Jump to content
Annons

Kvinnliga trummisar...


Plancka (oregistrerad)

Recommended Posts

-Varför är vi inte med i den här tråden?

: för att vi diskar, lagar mat och tvättar...

Hacke:

Men det var ju precis det jag skrev ovan är anledningen till att inga tjejer är aktiva varken i denna debatten eller mail-debatterna på jobbet. Däremot tror jag det beror på mer än kultur...

-nej det gör det inte-

Tokas:

...varför accepterar kvinnorna det då??

-det gör JAG inte...men eftersom vi generaliserar oss till döds i den här tråden:

Om ni killar (eftersom det är mest sånna här) skulle vara tvugna att ta ett jobb med lägre lön för att inte bli arbetslös, skulle ni ta det då?

(märk väl att jag frågar er som individer och inte som en kollektiv ointelligent massa)

/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 282
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hacke:
Men det var ju precis det jag skrev ovan är anledningen till att inga tjejer är aktiva varken i denna debatten eller mail-debatterna på jobbet. Däremot tror jag det beror på mer än kultur...

-nej det gör det inte-

Det beror INTE på mer än kultur? Du menar alltså att det BARA är av kulturella anledningar som tjejer inte är lika glada i elektroniska diskussionsformer som killar? 😉

Välkommen till debatten oavsett. Du och dina systrar är saknade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

-Varför är vi inte med i den här tråden?

: för att vi diskar, lagar mat och tvättar... End quote

Eller sover, latar osss, tittar på teve eller röker. :rolleyes:

Hacke för din skull, engagerar jag ett inlägg innan det är sussadags. 🙂

Tokas:

...varför accepterar kvinnorna det då??

Hwagang

-det gör JAG inte...men eftersom vi generaliserar oss till döds i den här tråden:

Om ni killar (eftersom det är mest sånna här) skulle vara tvugna att ta ett jobb med lägre lön för att inte bli arbetslös, skulle ni ta det då?

(märk väl att jag frågar er som individer och inte som en kollektiv ointelligent massa)End quote

Tokas: Vi accepterar inte det alls, men eftersom Sverige idag har något som kallas för individuell lönesättning vilket ger företagen möjlighet att bestämma lön helt efter person och inte efter arbetserfarenhet el dyl så är det svårt att komma ifrån. Företag uppmuntrar inte sin personal att diskutera eller ens informera sina arbetskamrater om sin lön och skyller på den individuella lönesättningen vilket gör det svårt för kvinnor att ens veta om deras lön är lägre och extremt svårt att hävda att de borde få den höjd.

Som resultat av detta är det precis som Hwagang säger ett val att arbeta eller inte då alla företag i Sverige mer eller mindre erbjuder ungefär samma alternativ, det skulle vara en kollektiv kvinnostrejk över hela landet möjligen för att ändra på detta faktum. 😉

Hacke:

Men det var ju precis det jag skrev ovan är anledningen till att inga tjejer är aktiva varken i denna debatten eller mail-debatterna på jobbet. Däremot tror jag det beror på mer än kultur...

Hwagang

-nej det gör det inte- End quote

Här har jag en annan åsikt än min ?syster?. 😄

Jag tar och kopierar den ungefärliga ordalytelsen från annan tråd:

Jag tror att det ligger säkert genetiska förutsättningar bakom precis som kulturella. Dessuotom är miljöpåverkan inte att förglömma.

Om jag generaliserar här nu, för undantag finns ju alltid. Det är undantagen som bekräftar regeln som min kära mor brukar säga :rolleyes:

så tror jag personligen att män har mer tålamod genetisk för att ta reda på hur saker fungerar och varför och att kvinnor mer har en tendens att strunta i varför och försöka inrikta sig på att utnyttja vetskapen istället. Men jag kan ha fel, jag är inte forskare eller vetenskapsman/kvinna bara en person.

Men en uppväxtmiljö där pojkar som regel uppmuntras att ha bilar med små pillriga klaspar och hakar och motordrivna dyl. och båtar bäddar för ett större intresse i den inriktningen. Där kvinnor ges kläder, hårborstar och små fejkade kök för att utveckla sina egenskaper. Inget ont om små fejkkök jag hade själv ett sådant. 😛 Ändå lagar jag ingen mat i mitt nuvarande förhållande det gör Odel åt mig så bra.

