Jump to content
Annons

Digitalt trummset


El Paco

Recommended Posts

Hej!

Har lite pengar över och tänkte pejla läget på digitaltrumsets-marknaden. Tänkte också att det kan vara bra att det finns en sån här tråd på forummet. Hittade ingen när jag sökte.

Såg ett för 7 000:- på JAM som såg riktigt bra ut. www.jam.se . Kan det vara något tror ni? Eller finns det något bättre i ungefär samma prisklass? Eller är Groove Agent eller något liknande minst så bra? Tänker då ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Såg ett för 7 000:- på JAM som såg riktigt bra ut. [...] Eller är Groove Agent eller något liknande minst så bra? Tänker då ljudmässigt.

Om man ska spela på ett digitalt trumset är det ju framförallt en fördel om man kan spela in midi-signalerna. Då kan du välja vilka ljud du vill i efterhand (t ex Groove Agnet, om det faller dig i smaken).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kolla noggrant i manualen så att det finns många velocitynivåer på bastrumman och trummorna. Dethär höjer dynamiken. Jag vet att några av dom billigare endast har 1 eller bara 7 nivåer . I BFD och DFH finns det bastrummor med väldigt många velocitynivåer vilket ger oerhört bra dynamik. (97 nivåer för virveltrumma i BFD XFL) Vill man trigga dom behöver man ett trumset som har helst 128 nivåer, och det vill man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Alesis D5 ( DM5 ) ljud-modulen ( midi ) har 127 levels som styrs via midi eller dina trumslag.

DM5 har 4 utgångar for ljud + Midi In/out/thru, så då ska man kunna spela inn midi-ljud från trumslagaren.

Millenium-trummorna har vanligt trumskinn att spela på, med samma møjlighet att justera skinnet som på en vanlig trumma.

Får lust att åka til Gøteborg o handla nu.. ( finns i Stockholm också )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lirar på ett Roland TD-3, som ser ungefär ut så här:

Roland-TD-3.jpg

Fast ikopplat då 😉. Köptes på Musiklagret här i Borås för... ja, vad kan det ha varit? 10-13.000 spänn? Inte fullutrustat och inte heller med skinn. Men man kan köpa till en extra baspedal, en till hängpuka och en virvel med skinn. Men det kostar ju såklart!

Grundsetet räcker till för mej än så länge.

Men du sa att du ville ha skinn? Kanske lite fler trumset? Fullutrustat? Kolla in Roland TD20K:

img76432.jpg

Rolands Hemsida

MEGA säger jag bara! 😉

Men räkna med att få pröjsa över 40.000 spänn! (ca $6.000)

Själv skulle jag kanske föredra akustiskt trumset, just för känslan. Men det finns så många möjligheter med digitala trumset! Man behöver t.ex. inte köpa massa dyra trummickar och sätta upp, utan man behöver bara plugga in i datorn och spela in! Men känslan kanske man får när man skaffar TD20K. Vet inte, bara mitt tycke.

Lycka till i ditt sökande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du måste lägga minst 20-25000 kr om du vill ha ett trumset så låter och reagerar som ett vanligt. Då kanske det är bättre att lägga pengar på ett vanligt trumset som är bra.

Nja, att köra digitalset+t ex DFH tror jag faktiskt låter bättre i de flesta hemstudios. Hemma har man sällan speciellt bra inspelningsrum eller mickar för tiotusentals kronor. Dessutom är det inte alla förunnat att kunna väsnas så mycket som ett riktigt trumset gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ändå inget som slår ett akustiskt trumset. Känslan är helt annorlunda och visst man kan lära sig spela på plattor och nylonskinn men fortfarande saknas känslan av metallsargen och äkta trummskinn. Det sköna ljudet som kommer från trummorna saknas oxå helt med elektroniska. När ska dom komma ut med riktigt bra triggmikar för akustiska trummor? Jag har själv d-drum triggmikar men dom är inte ens hälften så bra som rolands mystiska triggmik dom har på sina digitala trummor. Hmm.

BFD är bästa trummjukvaran enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ändå inget som slår ett akustiskt trumset. Känslan är helt annorlunda och visst man kan lära sig spela på plattor och nylonskinn men fortfarande saknas känslan av metallsargen och äkta trummskinn. Det sköna ljudet som kommer från trummorna saknas oxå helt med elektroniska.

Jag håller med! Men som sagt, det är vid uppmickning det oftast skiter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...