Jump to content
Annons

Hur stämmer man en Cello?


Myrli

Recommended Posts

Annons

Icke, Rojk har fel. En cello stäms C-G-D-A (C=lägsta strängen). Jag trot Rojk tänker på cellons mindre kusin, violinen. Altfiolen (eller violan) stäms som en cello men en oktav högre.

Kom ihåg: Cello-vänster hand, stråke-höger hand. 😱

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du stämma den? Har den gjort dig något eller? Eller låter den bara dåligt? Det tycker i alla fall jag inte är tillräckligt starka skäl till att stämma den. 😉

Nej, det där var ett dåligt skämt, men ändå...

The Mr... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke, Rojk har fel. En cello stäms C-G-D-A (C=lägsta strängen). Jag trot Rojk tänker på cellons mindre kusin, violinen. Altfiolen (eller violan) stäms som en cello men en oktav högre.

Kom ihåg: Cello-vänster hand, stråke-höger hand. 😄

Ska jag vara ärlig så frågade jag min mamma som har spelat Cello och pappa som har spelat fiol 😎 dom enda efarenheterna jag har av stråkar är när jag povade mina kompisars (cello, fiol och altfiol) när jag gick i instrumentalklass och när jag har stämt fioler åt farsan när dom skulle väderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat cello sen jag var fem, så jag borde ju veta hur den är stämd... 😉

Jag har spelat piano i 20 år, men jag vet fortfarande inte hur man stämmer ett piano.. 😄

//Anders

En Cello har fyra och ett Piano eller Flygel runt 220 beroende på.... 🙁😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...