Jump to content
Annons

Volymen sänks när jag exporterar!

Poppie

Recommended Posts

Annons

Hej Poppie,

Är ingen superexpert på Cubase, men jag hade ett liknande problem.

Jag sänkte lyssningen (i ljukortets mjukvara) på mitt ljudkort och höjde volymen på cubase masteregel. Detta tror jag är lite beroende på om du använder "direct monitoring" eller inte. Hoppas det kan hjälpa dig?

/Clayten

Personligen tycker jag att mixdownfunktionen i SX2 inte håller måttet, helt enkelt. Dålig dynamik, stereobredd, separation mm. Mjukvarusyntar/effekter vet man aldrig hur dom kommer att låta när man exporterat - basen kan vara lite högre osv.

Har man möjlighet att prova göra en A/B-test med en inspelning genom en analog mixer och en mixdown, gör det! Digitalt är bra, men en blandning är bäst enligt mig.

Edit: Här finns ett forum om summering. Man kan även köpa en skiva med exempel där någonstans har jag för mig.

Edited by Jonas

Nu blir jag väldigt nyfiken 😲

Först och främst, jag har aldrig gjort en audio-mixdown i Cubase men under alla rimliga omständigheter så måste väl en audiomixdown av den mix man jobbar med bli en exakt kopia av det man hör??? Det är ju digitalt ända till D/A omvandlaren på det ljudkort man lyssnar i.. Ska väl bara vara att ta den signalen innan omvandling sker till analogt så har man ju en audio-mixdown klar redan.. Eventuellt med lite dihtering om man omvandlar till annat bitformat då....

Eller.. Nån som kan det det här på riktigt.. Förklara för mig 😄

hmm...kan bara dra en liten paralell till när vi arbetar i logic....

Ofta när vi jobbar så lyssnar vi bara, och tittar inte så mkt på masterregeln förns man ska göra en bounce och bränna på skiva innan man drar hem....och då ser man ofta att nivåerna på masterregeln ligger och pressar på rött nästan nonstop......tror mätarna i logic visar upp till +6dB om ja inte tar fel....men det låter fortfarande bra, ingen dist eller nått.....

men när man sen bouncar ner allt ser ju logic till att högsta peaken hamnar på 0dB...vilket ju innebär att totalnivån borde sänkas från +6dB till 0dB....

fast jag vet inte om den gör detta bara genom att sänka nivån eller om det är nån kompression/limiter som fixar detta(fast detta vore lite underligt, men...man vet aldrig).....jag är oftast nöjd bara resultatet låter bra......och jag vet ännu mindre om hur det ser ut i Cubase.....