Dessutom uppmuntras tjejer ofta att ta ansvar för sina manliga vänner och bröder om de gör sig illa eller gör saker fel, vilket uppmuntrar den omhändertagande och framåtdrivna inställningen vi ofta har.

/Lina (Feminist för LIKA lön och rättigheter men inte manshatare) 🙂

(Vinka natt natt åt Hacke)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så barnslig och löjlig att jag tycker det är skitkul att reta gallfeber på folk ibland (särskilt på nätet då man slipper ta konsekvenserna på samma sätt som i verkligheten 😉), dock ångrar man ju sig när man märker att folk verkar ta illa upp på riktigt; det är aldrig meningen.

Fast du VET ju inte om folk verkligen tar illa upp på riktigt. De kanske oxå kör rollspel. :rolleyes:

Men visst förändras hela det här rollspelet när man väl har träffats IRL? Jag ser ju dig i din mössa framför mig när jag debatterar med dig, och det gör mig mer empatisk i båda riktningar; jag både läser och skriver snällare. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer alldrig bli ett gämlikt sammhälle så länge man diskuterar feminism , rasism, socialstatus, homosexualitet osv. Jag tror att man måste se individerna i varje kretts istället för den gråmassan. Det är svårt att beskriva medmänsklighet den måste upplevas.

Det där får du gärna utveckla, för jag begriper inte hur du resonerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att det ÄR skilnad på tjejers och killars skellet tvivlar jag inte på. Men har t.ex lättare att röra sina armar i axelhöjd eller över sitt huvud än kvinnor har. Sedan så är den manligakroppen gord för att rörasig mycket mera änn den kvinliga.

🙂

Skulle va mycket intressant att se nåt bevis för det.

Hur menar du? 😄

Jag skulle vilja se en vetenskaplig studie där man visat att det verkligen förhåller sig på det sätt som du skriver här.

Väldigt mycket av "påståendena" som kommer upp i en sån här debatt känns som nåt som nån har hört sin polare återberätta att han hört från nån snubbe som läst det på nån internetsajt......

En smula skepticism och källkritik tror jag den här frågan skulle må rätt så bra av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att det ÄR skilnad på tjejers och killars skellet tvivlar jag inte på. Men har t.ex lättare att röra sina armar i axelhöjd eller över sitt huvud än kvinnor har. Sedan så är den manligakroppen gord för att rörasig mycket mera änn den kvinliga.

🙂

Skulle va mycket intressant att se nåt bevis för det.

Hur menar du? 😄

Jag skulle vilja se en vetenskaplig studie där man visat att det verkligen förhåller sig på det sätt som du skriver här.

Väldigt mycket av "påståendena" som kommer upp i en sån här debatt känns som nåt som nån har hört sin polare återberätta att han hört från nån snubbe som läst det på nån internetsajt......

En smula skepticism och källkritik tror jag den här frågan skulle må rätt så bra av.

Det är klart det är skillnad på män och kvinnors skelett.

Det är ju en av anledningarna till att arkiologer (stavning 😱 ) kan veta om det är en man eller en kvinna som legat under jorden i några tusen år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att det ÄR skilnad på tjejers och killars skellet tvivlar jag inte på. Men har t.ex lättare att röra sina armar i axelhöjd eller över sitt huvud än kvinnor har. Sedan så är den manligakroppen gord för att rörasig mycket mera änn den kvinliga.

🙂

Skulle va mycket intressant att se nåt bevis för det.

Hur menar du? 😄

Jag skulle vilja se en vetenskaplig studie där man visat att det verkligen förhåller sig på det sätt som du skriver här.

Väldigt mycket av "påståendena" som kommer upp i en sån här debatt känns som nåt som nån har hört sin polare återberätta att han hört från nån snubbe som läst det på nån internetsajt......

En smula skepticism och källkritik tror jag den här frågan skulle må rätt så bra av.

