Jump to content
Annons

Förstärkare


Holmqvist

Recommended Posts

Nu ska jag avslöja en studioinspelningshemlighet 😳

När man ska spela in ett stort och fett gitarrljud så är det enklare att få till ett bra ljud med en liten och klen förstärkare är en stor och fet en..

Varför??? Jo därför att man med mikrofon och proximityeffekt kan komma närmare i ljudet. Det är micken som är hemligheten kan man säga.

Man kan vräka på fullt med en liten stärkare i stuidon medans det bara låter illa om man har en stor en i studion, då man vräker på fullt då.

Min favvoförstärkare är en Fender Blues JR 30 wattare.. Med rätt pedaler och effekter så är den ypperlig heavystärkare i studion. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minst 1500W!!! 😆

Ska den bara finnas i studion? då räcker det åtminstonde med en 15 wattare eller mindre.

själv sitter jag på en hybrid på 120watt. Den låter ju bra på hög volym iaf, dock inte på låg. 😳 men en 130dB är ju rätt lagom för grannarna! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst 1500W!!! 😆

Ska den bara finnas i studion? då räcker det åtminstonde med en 15 wattare eller mindre.

Get serious! 😳

Har du spelat in i studio nån gång över huvud taget?

Link to comment
Dela på andra sajter

poången med vox*en var ju att man kan pressa röret till max på låga volymer (har jag läst)....borde funka med andra liknande hybrider

jag har bott i landshövdingehus och där hörde man om grannen fjärta...

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle inte säga att det handlar om watt.

Som de tidigare så är solid state det mest generösa mot grannar om man spelar på lägre volymer. Och som det var skrivet så är det lätt att slåss med övriga bandmedlemmar med en 100W stärkare. Men det går självklart att spela på en sådan på lägre volymer också.

Men nu kommer vi till rör! Här handlar det egentligen inte om watt i första taget! Om du tar tex en gammal Fender twin på 100W och ställer den mot en orange på 30W så kan orange stärkaren lätt komma upp i samma ljudvolymer. Givetvis under samma förhållanden, lika många högtalare högtalare osv..

När man pressar en stärkare på tex 40W för att bara ta ett exempel, en fender vibrolux så låter den såklart bättre om man pressar den på volym. Så är det ju med alla rörstärkare!

Men sen finns det ju andra stärkare som är på 50W tex laboga studio reverb, som då kanske inte spelar lika starkt som en vibrolux.

Allt beror lite på hur byggaren har tänkt. Alla stärkare har ju sin karaktär. Står man på scen och har bra PA och spelar på en klubb där det finns monitorer så är en mindre stärkare att föredra. Den mickas ändå upp och ljudkillarna vill oftast få ner ljudet på scen så att de lättare kan driva ut ljudet ur PAt sen.

Har man inte moniteror så kanske det är bättre med en 4X12a. Man behöver inte ha mer volym för att den låter mer. Det blir bara "mer" ljud.

Det är också därför det finns något som heter power break som är en box som tystar ner stärkaren men låter rören jobba. Bra för dessa "starka volym stärkarna" som då låter bättre på lägre volym. Så en power break "kväver" volymen.

Men, en rörstärkare låter ju alltid bättre då man får pressa den. Fast en clubman borde funka i ditt hem.

Skaffar du dig en rörstärkare som du vill ha hemma så skaffa dig en med lättdrivna högtalare. Det låter lite bättre på lägre volymer då. Men du kan ändå pressa stärkaren ifall det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst 1500W!!!  🙂

Ska den bara finnas i studion? då räcker det åtminstonde med en 15 wattare eller mindre.

