Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest y4r0ze
Posted

Tänkte spela in några LP plattor i programet Audacity, gillar det programet. =D

Problemet är att det blir ett jävla knaster när jag spelar in, inte det vanliga lP knastret utan något annat. Är inga problem att minska knastret då det ligger på frekvenser 4kHz. Problemet är att jag gärna skulle vilja filtrera bort det i inspelningen, inte när jag väl har spelar in det.

Just nu är bara ljud ingångarna kopplade til TAPE IN, men även när jag kör via min gitarr förstärkare och in i kanal 1 så blir det knaster (men inspelningen blir ju naturligt vis mkt högre).

Ett annat problem är att allt vad bas heter har försvunnit. Är kort och gott INGEN bas alls.

Ni kan ju ta och lyssna:

http://www.putfile.com/media.php?n=Dressed-for-success

Några rekomendationer? Vet att det låter lite falskt ibland, men beror på LP'n, tycker inte det spelar någon större roll. Viktiga är att få lite bas och få bort det knastret som hörs i bakgrunden och framförallt i början av låtarna.

Annons
Posted

inte konstigt att det inte finns nån bas. låter som om du försökt spela in från en vinylspelare utan att ha en phono-förstärkare mellan. signalen du får ut från en skivspelare är ju betydligt lägre än en vanlig line-signal som från t ex en cd-spelare. därför krävs en liten förstärkare. sånt finns ofta även inbyggt i stereo-slutsteg med "Phono"-ingång.

Guest MarcusRombo
Posted (edited)

Hur har du kopplat? Spelare -> stärkare -> dator? Kanske några eq inställningar i Audacity som tar bort basen kanske? "Knastret" låter som om det skulle vara knas med kontakten.

EDIT: Knastret/brummet låter som typiskt jordfel. Det kan vara felkopplat i pickupen eller bero på något annat. Kanske ett lysrör som stör? Finns många orsaker.

Edited by MarcusRombo
Guest MarcusRombo
Posted
inte konstigt att det inte finns nån bas. låter som om du försökt spela in från en vinylspelare utan att ha en phono-förstärkare mellan. signalen du får ut från en skivspelare är ju betydligt lägre än en vanlig line-signal som från t ex en cd-spelare. därför krävs en liten förstärkare. sånt finns ofta även inbyggt i stereo-slutsteg med "Phono"-ingång.

Han måste nästan kört med en RIAA förstärkare, har inte testat utan, men jag antar att nivån blir betydligt lägre än den på inspelningen han länkade till. Äve om den redan är låg. Plus att i sådant fall så finns det ju heller ingen förklaring varför ALLA låga frekvenser är borta. Visst, det finns en liten kompensation i stärkaren, men här är ju verkligen all bas borta.

Guest y4r0ze
Posted (edited)

Min morsa sålde hela stereo anläggningen så har och just det klippet har jag faktiskt spelat ut utan förstärkare via tape in. Har dock ett annat klipp som jag har spelat in med försträrkare, men är som sagt ingen skillnad förutom att det blir högre ljud. DOCK så har jag fått spela in med gitarr förstärkare, helt enkelt p.g.a morsan sålde hela stereo anläggningen förutom LP spelaren. =(

EDIT: Knastret uppstår med och utan förstärkare och oavsett om jag har kopplat via Kanal 1 eller TAPE IN, så det problemet borde ju ligga i LP spelaren. Vet inte, kanske ligger bas problemet i gitarr förstärkaren, men man tycker ju ändå att den borde leverera någon bas...är ju verkligen ingen bas alls i det där. ^^

Edited by y4r0ze
Guest MarcusRombo
Posted
Min morsa sålde hela stereo anläggningen så har och just det klippet har jag faktiskt spelat ut utan förstärkare via tape in. Har dock ett annat klipp som jag har spelat in med försträrkare, men är som sagt ingen skillnad förutom att det blir högre ljud. DOCK så har jag fått spela in med gitarr förstärkare, helt enkelt p.g.a morsan sålde hela stereo anläggningen förutom LP spelaren. =(

EDIT: Knastret uppstår med och utan förstärkare och oavsett om jag har kopplat via Kanal 1 eller TAPE IN, så det problemet borde ju ligga i LP spelaren. Vet inte, kanske ligger bas problemet i gitarr förstärkaren, men man tycker ju ändå att den borde leverera någon bas...är ju verkligen ingen bas alls i det där. ^^

Jag kan tyvärr inget alls om gitarrstärkare. Men har du jordat? Det tror inte jag. Det är så jag menar knastret/brummet uppkommit.

Guest y4r0ze
Posted

Hm...jag har jordade kontakter, men tyvär är inte själva LP spelaren en jordad kontakt.

Men fanns jordat på den tiden...? =/

För antar att du menar jordade elutag?

Ska kolla det där me pickupen o så...

Guest captain nemo
Posted

Så här är det:

Din inspelning med vinylspelare till tape in fungerar inte av tre orsaker:

1. Signalen från vinylspelaren är tömd på bas p g a att en vinylskiva egentligen inte klarar av att härbärgera de kraftiga svängningarna som låg bas innebär. Därför filtreras dessa frekvenser ner innan man pressar vinylskivan. Dessa frekvenser återställs i RIAA-förstärkaren som antingen är en separat liten burk, eller finns i den därför avsedda phonoingången på en vanlig stereoförstärkare, eller i t ex Soundcraft Compact 4 - mixern. Med andra ord måste vinylspelarens signal in i rätt typ av uttag - phonouttag. Går inte med tape.

2. Signalen från vinylspelaren är även för svag för tape in-ingången. Även detta ordnar RIAA-förstärkaren till.

3. Det du beskriver som knaster är inget knaster, utan ett jordbrum, som någon påpekade. Emellertid kommer det vare sig från lysrör eller att vinylspelaren inte är ansluten till ojordat 230 V, utan ifrån att vinylspelaren inte är jordad mot förstärkaren. Vinylspelare är utrustade med en tunn kabel < 1 mm med en liten kabelsko i ena ändan. Den skall anslutas till motsvarande jordpunkt på förstärkaren (på hififörstärkare är det oftast en ensam kromad liten skruvanslutning.) Samma anslutning återfinns på RIAA-förstärkare och på den mixer jag beskriver i punkt 1.

Puh!

Så skall det vara.

Guest y4r0ze
Posted

Ah, tackar för svaren! =)

Fattar nu problemet och ska se om jag kan komma över en RIAA förstärkare någonstanns.

Undrade just vad den där lilla grejen som sitter mellan L och R kontakten va för nått...😆