Android, att det finns skilnader hos det manliga och kvinliga skelettet trode jag alla som läst biologi på högstadiet visste. Ja, män är i regel större, Kvinnor har bredare vader, höfter och större bröst. Sen är vi olika rörliga olika delar av kroppen - det är ju fan saker som man fick lära sig i grundskolan. Att du argumenterar emot är ju nästan pinsamt. 😱

Nu skulle jag kunna leta fram en jättebra sida, men det överlåter jag till dig så du själv får upptäcka dina felaktiga uttalanden.... 😛

Jag menar, hur tror du annars vi skulle kunna vet att jättegamla skelett man hittat varit manliga eller kvinliga? P ga de icke befintliga skilnaderna? Eller rykterna som spridits över internet. 😉

EDIT: Hittade en mer svårhittad, dock intresant artikel: Skilnader på manliga och kvinliga hjärnan 😉

Redigerat av Morta
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet att det är en skillnad som används inom arkeologin. Men den sitter vad jag vet enbart i bäckenet, och det bör ju inte visa sig i t.ex. armarnas rörelser...?

Men det jag hade svårast för i din tidigare post var att du skrev att män är mer gjorda för att röra på sig...

Varför/hur då?

För att kvinnor har tuttar...?? Jo, kvnnor har tuttar, men innebär det automatiskt att alla kvinnor har svårt att röra på sig?? Det är väl rätt så stor skillnad mellan A- och D-kupa...

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Hittade en mer svårhittad, dock intresant artikel: Skilnader på manliga och kvinliga hjärnan 😆

Det där var mycket intressant. 🙂

Folk kanske ska lägga märke till att det är en kvinnlig forskare, för det är väll ingen som skulle tro på en man om han sa att män och kvinnor är genetiskt olika, både fysiskt och psykiskt, redan innan man påverkas av uppfostringen och miljön. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer alldrig bli ett gämlikt sammhälle så länge man diskuterar feminism , rasism, socialstatus, homosexualitet osv. Jag tror att man måste se individerna i varje kretts istället för den gråmassan. Det är svårt att beskriva medmänsklighet den måste upplevas.

Snarare skulle jag säga att när vi har ett jämlikt samhälle så upphör diskussionen. Eller ännu hellre, när vi upplever oss ha ett jämlikt samhälle, så upphör diskussionen. Oavsett hur vi vänder och vrider på det, så är det hur vi uppfattar situationen som räknas. Och eftersom vi nu upplever situationen som ojämlik, så är den det, för oss ( orättvisa för mig kan vara rättvisa för dig).

Hade ett litet långsökt men kanske lite tankeväckande exempel, men skiter i det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet att det är en skillnad som används inom arkeologin. Men den sitter vad jag vet enbart i bäckenet, och det bör ju inte visa sig i t.ex. armarnas rörelser...?

Men det jag hade svårast för i din tidigare post var att du skrev att män är mer gjorda för att röra på sig...

Varför/hur då?

För att kvinnor har tuttar...?? Jo, kvnnor har tuttar, men innebär det automatiskt att alla kvinnor har svårt att röra på sig?? Det är väl rätt så stor skillnad mellan A- och D-kupa...

Blanda inte ihop mig med k9 nu bara Android. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Hittade en mer svårhittad, dock intresant artikel: Skilnader på manliga och kvinliga hjärnan  😱

Det där var mycket intressant. 🙂

Folk kanske ska lägga märke till att det är en kvinnlig forskare, för det är väll ingen som skulle tro på en man om han sa att män och kvinnor är genetiskt olika, både fysiskt och psykiskt, redan innan man påverkas av uppfostringen och miljön. 😲

Jag skickar länken som jag lade ut för några dagar sedan:

Kvinnors bredband mellan hjärnan...

Är medveten om att alla kanske inte orkat med att läsa igenom hela tråden 😄

Jag är absolut ingen hjärnforskare, och har svårt att eg. uttala mig om den faktiska skillnaden mellan hjärnorna.

Däremot håller jag föregående talare som hävdar att hjärnan är plastisk och därför påverkbar av sin omgivning.

Människan har väldigt lätt för att ta till sig av samhällets krav på hur man som man el. kvinna ska bete sig. Detta, tror jag, grundar sig i vår strävan efter bekräftelse och efter att ha någon som älskar oss. (utanför familjen alltså)

Nu ska jag generalisera så det stänker 😛

Ta t.ex tjejen som spelar fotboll tillsammans med killarna men som i mellan-/högstadieålder upptäcker hur killarna intresserar sig för tjejerna som står bredvid plan och spelar "sina roller". Tjejen får respekt från killarna som kompis men när det gäller "det romantiska spelet" så blir inte "pojkflickan" den främsta kandidaten till flickvän.

