Jump to content
Annons

Multibandskomprimering


Carabus

Recommended Posts

Är det någon som har något speciellt arbetssätt vid användande av multibandskompressor? Nåt finurligt tänkande som vederbörande kanske kan dela med sig av? Generella tips och trix i övrigt? Vore kul å höra lite hur ni brukar jobba och tänka angående redskapet ifråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, eftersom jag oftast komprimerar instrumenten var för sig (i själva mixen), brukar jag inte behöva använda multibandskompressor, men ibland när jag mastrar någon annans material (på hobby-nivå) kan det hända att jag inte har tillgång till de enskilda spåren och då kan ju en multibandskompressor vara bra till hands om man t ex endast vill komprimera basen lite extra.

Annars är jag också intresserad utav tips angående detta.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara nybörjare på det här känns det som, men jag tror nästan att jag börjar förstå lite hur det funkar iallafall. 🙂

Har utgått från en enkel "tutorial" (=ca 5 rader text) som nån postade på ett amerikanskt forum för ett tag sedan....

Så såhär brukar jag göra:

1. Börja med att solo:a ett band i taget och ställa in frekvensgränserna, så att varje band motsvarar nåt som åtminstone liknar en egen "enhet" i musiken.

2. Jobba med ett band i taget och växla mellan att sola och muta, så att jag hör att det händer något och att resultatet verkligen blir bättre än vad det var från början (och inte sämre).

Japp, så "enkelt" är det.... 😎

(Men jag kanske gör det helt fel? Upplys mig då i så fall!!)

Så om nån har nåt mer utförligt att tillföra så blir även jag mycket tacksam!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, att man komprimerar när man mixar - vilket jag skulle vilja påstå i regel är i det närmaste oundvikligt under arbetet med en låt i populärmusikaliska genrer (jag tänker bas, jag tänker trummor, jag tänker sång) - är ju inte en anledning till att man sedan inte kan använda multibandkompressor på hela mixen. Om inte annat för att skapa ett speciellt sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, att man komprimerar när man mixar - vilket jag skulle vilja påstå i regel är i det närmaste oundvikligt under arbetet med en låt i populärmusikaliska genrer (jag tänker bas, jag tänker trummor, jag tänker sång) - är ju inte en anledning till att man sedan inte kan använda multibandkompressor på hela mixen. Om inte annat för att skapa ett speciellt sound?

Må så vara, men i mitt fall är redan det som jag vill ska vara komprimerat fixat i mixen. Men ok, om man kör lite försiktigt i masteringsprocessen kan det vara ok, men personligen skulle jag då använda samma (lätta) komprimering över hela spektrat. Finns väl inget värre än en sönderkomprimerad låt?

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Tycker själv att multibandskompressor är ett oumbärligt verktyg när man mastrar. Man får bra koll på hur låg, mellan och högregistret svarar på komprimering vilket gör att man kan få delvis högre volym men också ett fylligare sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Word.

...och åter igen, i slutänden handlar det ju helt enkelt om vad man vill åstadkomma ljudmässigt.

Inga sköna, originella tips och trix ännu! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fascineras stort av hypen runt multibandskompression bland amatörer och hemmapulare... det verkar som om de flesta tror att man måste använda en sån för att vara "proffsig" och för att man tror att proffsen använder det och att nånting skulle bli bättre av att använda en. Sorry att sticka hål på bubblan men om ni bara visste hur fel ni har. Multibandskompression är nånting som används av väldigt få proffs, mig inräknat. Varför ?

1. Det blir fasfel där banden överlappar varann, det kan man knappast kalla en förbättring. Kompressorn bör vara extremt välbyggd för att hålla fasfelet i ett minimum och inte ens svindyra burkar lyckas med det helt.

2. Det finns egentligen ingen orsak att använda en. Är mixen bra behövs det inte i mastringen och vid mix finns det ingen större användning för den. Det enda är väl sång isåfall, om det finns jobbiga frekvenser i sången man vill komma åt.

Multibandskompressorn är ett verktyg som kan förstöra grymt mycket och jag blir kallsvettig av att tänka på att det är nån form av amatör-standard att köra mixarna genom en.. Brrr.. lär er spela in.. slipp använda första hjälp för att få tryck i mixarna.. Hemligheten ligger inte i vilken plugg som sitter på mastern.. Brrr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda är väl sång isåfall, om det finns jobbiga frekvenser i sången man vill komma åt.

ja. använd multibandskompressorn för att hålla i de låga frekvenserna på sången, speciellt när det gäller den basförstärkning som uppstår när man står nära en stormembransmick av njure-karaktär.

desser kan den också användas till, men i bägge ovanstående fallen så handlar det om att välja ut en del av frekvensbandet att hålla i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, intressant!

