Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har kikat på förstärkare som jag ska ha till min första elgura. Jag vill ha något "riktigt" från början och det föll på två alternativ, en Line6 Spider II 15 eller 30.. eller en Peavey Bandit 112. Problemet som jag upptäckt är att jag måste ha hörlursuttag och som jag läst mig till så är det bara Line6-förstärkarna som har det. Kan någon bekräfta detta som har Peavey Banditen?

Som jag läst mig till så har Banditen två "hörlursuttag" fast det är inte hörlursuttag utan uttag för fotpedalerna. Känns konstigt om den inte skulle ha hörlursuttag.

Edited by MFC
Annons
Posted

Såvitt jag vet har Banditen inte hörlursuttag. Man kan väl säga att i största allmänhet har inte "traditionella" gitarrförstärkare några hörlursuttag. Ett Line Out uttag kan i och för sig kopplas till t.ex. ett hifisystem eller ett mixerbord, och via det kan man få hörlurar inpluggade, men det ger oftast ett mycket tråkigt ljud eftersom högtalaremulering i de flesta fall saknas. Inte att rekommendera alltså. Det finns nog vissa "traditionella" förstärkare som har hörlursutgångar också, oftast i kombination med andra inbyggda digitala effekter (t.ex. Peavey TransTube 110EFX), men kvaliteten på dessa varierar.

Ifall du vill ha hörlursuttag direkt från förstärkaren, är det mest sannolikt att hitta ett sådant på förstärkare som bygger på sk. Digital Modelling. Bra exempel på dessa är Line6 förstärkarna som du redan nämnt. Många andra förstärkartillverkare har också nuförtiden "heldigitala" förstärkare i sitt sortiment. I och med att dessa bygger en digital modell av hela soundet, inkluderande högtalarelementens inverkan, brukar hörlursljudet låta rätt ok.

Ett alternativ kunde vara att skaffa en separat effektenhet, typ Korg Toneworks, Line6 POD, Boss GT/ME eller Zoom. Dessa kan kopplas till en vanlig förstärkare, men kan oftast också användas direkt med hörlurar.

Guest Fourplay
Posted

Vet inte hur Line 6 spider är men jag skulle kunna tänka mig att den kommer att låta väldigt platt.

Och Peavey bandit skulle jag då kunna tänka mig fungera alldeles ypperligt i ljud fast ska du lika så att säga ha något "riktigt" på en gång kanske du skulle satsa på en Peavey Classic 30? Fast det var ju ett måste att ha hörlursutgång och det vet jag inte om den har, men annars är det ju bara komplettera med någon liten övningsstärkare.

Posted

Börja med att tänka efter var du tänkt att ha förstärkaren främst. I en replokal kan Banditen funka men om du ska ha den hemma låter den alldeles för mycket. Tänk också efter vad för slags musik du ska spela och lyssna på förstärkarna du funderar på.

Personligen så är jag allergisk mot Bandit förstärkaren eftersom det enligt mig är näst intill omöjligt att få till något bra ljud från den stärkaren. Den har en dist som kan funka om man vräker på riktigt mycket och vill ha ett riktigt elakt sound men ifall man vill ha dynamik och blues spräck eller rock häng så ska man nog fundera på en annan stärkare.

Vad gäller Line6 stärkaren så har jag prövat dessa också och även om jag själv skulle föredra en rörstärkare vilken dag som helst så är dessa definitivt att föredra om alternativet är en Bandit. Line6 stärkare är väldigt flexibla och lätthanterade så jag skulle nog rekommendera dem i detta läge. Kolla gärna runt lite du kanske hittar någon grym begagnad. Såg att någon tidigare hade rekomenderat Classic30 och det är en helt klart bra stärkare med rörljud.

Men som sagt gå ner till din lokala musikaffär och lyssna.

Posted

Fastän det var väldigt länge sen jag provade någon av förstärkarna så håller jag nog på Fredde. Behöver du en förstärkare som ska funka att repa med så är Line6-ditona sannolikt på tok för klena. Ska du däremot ha förstärkaren hemma att öva och spela in med så finns det ju ingen som helst anledning att köpa Peavey:n.