Myrli Postat 28 augusti 2005 Postat 28 augusti 2005 Hej, jag har just fått låna en cello som jag tänkte öva lite på, men i vilkentonart stämmer man en cello i vanliga fall? Finns det nån här som är bra på jut cello som kan ge mig lite tips? //Anders
Logichead Postat 28 augusti 2005 Postat 28 augusti 2005 (redigerat) Icke, Rojk har fel. En cello stäms C-G-D-A (C=lägsta strängen). Jag trot Rojk tänker på cellons mindre kusin, violinen. Altfiolen (eller violan) stäms som en cello men en oktav högre. Kom ihåg: Cello-vänster hand, stråke-höger hand. 😱 Redigerat 28 augusti 2005 av Logichead
Myrli Postat 29 augusti 2005 Trådstartare Postat 29 augusti 2005 tack boys.. för tipsen, ska stämma den i c och får väl se hur det går.. 🙂 //Anders
Logichead Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 Jag har spelat cello sen jag var fem, så jag borde ju veta hur den är stämd... 🙂
Myrli Postat 29 augusti 2005 Trådstartare Postat 29 augusti 2005 Logichead sa: Jag har spelat cello sen jag var fem, så jag borde ju veta hur den är stämd... 😲 Jag har spelat piano i 20 år, men jag vet fortfarande inte hur man stämmer ett piano.. 😉 //Anders
The Mr Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 Varför ska du stämma den? Har den gjort dig något eller? Eller låter den bara dåligt? Det tycker i alla fall jag inte är tillräckligt starka skäl till att stämma den. 😉 Nej, det där var ett dåligt skämt, men ändå... The Mr... 😲
Tophe Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 Ja, det var ganska dåligt. Men tack för att du försökte. 😲
Rojk Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 Logichead sa: Icke, Rojk har fel. En cello stäms C-G-D-A (C=lägsta strängen). Jag trot Rojk tänker på cellons mindre kusin, violinen. Altfiolen (eller violan) stäms som en cello men en oktav högre.Kom ihåg: Cello-vänster hand, stråke-höger hand. 😄 Ska jag vara ärlig så frågade jag min mamma som har spelat Cello och pappa som har spelat fiol 😎 dom enda efarenheterna jag har av stråkar är när jag povade mina kompisars (cello, fiol och altfiol) när jag gick i instrumentalklass och när jag har stämt fioler åt farsan när dom skulle väderas.
karl Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Myrli sa: Logichead sa: Jag har spelat cello sen jag var fem, så jag borde ju veta hur den är stämd... 😉 Jag har spelat piano i 20 år, men jag vet fortfarande inte hur man stämmer ett piano.. 😄 //Anders En Cello har fyra och ett Piano eller Flygel runt 220 beroende på.... 🙁😏
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.