På samma sätt tror jag att det förhåller sig med killar som är lite mer "feminina" och som har mängder av tjejer omkring sig. Han lyssnar och är förstående men när tjejerna sedan pratar kärlekspartners så blir det de tuffa "maskulina" killarna som står högst i kurs.

(Nu är ju vi musiker lite mer mjuka killar, undantaget tuffingarna som gör hårdrock 😆 , så jag hoppas ingen känner sig påhoppad, men så har vi kanske också lite mer nyanserade flickvänner/fruar 😛 )

Som sagt är detta generaliseringar och gäller knappast alla men högstadiet är ofta väldigt onyanserat, i alla fall om man tittar på hur det låter i korridorer och i diskussioner. Jag jobbar själv på en ungdomsmottagning och har mängder av kill- och tjejgrupper där vi diskuterar jämställdhet, sexualitet och kärlek. Senare i livet utvecklas andra intressen i vad man vill ha ut av en relation men i högstadiet är det väldigt viktigt att inte sticka ut och bli tillsammans med "fel partner". När man t.ex frågar killarna vad som är viktigast kommer "snygga pattar" väldigt högt upp på listan. Egenskaper kommer senare allteftersom man pratar och kommer innanför den tuffa barriären. Jag är medveten om att "snygga pattar" är en del av den sexuella utvecklingen men samtidigt är det många som fastnar totalt i detta steg. Tyvärr så är det också det som tjejerna tror är det enda som killarna tänker på.

Vad gäller olika lön och kvinnors motivation till att kräva mer lön så håller jag med om att det ofta handlar om förhandlingssituationer:

Varför kräver då, generellt sätt, inte kvinnor mer pengar. Jag tror det handlar om främst två saker:

1. Som jag, och flera andra, tidigare skrev uppfostras tjejer inte till att ta för sig. På de dagis som jag refererat till tidigare såg man en tydlig skillnad vid t.ex matbordet. Killarna skrek "Ketchup!" el. "Ketchup hit!" när de önskade mer. Tjejerna frågade "Skulle jag kunna få lite mer Ketchup, tack".

Om killarna inte fick sin ketchup blev det ett ordentligt liv medan om tjejerna inte fick så kunde de mer stillsamt konstatera att det trots allt smakar ganska bra utan ketchup.

2. Kvinnors sociala status mäts inte i inkomst. Åtminstone inte i samma utsträckning som hos killarna. (Men det börjar ju hända saker eftersom den obereonde singeltjejen har fått betydligt mer status på senare år)

När det handlar om chefsposter, intresse för nätdebatter osv så har det hänvisats till att tjejer och killar har olika vilja.

Om nu någon är så säker på styrkan i den fria viljan och att han/hon inte känner sig så påverkbar av samhällets krav på vilken bild man vill ge av sig själv så har jag ett test:

Plocka fram ett 10 år gammalt foto och kolla vilka kläder och frisyr du har. Fråga dig först; "Ville jag ha denna frisyr och de här kläderna på mig" Om ja, så ställ dig frågan "Skulle jag vilja ha frisyren och kläderna på mig nu när jag ska ut på stan".

Kanske ett väldigt ytligt och dåligt test occh funkar säkert inte på oss studioter som sitter inne vid datorn men ni förstår nog min poäng 🙂 (Dvs, snälla killar och flickor, gör er inte lustiga över testet 😆 )

Nu är ju inte hellar killar så inlärda att se vackra ut klädesmässigt och frisyrmässigt som tjejer är så det kanske spricker även där. Har ju själv bara svart t-shirt och jeans alltid 😎

Nä nu vaknar min dotter så nu kan jag inte skriva mer...

EDIT: Blev ett citat för mycket...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller olika lön och kvinnors motivation till att kräva mer lön så håller jag med om att det ofta handlar om förhandlingssituationer:

Varför kräver då, generellt sätt, inte kvinnor mer pengar. Jag tror det handlar om främst två saker:

Förlåt att jag snoppade av ditt resonemang i citeringen. Jag tror inte heller att det bara var du som hävdade att så var fallet.

Jag tror inte att det handlar i lika stor utsträckning om förhanlingar som det faktum jag påpekat tidigare (och i hänvisningen till Jämo) att kvinnoyrken generellt sätt har lägre status och följaktligen tjänar kvinnor mindre inom dessa yrken. (ex vården)

Edit. läste också igenom artikeln och håller med i stort sett. Den mesta forskningen som handlar om hjärnan är fortfarande inte så säker som en del forskare påstår. Forskning i sig är vanskligt. Ofta måste man hävda väldigt precisa resultat, gärna populistiskt förankrade, för att säkerställa medel till sin fortsatta forskning.

