Jump to content
Annons

Cubase hittar inte ljudkortet


AndyPandy

Recommended Posts

Annons

Nu är detta kanske ett dumt svar på en legitim fråga, men:

När du använde dig av ditt nya ljudkort så antar jag att du inaktiverat det gamla? Det brukar nämligen vara det enklaste sättet att undvika krockar mellan dem. Kanske har glömt att installera ditt gamla Soundblaster?

..ibland är de mest uppenbara felen svårast att hitta..

Edit: Förtydligade..

/David

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mnja ... jag har aktiverat mitt kort igen, och ASIO-drivisar finns också. Trots detta funkar det inte.

Dessutom vill jag säga att kortet verkligen funkar; jag kan t ex lyssna på musik i mediaspelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan AndyPandy!

Jag har haft ett liknande fel som jag hade flera dagar att lösa och kostade mej några kronor.

Får du ett felmeddelande när du klickar på Cubase och ska köra igång det?

Vad har du för Cubase är det SL 2?

Om det är SL 2 så är många av dom bundna till ett ljudkort som heter MI4... För att få Cubase att fungera med ett annat ljudkort behöver du uppgradera din Cubase till SL 3 för att fritt välja ljudkort, det kostar i runda slängar 995kr.

Det suger, och jag tycker det är helt sanslöst att Steinberg överhuvudtaget skickar ut en sådan programvara.

Men som sagt, jag var tvungen att uppdatera efter snack med supporten på MI7 som är generalagent för Steinberg i Sverige...

Hoppas att det löser sej...

Mvh, Lilleman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör SX3. Och jag tänker icke installera om Cubase! Jag menar, betalar man hutlösa summor pengar för ett program ska man väl kunna välja vilket ljudkort man vill? 😉

Funkar det inte struntar jag i det och väntar på att mitt proffskort har blivit lagat!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ändå att du ska prova att installera Asio4All drivisar.. Det skadar inte.. Lätta att avinstallera dessutom. Jag har haft samma problem du har en gång i tiden.. Med ett audigy 2 kort. Problemet där var visst att SPDIF valdes i första hand och den kunde inte köra i 44,1 KHZ utan i 48 resp 96 KHZ.

Asio4all brukar vara riktigt basic och enkel att få i gång i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör SX3. Och jag tänker icke installera om Cubase! Jag menar, betalar man hutlösa summor pengar för ett program ska man väl kunna välja vilket ljudkort man vill?

Jag håller fullständigt med dej om att man ska kunna använda sitt program till vilket ljudkort man vill...

Här suger Steinberg i mitt tycke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

Kör SL 2.3 och har kunnat välja vilket ljudkort som helst. :rolleyes:

Har nu uppgraderat till ett RME Fireface och SL hittade det direkt trots att jag bara tog ur mitt gamla terratec EWS 88.

På gamla project talar SL om att utgångarna inte hittas men då är det bara att välja RME utgångarna och spara så är problemet ur världen.

Konstigt att du Lilleman hade problem. Verkar ju helt sjukt att behöva uppgradera.

I så fall är jag böjd att hålla med om att Steinberg suger i detta fall.

Tyvärr har jag inte mycket att komma med varför ditt SB inte funkar Andy Pandy :rolleyes:

/ MR U

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att du Lilleman hade problem. Verkar ju helt sjukt att behöva uppgradera.

I så fall är jag böjd att hålla med om att Steinberg suger i detta fall.

Tja, vad ska man säja... Jag snackade med MI7 och dom sa att det var ett mycket ovanligt problem och skickade mej uppdateringen... Dom tog 495kr + frakt...

Dom var himla trevliga och snabba på MI7, men det gör ju inte mej rikare... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...