Get serious! 🙂

Har du spelat in i studio nån gång över huvud taget?

den dära 😆 <--- figuren försökte jag utrycka min sarkasm med, vet inte om jag lyckades 😉

Hursomhelst, för att svara på frågan, massor med gånger, vi har använt en gammal 30-wattsrörcombo mestadels, men även en Laney 50watts rörtopp med en fender vintage2x12 låda. Tycker faktiskt båda gav ypperligt resultat. Sen har jag hört studioinspelningar med 15-watts rörcombos som också låtit väldigt bra. Så jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Om det inte var så att du verkligen inte förstod att jag drog enrövare om 1500watt-gejen. (men jag har faktiskt spelat på en bastop med den effekten 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Okejrå.. Jag reagerade väl lite för snart och fatta inte din sarkasm.. Men som jag sa tidigare i tråden Typ här eller nåt så är min studiohemlighet till ett stort och fett ljud en liten och effektsvag stärkare. En 15Wattare duger nog, kombinerat med bra mic-teknik :rolleyes:

Ett exempel på vad jag menar hittas t.ex på mms://dorotea.tv/taste.wma (måste avlyssnas i Windows mediaspelare dock. Klipp och klistra URL till mediaspelaren). Alla distade guror är en liten JR 30 med MD421 mic vid högtalaren. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det där är det tyngsta dist man kan få med Fender JR30 så är det inte nog för mig.

Jag gillar mesa:s ljud.

Hur mycket hörde du av låten egentligen? Och ja visst.. Jag har massa mesa-boogie stärkare runt om kring mig.. Men dom har ett annat sound helt enkelt.. Vad menar du? det var ett exempel på hur man med mic-teknik kan få en riktigt pyttig stärkare att låta stort... Mesa är i en annan division och spelar.. Om du fattar.. Du måste läsa ursprungsfrågan ju..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tagga ner, klart jag fattar att Mesa är i en annan division, det är därför jag gillar deras ljud bättre, vissa klarar sig med ett 15-30w med deras ljudbild, och med bra uppmickning samt trixande med mixning, har inte påstått något annat

klart jag har lyssnat på ljudfilen, samt läst tråden från början till slut. 😛

De jag skrev var att de "inte räcker för mig", kanske de är du som ska läsa vad jag skrev en gång till. 😆 men okej jag svarade aldrig på Holmqvist huvudfråga om de var de du retade dig på!!

De han undrar är hur många watt man ska ha? för att jag ska svara så bra som möjligt på de tycker jag de krävs några följdfrågor,för micka upp gör man ju nästan alltid ändå när man spelar i PA sammanhang, så alla ska kunna höra dig.

Nr1 vilken typ av musik spelar Holmqvist?

Nr2 Ska Holmqvist spela gig med stärkaren någon gång?

Nr3 Vilken budget är han villig att lägga ut?

Nr4 Hur många kv är studio/rummet där stärkaren står?

Nr5 Vilka är grannana? pensionärer, Ungdommar , barnfamiljer?

Nr5 är det betongväggar, träväggar runt om?

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

vox har en hybrid med tube i preampen som låter dig kräma på för fullt på låg volym...

modellen ad 30 vt har dessutom bäst recentioner av alla under 10000kr på harmony central (kostar 2800kr)

det blir min nästa stärkare i alla fall

Fender frontman (kostar ca 2200kr) har nästan samma betyg, förutom på en punkt: Reliability, där AD30VT har oroväckande 6.5 medan frontman ligger på en stabil 9:a...

/ Jacob

Du får aldrig samma ton i en Hybrid/Transistorstärk!

Hybrid eller Transistor är samma sak och fungerar enligt mig bara till riktig metal dist typ Slipknot, allt annat och det är rör som gäller. Framförallt västkustrock/blues och rent blir inte bra med transistor. Men det beror ju på hur pass kräsen man är och vilket ljud man är ute efter.

Om du förklarar hur du vill att det ska låta blir det lättare att hjälpa till.

/R

Det där är väl en sanning med modifikation; Nuförtiden finns det gott om transistor/digitala förstärkare som låter bättre än en del rörförstärkare. Oavsett vilken typ av ljud och dynamik man är ute efter.

Själv kör jag på en Vox AD120VT. Provade många dyrare rörförstärkare innan jag bestämde mig för den. Den som var närmast var Engls Ritchie Blackmore-topp, men eftersom man kunde få identiska ljud i Voxen, samtidigt som den senare är några tusen billigare, innehåller en hel hög högst användbara effekter, och inte kräver någon extra högtalar-låda så var valet givet.

Sen har väl inte tillvaron med Voxen varit helt idealisk alla gånger, den har helt klart bråkat med mig lite då och då, men inte värre än vad Marshall-toppen (en Folkesson-moddad 73:a) jag hade innan gjorde! Det var extremt opålitlig. Vissa dagar lät den kanon, vissa dagar som en trasig radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

kom ju på att man också kan bygga en isolerad låda som man kan stoppa in förstärkaren i om man vill kräma på utan att störa (vi har diskuterat en sådan låda i en annan tråd).

