Jump to content
Annons

Digitalset + BFD el. DFH


Emil

Recommended Posts

Jag har tröttnat på att knacka in mina takter på midiklaviaturet och eftersom jag är ganska duktig på att trumma så har jag funderat på att skaffa mig ett digitalset. Tycker att det tar för lång tid att programmera bra trumspår, speciellt om man ska ha bra fills och små variationer i takterna. Har provat ett par stycken och kommit fram till att alla ljud man får med i hårdvaruburkarna låter skit rent ut sagt. Iaf i dom modeller som inte kostar en skjortfabrik.

Dock har jag ett par problem, hur fan gör man? 😉

Jag har:

Powermac G5 2*2.5 MHz med 1 GB Ram

Presonus Firebox firewire ljudkort med Midi I/O

Kör Logic Express7

Tänkte köpa:

DFH eller BFD eller dylikt samplingsbibliotek.

Roland TD3 KV för 8995:- på Estrad, ljuden låter ju som sagt skit men plattorna kändes helt ok att spela på, (lite små kanske men det tror jag att jag vänjer mig vid rätt snabbt.)

Hur använder man t ex DFH med Logic Express? Kommer jag att kunna spela till mina inspelade låtar utan latencyproblem? Helt enkelt hur går jag tillväga?

Vet att det finns en del trådar om detta men ingen av dom har riktigt hjälpt mig så jag gjorde en egen istället för att hijacka en gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En liten sak att tänka på bara

Ska du använda setet i en lägenhet ?

En polare köpte ett Dtxpress III och det dunkade i hela huset, så han fick sälja det efter en vecka

Radhus så om det låter uppåt eller neråt har ingen större betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en yamaha dd-55 som verkligen är ett låg budget set och jag spelar främst fills och låter Groove agent sköta resten.

om du köper ett set så så kommer du ju att spela in det som midi och sedan kan du ju spela upp det med vilket program du vill.

så det borde inte vara något problem att använda bfd eller dfh.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en yamaha dd-55 som verkligen är ett låg budget set och jag spelar främst fills och låter Groove agent sköta resten.

om du köper ett set så så kommer du ju att spela in det som midi och sedan kan du ju spela upp det med vilket program du vill.

så det borde inte vara något problem att använda bfd eller dfh.

Men kan jag spela med DFH i realtid utan för mycket latency? Funkar det med Logic Express 7?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en yamaha dd-55 som verkligen är ett låg budget set och jag spelar främst fills och låter Groove agent sköta resten.

om du köper ett set så så kommer du ju att spela in det som midi och sedan kan du ju spela upp det med vilket program du vill.

så det borde inte vara något problem att använda bfd eller dfh.

Men kan jag spela med DFH i realtid utan för mycket latency? Funkar det med Logic Express 7?

det ska funka..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en yamaha dd-55 som verkligen är ett låg budget set och jag spelar främst fills och låter Groove agent sköta resten.

om du köper ett set så så kommer du ju att spela in det som midi och sedan kan du ju spela upp det med vilket program du vill.

så det borde inte vara något problem att använda bfd eller dfh.

Men kan jag spela med DFH i realtid utan för mycket latency? Funkar det med Logic Express 7?

Ja, det är väl som vilken annan midigrej som helst. Med Fireboxen kan du väl ställa ner till 1.5 ms? Borde ju flyta på bra med din G5. Däremot behöver du mer minne om du ska köra DFHS.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en yamaha dd-55 som verkligen är ett låg budget set och jag spelar främst fills och låter Groove agent sköta resten.

om du köper ett set så så kommer du ju att spela in det som midi och sedan kan du ju spela upp det med vilket program du vill.

så det borde inte vara något problem att använda bfd eller dfh.

Men kan jag spela med DFH i realtid utan för mycket latency? Funkar det med Logic Express 7?

Ja, det är väl som vilken annan midigrej som helst. Med Fireboxen kan du väl ställa ner till 1.5 ms? Borde ju flyta på bra med din G5. Däremot behöver du mer minne om du ska köra DFHS.

Hur mycket mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar med 1gb som du har. (körde med 1 gb ram och dfhs länge själv)

1.5-2.0gb är att rekommendera.

Om du dock väljer att stänga av allt läck när du spelar in och sedan bouncar trummspåren till audio så räcker 1 gb ram utan några större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar med 1gb som du har. (körde med 1 gb ram och dfhs länge själv)

1.5-2.0gb är att rekommendera.

Om du dock väljer att stänga av allt läck när du spelar in och sedan bouncar trummspåren till audio så räcker 1 gb ram utan några större problem.

Men det är ju läcket man vill åt med DFH 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar med 1gb som du har. (körde med 1 gb ram och dfhs länge själv)

1.5-2.0gb är att rekommendera.

Om du dock väljer att stänga av allt läck när du spelar in och sedan bouncar trummspåren till audio så räcker 1 gb ram utan några större problem.

Men det är ju läcket man vill åt med DFH 😉😉

Läcket kommer med när du bouncar ner grejerna till audio.

Det försvinner bara när du "spelar" in för att spara lite på burken..

Brukar själv testa mig fram med lite olika trumkit, lyssna med läck osv...

Och när jag är nöjd tar jag bort läcket och spelar in... när den delen är klar så är det bara att bounca ned det hela till audio så får du det med läck och allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

BFD har färdiga inställningar för digitaltrummor. Undvik billiga digitaltrummor som endast har ettpar dynamiska velocitylägen. BFDs största virvlar har 97 velocitylager. Rolands digitaltrummor är helt okej.

BFD är bra för att du kan streama ljuden direkt från hårddisk och att du i realtid kan byta och testa olika trummor och mikpositioner. Naturligtvis går det att suga in DFH superiorbiblioteket in till BFD oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...