Blodflödesmätningar och ct skallar har påvisat andra skillnader i vilka områden av hjärnan som är mest aktiva hos levande män och kvinnor, men inte heller här går det att dra exakta slutsatser. Sen vidhåller jag att hjärnan är plastisk. Den ändras och ändrar sig hela livet.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller olika lön och kvinnors motivation till att kräva mer lön så håller jag med om att det ofta handlar om förhandlingssituationer:

Varför kräver då, generellt sätt, inte kvinnor mer pengar. Jag tror det handlar om främst två saker:

Förlåt att jag snoppade av ditt resonemang i citeringen. Jag tror inte heller att det bara var du som hävdade att så var fallet.

Jag tror inte att det handlar i lika stor utsträckning om förhanlingar som det faktum jag påpekat tidigare (och i hänvisningen till Jämo) att kvinnoyrken generellt sätt har lägre status och följaktligen tjänar kvinnor mindre inom dessa yrken. (ex vården)

Edit. läste också igenom artikeln och håller med i stort sett. Den mesta forskningen som handlar om hjärnan är fortfarande inte så säker som en del forskare påstår. Forskning i sig är vanskligt. Ofta måste man hävda väldigt precisa resultat, gärna populistiskt förankrade, för att säkerställa medel till sin fortsatta forskning.

Blodflödesmätningar och ct skallar har påvisat andra skillnader i vilka områden av hjärnan som är mest aktiva hos levande män och kvinnor, men inte heller här går det att dra exakta slutsatser. Sen vidhåller jag att hjärnan är plastisk. Den ändras och ändrar sig hela livet.

Håller fullkomligt med dig i detta resonemang. Jag glömde förklara att jag avsåg kvinnor och män inom samma bransch.

Själv jobbar jag som sagt på en ungdomsmottagning där de flesta anställda är kvinnor. Jag har dock lägre lön än min kvinnliga kollega som har mindre erfarenhet. 😮

Men hon är ju kvinna så hon har ju bättre fysiska och psykiska förutsättningar för att göra ett bra jobb som kurator. 😄😛

Nä, ärligt talat är jag usel på att förhandla 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som man säga att man själv inte bidrar till mäns förtryck av kvinnor för att man själv inte våldtar eller slår är för mig ganska ynkligt. Ungefär som att säga att man själv inte mobbar när man bara står på sidan och ser på. Männen sitter på makten idag och därför måste männen se till att vi får ett jämställt samhälle på alla plan även om det krävs rejäla uppoffringar för oss. Så är det bara.

Del 1.) Jag förstår inte din jämförelse. Jag har inte tittat på när en kvinna blivit våldtagen eller utnyttjad på annat sätt. Det jag kan göra för ett jämställt samhälle det gör jag. Jag behandlar män och kvinnor i stort sett lika.

Om du undrar vad jag menar med i stort sett lika så syftar jag helt enkelt på att man inte behandlar människor man är sexuellt intresserad av på samma sätt. Så är det bara och det kommer vi inte kunna ändra på. Jag skulle inte vilja ändra på det för den delen.

Del 2.) Jag är så trött på generaliseringar.

Männen sitter på makten.

Männen förtrycker kvinnorna.

Männen behöver uppoffra sig mera.

Varför är det ok att säga så? Jag har ingen makt, jag förtrycker inga kvinnor, jag våldtar inte och jag slåss inte. Om någon säger

Kvinnor kan inte köra bil.

Kvinnor är sämre än män på fotboll.

Så blir det ett jävla liv? Varför egentligen? Är det för att det är generaliseringar? Det kan det ju inte vara för det är ju ok att tala om "mäns" våld mot kvinnor. Förutom det, vad finns det att bli arg för? Det är patetiska förolämpningar; visst de anspelar på att kvinnor är svagare och sämre men vad är egentligen värst? Att bli beskylld för att våldta och förtrycka kvinnor eller att bli beskylld för att vara dålig på att köra bil?

Försök att rannsaka er själva? Behandlar JAG män och kvinnor jämställt. Är JAG nöjd med det sättet jag bemöter andra människor? Gör JAG något jag borde rätta till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag fortsätter Aftonbladet Kvinna...

