vi ju hela reasonforumet eftersom allt finns i källkoden.. bara att läsa.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat piano i ca 6 år nu. I början höll jag inne pedalen hela tiden. Sedan blev jag tillsagd att jag inte behövde hålla inne den hela tiden. Jag kan släppa lite då och då. Så det gjorde jag. Nu så här 6 år efter har det blivit en nästintill omedveten handling att trycka in sustain pedalen.

När jag spelar en lugn låt tänker jag mer på hur jag använder den. Vanligtvis håller jag inne den under ett ackord sen släpper jag den vid ackordbyte, men vid t.ex. ett snabbare stick med lite "studs-känsla" lite, typ staccatto, bouncigt på nåt sätt, om du förstår vad jag menar, så brukar jag inte hålla inne den alls, utan bara lätt studsa på tangenterna liksom.

När jag spelar en snabb, uppåt låt som jag verkligen gillar kan jag ibland bli indragen i energin av att den är så härlig. Då brukar jag använda sustain pedalen som om jag stampade takten. Detta funkar ändå bra, eftersom att ackordbyten oftast sker vid hela taktslag.

Äsch, du har säkert fått nog med tips. Det här var bara hur jag använder den.

Suit your self!

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tronicom (oregistrerad)

Intressant tråd är själv nybörjare på piano så jag ska ta lärdom av era råd.

Har själv svårt med sustainpedalen men ska väl bli vän med den nångång. 😄

Redigerat av Tronicom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...