Finns även en enkel ritning i boken "digital ljudinspelning i ett nötskal". boken finns på en hel del bibliotek

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör på en gammal valvestate som låter bättre än dom nya, och där är 80w jävligt mycket mer än va jag behöver (1x12" högtalare). Den har ett rör i preampen som ger lite rörkaraktär. Disten är skön, det är ju det som är det viktigaste jue! Checka mängder förstärkare och hur dom låter och provspela som satan och hitta det ljudet och den disten du gillar mest. Rör äger.

Redigerat av aka_Basse
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ett alternativ ifall du vill ha rörhäng i ljudet och inte vill skrämma skiten ur grannarna är att köpa en rörpreamp för gitarrbruk istället. Har själv haft en HK Tubeman och vad jag minns så lät den fantastiskt och var samtidigt väldigt allsidig. Tre kanaler med olika inställningsmöjligheter, om jag ska likna den med någon gitarrstärkare jag hört så skulle det antagligen bli en Marshall Jcm 2000 som ligger närmast till hands både beträffande ljudkarraktär och flexibilitet. Den har även en Red Box Pro krets (högtalarsimulering)i sig och lämpar sig därför riktigt fint till direktinspelning. Live kan man koppla den till PA-anläggningen eller om det finns på plats så kan man ha den till att få sunkiga transistorstärkare att låta mer livfulla... Nypris på en Tubeman ligger runt 2800:- har jag för mig men jag tror säkert att du kan hitta en beggagnad sådan för ca 1500:-. Skulle vilken dag som helst rekommendera Tubeman framför exempelvis Line6 Pod (som jag också har testat en hel del...) Det enda undantaget skulle väl vara ifall du var i stort behov av effekter men iom att du ursprungligen ställde frågan om förstärkare och watt så tar jag det som att det snarare är grundljudet du är ute efter.

Om det inte är en preamp du är ute efter så spåna lite på vad du ska använda din stärkare till. Ska du främst ha den till inspelninig i lägenheten satsa på en stärkare med låga watt som du kan pressa. Nästan alla strärkare låter bättre när de får andas ut lite, särskillt rörstärkare men även till viss del transistorsärkare. Om du exempelvis ska ha en Peavey Bandit så kommer du att märka att för att få den att låta snyggt så måste du dra på så att grannarna snabbt klagar. Detta mao att 12 tums högtalarna som sitter i den stärkaren också behöver lite tryck från stärkaren för att komma till sin rätt.

Om du däremot ska ha en stärkare i replokalen och till livebruk främst så ska du satsa på lite mer watt för att inte bli dränkt av hårt spelade trummor och liknande. Det är också viktigt att säga att man kan inte jämföra rörwatt med transistorwatt en 30watts rörstärkare låter betydligt mer än en 30watts transistorstärkare. Till hemmabruk är nog tom 30watt ofta lite i mesta laget om man ska ha rörstärk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anna lösning också som min gitarrlirande polare brukar använda sig av.. Skaffa en LoadBox och stoppa mellan förstärkaren och kabinettet. På så vis kan du ha din grymmestärkare på fullt ös även hemma i lägenheten utan att bli vräkt. Dessutom får du en bra linesignal för inspelning också efter slutsteg och allt..

Kolla in t.ex http://www.amptone.com/kochloadboxlb120.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag avslöja en studioinspelningshemlighet 😠

När man ska spela in ett stort och fett gitarrljud så är det enklare att få till ett bra ljud med en liten och klen förstärkare är en stor och fet en..

Varför??? Jo därför att man med mikrofon och proximityeffekt kan komma närmare i ljudet. Det är micken som är hemligheten kan man säga.

Man kan vräka på fullt med en liten stärkare i stuidon medans det bara låter illa om man har en stor en i studion, då man vräker på fullt då.

Min favvoförstärkare är en Fender Blues JR 30 wattare.. Med rätt pedaler och effekter så är den ypperlig heavystärkare i studion. 🙂

Wow, ring pressen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...