Jag (=hemmapulare, om nu nån missat det 😕) tycker att multibandskompression hjälper till att få ihop sång och musik bättre, så att det inte låter som att sången bara ligger ovanpå musiken... Hur lyckas man med det annars då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du verkar ha Wavelab så rekomenderar jag dig att testa den medföljande VST multibandskompressorn. Den brukar jag ofta använda för mindre delikata uppgifter (läs elektronisk dance musik, radioedit etc). Med den kan du på ett pedagogiskt sätt jobba med upp till 5 band. Ofta vill jag ha mer punch i lågbasen utan att det för den skull överstyr. Då kan jag dra fram en "notch" i vänstra föntret i önskat frekvensutrymme och i högra fönstret rita in en passande kurva så att lägre volymer höjs men jag dämpar det högre volymerna. I övre mellanregistret kan jag vilja ha mer luft.. I vänstra fönstret justerar jag "notchen" och i högra fönstret ritar jag hur den dynamiska kurvan ska se ut etc..

Börja labba med den så kan du finlira din musik riktigt bra... Men var försiktig.. den kan dramatsikt ändra soundet på din musik 😕

För delikatare uppdrag (aukustiska inspelningar av körer, sång etc.) använder jag heller nån plugg från Waves.. T.ex Wave C4.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja. använd multibandskompressorn för att hålla i de låga frekvenserna på sången, speciellt när det gäller den basförstärkning som uppstår när man står nära en stormembransmick av njure-karaktär.

En fråga bara. Räcker det inte med att skära basen med en eq i detta fallet efter att man komprimerat sången? Snålvariant ? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ja. använd multibandskompressorn för att hålla i de låga frekvenserna på sången, speciellt när det gäller den basförstärkning som uppstår när man står nära en stormembransmick av njure-karaktär.

En fråga bara. Räcker det inte med att skära basen med en eq i detta fallet efter att man komprimerat sången? Snålvariant ? 😛

Njae, skär du basen med EQ sänker du ju hela basregistret konstant. Tillfälliga baspuffar kommer ju fortfarande att bli starkare dynamiskt.

Men med multibandskompressorn trycks puffarna ner så man har en utjämnad basnivå i sångspåret.

Likaså blir, i krisp-diskantens band, en de-esser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fascineras stort av hypen runt multibandskompression bland amatörer och hemmapulare... det verkar som om de flesta tror att man måste använda en sån för att vara "proffsig" och för att man tror att proffsen använder det och att nånting skulle bli bättre av att använda en. Sorry att sticka hål på bubblan men om ni bara visste hur fel ni har. Multibandskompression är nånting som används av väldigt få proffs, mig inräknat. Varför ?

1. Det blir fasfel där banden överlappar varann, det kan man knappast kalla en förbättring. Kompressorn bör vara extremt välbyggd för att hålla fasfelet i ett minimum och inte ens svindyra burkar lyckas med det helt.

2. Det finns egentligen ingen orsak att använda en. Är mixen bra behövs det inte i mastringen och vid mix finns det ingen större användning för den. Det enda är väl sång isåfall, om det finns jobbiga frekvenser i sången man vill komma åt.

Multibandskompressorn är ett verktyg som kan förstöra grymt mycket och jag blir kallsvettig av att tänka på att det är nån form av amatör-standard att köra mixarna genom en.. Brrr.. lär er spela in.. slipp använda första hjälp för att få tryck i mixarna.. Hemligheten ligger inte i vilken plugg som sitter på mastern.. Brrr..

Det finns allt proffs som använder och rekomenderar att använda multibanskompressor. Har vart och mastrat i Mastering Room hos Göran Finnberg, och han kör med gott resultat multibandskompressor när han mastrar.

Sedan tycker jag att man måste förlita sig på sin hörsel när man mixar och mastrar, och inte stirra sig blind på vilka effekter man "måste" ha för att det ska bli bra.

Tycker man att det man gör låter bättre med en multibandskompressor så gör det det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, skär du basen med EQ sänker du ju hela basregistret konstant. Tillfälliga baspuffar kommer ju fortfarande att bli starkare dynamiskt.

Men med multibandskompressorn trycks puffarna ner så man har en utjämnad basnivå i sångspåret.

Likaså blir, i krisp-diskantens band, en de-esser.

