woolke Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Hej det är så att jag håller på att bygga upp en hemma studio men jag behöver lite hjälp eller ganska mycket hjälp med att välja rätt saker. Det jag redan har är en midi klaviatur m-audio radium 49, ESI juli@ ljudkort, sennheiser hörlurar HD200, Reason 3.0, sonar4, använder en PC dator. Det jag behöver skaffa nu är en mikrofon och en mixer men vilka? Jag rappar och sen gör jag all musik i reason så jag använder mig aldrig av riktiga instrument. Vad för sorts mikrofon ska jag ha och vilka rekomenderar ni? Pris ska ligga runt 2000kr gäller även mixern. Och säg även till om det är något mer ni tycker jag behöver. Var snälla och svara inte med att jag ska söka runt på forumet eftersom jag inte vet exakt vad det är jag ska söka efter. Tack Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Välkommen till forumet! Skulle precis skriva att du ska söka och tänker göra det ändå. Du vet visst vad du ska söka efter? Mikrofon och mixerbord? 😛 Dock kan jag hjälpa dig en bit på vägen och säga att du ska köpa en Studio Projects B1 mikrofon och en enkanalig preamp (tex Art, Behringer eller Alto) Då hamnar du runt 2000:- för båda grejerna. Så blir du garanterat nöjd, det är inte top of the line grejer men det får du inte ör dom pengarna du angivit heller. /Micke Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 (edited) Måste du ha ett mixerbord? Om jag vore du skulle jag satsa på en micpreamp med 48v istället för ett mixerbord. gärna med inbyggd kompressor. Speciellt om du kör mycket rap, som behöver mycket komprimering. Samson har en micpreamp som är hyffsat prisvärd som kostar runt 1000kr med kompressor... Klart att det är att rekommendera att köpa en dyrare, tillexempel focusrite eller en fat 2 istället, men dom kostar några tusenlappar mer. Man får ju ändå vad man betalar för. Du kan ju resonera lite som jag har gjort... det är bättre att spara lite längre och köpa prylar som man inte behöver uppgradera på ett tag. Risken med billigare prylar är att man "växer från" dem relativt snabbt... Jag har inte hört så många mikrofoner som låter bra som kostar runt 2000kr, men röde NT1000 kostar 2500 och låter bra i den prisklassen (bästa micken för det priset som jag har hört... men jag har inte hört så extremt många mickar å andra sidan). Kolla annars på begagnade fronten och se vad du kan få för saker... Edited September 6, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
woolke Posted September 8, 2005 Author Share Posted September 8, 2005 Varför är det bättre att ha en micpreamp än en mixer då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murdock Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Tja.. det är enklare, signalen går genom mindre processering. I din prisklass kan ofta mickförstärkarna i små mixerbord låta ganska dåligt. En preamp är mer ändamålsenligt tillverkad även om det även i detta fallet inte är frågan om toppenprylar. Ska du koppla in mer grejer nån dag däremot bör du ha ett mixerbord eller ett ljudkort med fler ingångar däremot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woolke Posted September 9, 2005 Author Share Posted September 9, 2005 ok nu tror jag att jag iallafall har bestämt mig för att köpa en röde NT1000 mic, men är fortfarande lite osäker på vilken mic preamp jag ska köpa nån pratade om en med inbygd kompressor men vilken är bäst i prisklassen 1-2000kr är det något specielt jag måste tänkte på när jag köper en skulle vara tråkigt och köpa något som är helt fel. HJÄLP! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Joemeek ThreeQ är det många som gillar. Den ligger på 1995:-. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Satsa på detta så länge, extremt prisvärt! Röde är överskattade, kanske finns nån som är bra men ingen jag provat har varit det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 ok nu tror jag att jag iallafall har bestämt mig för att köpa en röde NT1000 mic, men är fortfarande lite osäker på vilken mic preamp jag ska köpa nån pratade om en med inbygd kompressor men vilken är bäst i prisklassen 1-2000kr är det något specielt jag måste tänkte på när jag köper en skulle vara tråkigt och köpa något som är helt fel. HJÄLP! Det viktiga är också att få en kompression på signalen innan datorn för att jämna ut de största pikarna. Det var därför jag tyckte att det skulle passa dig bättre om du kör rap, för det är stor dynamikskillnad i just rap.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkera Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Varför inte köpa ett externt ljudkort med inbygd preamp? M-Audio eller en Edirol FA-66? Duger inte det gott, minimal prosessing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brodin Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 finns det ljudkort med 48v phantom matning som låter bra? :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
brodin Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 denna fråga måste jag få svar på!! Är Röde NT1-A mycket bättre än Studioprodjects B1?? är de värt att lägga 700 kr mer på RÖDE? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Det är nog mest en smaksak. Jag har en känsla av att Röde brukar ha lite för kraftigt diskantlyft - men NT1-A har jag inte testat, så jag vet inte om det är likadant där... Du kan jämföra en hel hög med olika mikrofonmodeller på min testsite, om du känner för det. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 finns det ljudkort med 48v phantom matning som låter bra? :S RME Fireface800. Echo Gina3G och Layla3G. Det finns säkert fler, men dessa vet jag är klart godkända. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Dom flesta budgetmickar har problem med t, s- och puff ljud Link to comment Share on other sites More sharing options...
brodin Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Dom flesta budgetmickar har problem med t, s- och puff ljud även b1 mikrofonen? 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts