Andrew (oregistrerad) Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Hej Ă€r nykomling hĂ€r och tĂ€nkte rivstarta med en frĂ„ga. TĂ€nkte prova att lira in bandet pĂ„ en digitalporta i helgen och meningen Ă€r att vi ska köra instrument för instrument... Hade tĂ€nkte mig att micka trumsetten men en mick till virvel, baskagge och 1-2 mickar till pukorna + en overheadmick. (3 sm 57or, 1 sm 58 och 1 Rode Nt1-a) Till min frĂ„ga dĂ„... Hur gör man egentligen nĂ€r man mickar baskaggen(kommer anvĂ€nda en sm 57a för det Ă€r allt jag har att tillgĂ„ förtillfĂ€llet.) Ska den riktas mot det yttre skinnet eller ska den in i hĂ„let... đ Dum frĂ„ga kanske men jag har aldrig tĂ€nkt pĂ„ det nĂ€r jag lirat in tidigare... Nu Ă€r det ju förutsatt att jag ska veta det.. đ
Morta Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 För det första Àr inte en SM57:a optimal vid micning av kagge. Men den fungerar. Det Àr helt objektivt. Placera den dÀr du/ni tycker den lÄter bÀst. För att framhÀva erat baskagge sound. HÄrdrockare brukar pula in micen lÄngt i kaggen medans jazz-killar brukar ha den strax utanför frontskinnet. Prova dig fram tills du hittar erat sound.
Andrew (oregistrerad) Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Ok dÄ blir det nog lÄngt in i kaggen dÄ till att börja med. Nja för tillfÀllet har jag bara en Sms 57a att tillgÄ...
wah-wah Postat 10 april 2004 Postat 10 april 2004 Ăr ingen expert, men erfarenheten jag har Ă€r att det lönar sig att flytta runt miken och lyssna tills man Ă€r nöjd. Oftast rĂ€cker det att flytta den ca 0,5 cm för att höra skillnaden och det Ă€r ju skillnaden som skiljer agnarna frĂ„n vetet! Första Led Zeppelin-skivorna lĂ€r ju vaÂŽ inspelade med endast 3 mikar pĂ„ trummorna och det soundet Ă€r ju knappast fy skam. Lycka till. Mvh /Fredrik
HoboRec Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 (redigerat) Jag Àr ingen expert jag heller, men jag skulle nog anvÀnt 58an till baskaggen istÀllet. RÀtta mig nÄgon om jag har fel. Sen skulle jag ta 57orna till virveln och pukorna. /Ulf www.gracewillfall.com Redigerat 15 april 2004 av Fnulf
Tokas Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 (redigerat) SM58 minus puffskydd = SM57. RĂ€tta mig om jag fel, me Ă€r det inte sĂ„ att man mĂ„ste först skruva av puffskyddet pĂ„ SM58ÂŽan, och sedan skruva pĂ„ ett annat skydd för att fĂ„ fram en SM57ÂŽa? Jag har ocksĂ„ lĂ€rt mig at det ska bĂ€ttre med en SM58ÂŽa till baskaggemick, Ă€n en SM57ÂŽa. Men det Ă€r ju bara att testa och se vilket som lĂ„ter bĂ€st. đ Redigerat 15 april 2004 av Tokas
bassman Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 Mickar du lÄngt inne i trumman nÀra slagskinnet fÄr du mycket "punch" men inte sÄ mycket ton. TvÀrt om ju lÀngre frÄn slagskinnet den Àr. GÄ runt och lyssna nÀr trummisen spelar. StÄ, sitt, kryp pÄ golvet tills du hittar det stÀlle dÀr du tycker det lÄter bÀst. SjÀlv fick jag nyligen till en kalas rockbastrumma av misstag. Stativet stod utanför trumman och gled ner Ànda tills micken lÄg Ànda nere vid golvet. Men det hÀnger ju ocksÄ pÄ vad det Àr för akustik i rummet, hur bastrumman lÄter i sig osv. Lyssna, prova...
HoboRec Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 SM58 minus puffskydd = SM57. Ăr det verkligen sĂ„? Varför rekomenderas olika anvĂ€ndingsomrĂ„den nĂ€r dewt gĂ€ller uppmikning dĂ„? Sen har jag fĂ„tt för mej att jag fĂ„r mer botten i 58an... men det kanske bara Ă€r inbilning... mĂ„ste kolla upp detta. /Ulf www.gracewillfall.com
Tobbe Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 Nej det Àr mer skilnad Àn sÄ pÄ dem Àven om en 58 liknar en 57 nÀr man tagit av puffskyddet.
Henrik Andersson Vogel Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 Nej det Àr mer skilnad Àn sÄ pÄ dem Àven om en 58 liknar en 57 nÀr man tagit av puffskyddet. NÀr man tar av puffskyddet pÄ en SM58 har den ju bara en liten skumgummiyta över membranet, medan SM57 ju fortfarande har sin metallgrill. SM57:ans metallgrill Àr dessutom mer en del av hela kapselkonstruktionen, vilket fÄr den att lÄta aningen ljusare Àn SM58. SÄ OK - en viss skillnad Àr det. HÀlsningar /Henrik
Mattis Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 RÀtta mej om jag har fel, men sm57:an rullar av i basen. Kanske gör inte sm58.an det lika mkt med tanke pÄ att sÄngen ska lÄta sÄ djupt som möjligt(nÀr man skriker pÄ scen 20 cm frÄn micken)?
Andrew (oregistrerad) Postat 17 april 2004 Postat 17 april 2004 Hm, vi provade och micka utanför förra gÄngen... Hade inte sÄ mycket tid. Men det passade inte riktigt till resten. Ingen tyngd. SÄ tebax idag och prova pÄ nytt. Smakprov kommer nÀr det börjar bli nÄt...
pastell (oregistrerad) Postat 20 april 2004 Postat 20 april 2004 Àr det inte sÄ att de har olika upptagningsomrÄden? 57:an Àr ju iaf njurformad. 58an ska vÀl vara bÀtter för sÄng?
Morta Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 bÄde 57:an och 58:an Àr njurar. Det jag kan tÀnka mig som skulle kunna vara en riktig skilnad Àr vÀl frekvenskurvan? Prova stoppa in micken nÀrmare slagskinnet nÀsta gÄng! Och glöm inte eq'n!
Henrik Andersson Vogel Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 LÀs hÀr och hÀr. HÀlsningar /Henrik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.