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,690438,00.html

Män är smartare än kvinnor, påstår två brittiska forskare.

  De menar att det går drygt fem manliga genier på varje kvinna i med samma IQ-poäng.

  - Det där har jag aldrig hört talas om, säger feministen Gudrun Schyman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag fortsätter Aftonbladet Kvinna...

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,690438,00.html

Män är smartare än kvinnor, påstår två brittiska forskare.

  De menar att det går drygt fem manliga genier på varje kvinna i med samma IQ-poäng.

  - Det där har jag aldrig hört talas om, säger feministen Gudrun Schyman.

Lite lustigt dock att det alltid är IQ'n som räknas när man gör "smarthetstester"; det finns så mkt mer än det logiska tänkandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag fortsätter Aftonbladet Kvinna...

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,690438,00.html

Män är smartare än kvinnor, påstår två brittiska forskare.

  De menar att det går drygt fem manliga genier på varje kvinna i med samma IQ-poäng.

  - Det där har jag aldrig hört talas om, säger feministen Gudrun Schyman.

Aftonbladet alltså...

Ok här har vi två brittiska forskare som har en provocerande teori vem ska vi sätta in som representant för andra sidan?

Jag vet. Vi tar Gudrun Schyman. Hon är ju jävligt insatt i hjärnforskning och så. Idén att låta någon hjärn/intelligensforskare kontra deras argument kom aldrig upp på redaktionsmötet?

Det är ungefär som att jag skulle be Stephen Hawking kommentera MFFs spel mot Thun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag fortsätter Aftonbladet Kvinna...

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,690438,00.html

Män är smartare än kvinnor, påstår två brittiska forskare.

  De menar att det går drygt fem manliga genier på varje kvinna i med samma IQ-poäng.

  - Det där har jag aldrig hört talas om, säger feministen Gudrun Schyman.

Aftonbladet alltså...

Ok här har vi två brittiska forskare som har en provocerande teori vem ska vi sätta in som representant för andra sidan?

Jag vet. Vi tar Gudrun Schyman. Hon är ju jävligt insatt i hjärnforskning och så. Idén att låta någon hjärn/intelligensforskare kontra deras argument kom aldrig upp på redaktionsmötet?

Det är ungefär som att jag skulle be Stephen Hawking kommentera MFFs spel mot Thun.

Hehe, troligtvis för att ingen annan ville ställa upp på att säga varken bu eller bä utan lite mer kött på benen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här har vi två brittiska forskare som har en provocerande teori vem ska vi sätta in som representant för andra sidan?

Jag vet. Vi tar Gudrun Schyman. Hon är ju jävligt insatt i hjärnforskning och så.

Spot on Shadows! Det känns som Aftonbladet-logik. 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet. Vi tar Gudrun Schyman. Hon är ju jävligt insatt i hjärnforskning och så. Idén att låta någon hjärn/intelligensforskare kontra deras argument kom aldrig upp på redaktionsmötet?

Det är ungefär som att jag skulle be Stephen Hawking kommentera MFFs spel mot Thun.

även den minsta jämförelse mellan schyman och hawking är åt helvete för stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Kom ni fram till varför inga av världens TOP-100 genom tiderna bästa trummisar är kvinnor 😄?

Det beror garanterat inte på fysisk styrka i.v.f.s.h!

Könsroller? Kanske! Genetik? (ex hur hjärnhalvorna "samarbetar") Kanske! Bådadera, antagligen!

Men sen kan det ju exempelvis också vara somså att alla riktigt bra trummisar har ngn ovanlig psykisk sjukdom som bara män kan få 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Män är också mer korkade än vad kvinnor är! Det kanske inte stod i AB men den "brittiska" teorin* om att flertalet genier är män gäller även det motsatta.

Men män, betänk dock vilka som konstruerat alla IQ-tester? 1 - Mindre socialt begåvade män 2 - kvinnor? eller 3 - överaktiva barn?

(Rätt svar: Svarsalternativ #1!)

* Som är allmänt känd inom ex medicinsk-vetenskap samt helt accepterad av i stort sett alla sen årtionden tillbaka (dock inte pk så det har varit rätt tyst utåt sett)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Män är också mer korkade än vad kvinnor är! Det kanske inte stod i AB men den "brittiska" teorin* om att flertalet genier är män gäller även det motsatta.