Tänkte inte på det... 🙂 Tack för tipset. Intressant tråd för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste i anslutning till detta även inflika att av alla de proffessionella ljudtekniker jag kivas med så använder 100% multibandkomprimering regelbundet. Att det går att mastra utan är ju solklart, men att det är ett genialt verktyg är tveklöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att sticka hål på bubblan men om ni bara visste hur fel ni har. Multibandskompression är nånting som används av väldigt få proffs, mig inräknat. Varför ?

1. Det blir fasfel där banden överlappar varann

Använder själv sällan multibandskompressor. Men jag kan, utifrån mina erfarenheter, inte hålla med om att det skulle vara usch-usch och fy-fy att använda multibandskompressorer i professionellt ljudarbete.

Jag har använt Cosmos, Masters of Audio och Tailor Maid för mastring av produktioner. Varken uteslutande eller konstant, men multibandskompression är en teknik som används på alla tre ställen.

Angående fasfel. De flesta amatörpulare använder antagligen digitala multibandskompressorer. Med hyffsad kvalité på pluggarna kommer fasfel inte att orsaka några större problem.

Avslutningsvis. Syftet med den här tråden verkar vara att diskutera hur man använder multibandskompressorer, inte att diskutera hur nödvändigt eller proffsigt det anses vara. Ditt uttalande om att:

Hemligheten ligger inte i vilken plugg som sitter på mastern.. Brrr..

blir därför en självklarhet. Det handlar snarare om att avslöja hemligheterna i handhavandet av vilka multibandspluggar som helst.

Edit: ändrade en konstig mening

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

f**n va löjliga ni är.. använd örona om ni har några.. Låter det bra så låter det bra.. Så är det bara. I bland använder jag multibandkompressor och i bland använder jag nåt annat.. Huvudsaken att musiken låter bra .. Hmm.. comprende???

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är på gränsen till hysteriskt roligt när _alla_ dom här trådarna börjar dra åt "men proffsen gör ju si, och proffsen gör ju så...". Påståendena brukar grundas på att någon har varit i någons "proffs"-studio och sett hur han eller hon jobbade, och sedan tagit personens arbetssätt som det enda rätta. Fatta att alla jobbar olika, och för att nå ett visst resultat finns det nästan alltid flera sätt att komma dit. I synnerhet i den digitala världen som är relativt ny för alla.

ord på hegobald dessutom.

edit: ett bra exempel är ju att för ett par år sen var det helt vedertaget att man skulle köra TDM. Något annat var det inte tal om. Du hade dspkraft, ordentliga preamps och dom bästa pluggarna i en extern burk. Själva datorn var bara en display för hela paketet och man kunde driva en stortstudio på en pII med windows 98. Som det är nu så har man ju förfasen mer dspkraft i en välutrustad G5, och det är ganska många som bytt över av den enkla anledningen att det är mindre pengar för mer datorkraft.

Ok, blev OT nu märkte jag, men ville mest exemplifiera detdär med att förutsättningarna förändras hela tiden och vad som är rätt och fel är det ingen som vet än.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är på gränsen till hysteriskt roligt när _alla_ dom här trådarna börjar dra åt "men proffsen gör ju si, och proffsen gör ju så...". [...] Ok, blev OT nu märkte jag, men ville mest exemplifiera detdär med att förutsättningarna förändras hela tiden och vad som är rätt och fel är det ingen som vet än.

Jag känner mig träffad, men det verkar på något sätt oundvikligt. Den första frågar hur man gör, den andra svarar: "Så här gör jag..." och den tredje svarar: "Det är oproffsigt att göra si". Sedan är det liksom igång.

Just därför vore det kul om någon, för att kompensera för all OT, kunde avslöja sina personliga tips och knep vad gäller multibandskompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Om man stänger av kompressionen blir den utmärkt att använda som extra flexibel samt snabbjobbad eq!

Eller som cool ljud-effekt, annars vet jag inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sitta fem timmar med Björn Engelman Cutting room på tisdag så jag ska fråga vad han anser.. Ska mastra mitt nya alster där eftrsom mina hemmastringar låter skit bra tills jag provade i pat daär alla prov cd lätt grymt och mitt lät skit...

Så det kommer att bli en sömlös nervös måndag natt. Han mastrade en platt åt mig för ett gäng år sen och mycket har hänt sen dess..

Jag har lagt ut en tråd på musik99 där vi vill att olika individer testar att mastra två mixar och sen lägger upp igen och berättar vad de gjort. Dessa låtar kommer att finnas sen i Björns version på min kommande hemsida. Lyssna jämför, prova själv. dissa eller beröm, hoppas att man lär sig något...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...