Jump to content
Annons

JP-8080 ljud problem

SinSonic

Recommended Posts

Tjenare!

min senaste införskaffing till min lilla studio här hemma är en JP-8080. har dock stött på ett ljud problem. det är så att en del ljud klickar eller spikar kort i början på anslagen ton och hörs väldigt tydligt om man har sänkt Cutoff till en lägre nivå. alltså detta sker när den är i ett fixt läge på en lägre Cutoff nivå. någon som känner igen problemet? kankse har en lösing?

lite synd att det ska behöva vara ett problem när man kan få till så mysiga ljud. om man bortser från klick-spik ljudet.

Annons

Precis samma sak med min Jp-8000, förmodligen beror klick ljudet på en "barn sjukdom" ner ärvd från fadern. 😎

Hörde någonstans att det var en "bugg" i OSet. Vet inte om det ligger någon sanning i det dock.

Dra upp attacken lite på filter envelopen så är problemet löst 😱

Ja, jag har fått bukt med problemet nu. Föresten någon som vet om det finns någon inställnining någonstans så man ser vad reglagen har för värden i displayen? Drar jag i någon regel just nu ser jag bara vilken patch som är vald, inte vad det är för värde som reglaget ger. är det någon inställninges grej? eller funkar det inte så på JP-8080? så funkar det ju både på Virus och Supernova i alla fall.