Men män, betänk dock vilka som konstruerat alla IQ-tester? 1 - Mindre socialt begåvade män 2 - kvinnor? eller 3 - överaktiva barn?

(Rätt svar: Svarsalternativ #1!)

* Som är allmänt känd inom ex medicinsk-vetenskap samt helt accepterad av i stort sett alla sen årtionden tillbaka (dock inte pk så det har varit rätt tyst utåt sett)

Intressant.

Angående din reservation. Invändningen är bara intressant ifall den stora poängen hade varit att män är smartare. Den stora poängen är väl att män och kvinnors hjärnor utvecklas annorlunda? Eftersom det enligt dig spelar roll att det är mindre socialt begåvade män som konstruerat testet så måste det ju betyda att könet spelar en roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Precis!

Dom som konstruerade testet ville ha bra själva. I nästan alla IQ-test är Matematisk Logik i variant utav utflippad bild-psykos, det som in i absurdum övervärderas!

Helt oanvänbart i verkligheten (Obs att jag får höga poäng själv men jag brukar slänga dom därefter, alternativt matar jag dem till duvorna i RålandshovsParken!)

(Om folk fick konstruera sina egna test så skulle väldigt många själva bli bäst (på sina test (det intressanta är dock livet (och kärleken (... till kvinnor (som mycket

väl kan råka vara superbt skicklig trummis (men som sannolikt aldrig kommer skriva in sig i historien som någon utav världens 100 bästa någonsin 😕!)))))))

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här har vi två brittiska forskare som har en provocerande teori vem ska vi sätta in som representant för andra sidan?

Jag vet. Vi tar Gudrun Schyman. Hon är ju jävligt insatt i hjärnforskning och så.

Spot on Shadows! Det känns som Aftonbladet-logik. 🙂

Jag säger som Sam Spandex: "Hallå allltså, piloten är död, finns det någon bandymålvakt som kan komma fram och landa planet!?" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som man säga att man själv inte bidrar till mäns förtryck av kvinnor för att man själv inte våldtar eller slår är för mig ganska ynkligt. Ungefär som att säga att man själv inte mobbar när man bara står på sidan och ser på. Männen sitter på makten idag och därför måste männen se till att vi får ett jämställt samhälle på alla plan även om det krävs rejäla uppoffringar för oss. Så är det bara.

Del 1.) Jag förstår inte din jämförelse. Jag har inte tittat på när en kvinna blivit våldtagen eller utnyttjad på annat sätt. Det jag kan göra för ett jämställt samhälle det gör jag. Jag behandlar män och kvinnor i stort sett lika.

Om du undrar vad jag menar med i stort sett lika så syftar jag helt enkelt på att man inte behandlar människor man är sexuellt intresserad av på samma sätt. Så är det bara och det kommer vi inte kunna ändra på. Jag skulle inte vilja ändra på det för den delen.

Del 2.) Jag är så trött på generaliseringar.

Männen sitter på makten.

Männen förtrycker kvinnorna.

Männen behöver uppoffra sig mera.

Varför är det ok att säga så? Jag har ingen makt, jag förtrycker inga kvinnor, jag våldtar inte och jag slåss inte. Om någon säger

Kvinnor kan inte köra bil.

Kvinnor är sämre än män på fotboll.

Så blir det ett jävla liv? Varför egentligen? Är det för att det är generaliseringar? Det kan det ju inte vara för det är ju ok att tala om "mäns" våld mot kvinnor. Förutom det, vad finns det att bli arg för? Det är patetiska förolämpningar; visst de anspelar på att kvinnor är svagare och sämre men vad är egentligen värst? Att bli beskylld för att våldta och förtrycka kvinnor eller att bli beskylld för att vara dålig på att köra bil?

Försök att rannsaka er själva? Behandlar JAG män och kvinnor jämställt. Är JAG nöjd med det sättet jag bemöter andra människor? Gör JAG något jag borde rätta till?

Du kanske behandlar både kvinnor och män lika men samhället gör det inte, om man bara tittar lite extra noga så ser man hur hela samhället är uppbyggt av och för män. Folk blir inte chefer och VD:ar vid arbetsintervjuer med bra cv:n. Folk blir det i bastun och på golfbanan, det är en av anledningarna till att så få kvinnor sitter på höga poster. Förövrigt så blir det ett jäkla liv (tom värre) när man säger att män förtrycker kvinnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...