Jump to content
Annons

zeb - Hereafter, NY VERSION!


bassman

Låter det bra?  

17 röster

  1. 1. Låter det bra?

    • 1. Dåligt
      0
    • 2. OK
      5
    • 3. Bra
      8


Recommended Posts

Sist vi lade upp den här låten fick vi mycket respons, både beröm och konstruktiv kritik som vi tog till oss. Nu har vi gjort en ny version av låten så det har blivit lite annorlunda känsla i den.

Ni som har hört den förut, är denna versionen bättre?

Ni som hör låten för första gången, vad tycker ni?

Är mixen OK i era öron? All form av kritik mottages tacksamt.

Låtlänk här: Hereafter

LÅTNAMN: Hereafter

ARTIST/GRUPP: zeb

GENRE: Pop i någon form

LÅTLÄNGD: 3.18

KOMPOSITÖR: Alexander Holmgren

ARRANGEMANG: zeb

PRODUCENT: Jag (Olof Berglund) och resten av zeb

EV. MEDVERKANDE: zeb

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,6 Mb

Gamla versionen hittar du här: gamla versionen

Redigerat av bassman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller med om att den kändes lite stelare än den gamla först, är osäker på varför men skulle kunna vara trummorna. Hursomhelst är det mysigare med kantslag (som på den gamla) men bra val att byta syntbrass mot gitarrslinga. 😕

Båda är bra, men den nya är inte bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm fin röst, vacker låt a Craig David? Vet inte alls hur den gamla versionen lät men den här är mkt fin tycker jag. Lugn och fin med sköna harmonier. Kanske är den för "vanlig" för min personliga smak och inget som sticker ut bland radiohitsen men den är ju välproducerad, välsjungen och välspelad...men vad vet en maräng egentligen? 😕

Redigerat av Marängen
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för era kommentarer så här långt.

Själva tycker vi naturligtvis bättre om nya versionen eftersom vi har gjort om det på det sätt som vi vill låta. Vill gärna höra mer av era synpunkter. Nu har jag lagt till en länk till den gamla versionen längst upp på sidan ifall någon som inte har hört gamla versionen vill jämföra.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag röstar nog för att den gamla känns mysigare 😕

den nya är lite väl polerad. Fast som nämdes, syntbrasset i den gamla kan med fördel bytas ut. sen är nu hemma 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att avgöra vilken men det är mera driv i denna ...men, aningen för stark orgel rakt igenom och släpp fram ( är det en mandolin??) som smygit sig in när refrängen matas om igen...allt drunknar i orgeln.... annars mäkta impad av ljudet du får till...så rent, inga biljud etc. 😱 avis? vadå??? 🙁😛

Bra hantverk 😕😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag röstar nog för att den gamla känns mysigare 😉

den nya är lite väl polerad. Fast som nämdes, syntbrasset i den gamla kan med fördel bytas ut. sen är nu hemma 🙂

Tack för kommentar. Vi tycker också bättre om gitarrpartiet istället för brasset, men det var inte syntbrass på gamla versionen utan riktigt blås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att avgöra vilken men det är mera driv i denna ...men, aningen för stark orgel rakt igenom och släpp fram ( är det en mandolin??) som smygit sig in när refrängen matas om igen...allt drunknar i orgeln.... annars mäkta impad av ljudet du får till...så rent, inga biljud etc. 😆 avis? vadå??? 😛😄

Bra hantverk 😉🙂

Tack för att du lyssnade!

Ska lyssna själv igen med din åsikt om orgeln i åtanke.

Det är en mandolinbanjo, dvs en liten banjo som är med i slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den andra versionen är mycket bättre mestadels på grund av trummorna i den här som låter helt malplacerade tyvärr 😄

Sen tycker jag faktiskt att blåset va bättre även det.

Om jag hade fått välja så finns det bara ett bra val och det är att behålla den gamla versionen eftersom jag blev helt förälskad i den låten som den va då ...

sorry 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Några grejer jag tycker spontant,

Trummorna. Var bättre i den gamla där de gjorde mycket av stämningen. Lugn och mysig alltså. De nya skapar mer driv och bygger låten mer, vilket jag saknade lite i den förra, men samma stämning finns inte kvar där..

överhuvudtaget känns hela kompet i den nya fylligare och bygger upp bättre.

Orgeln platsar grymt där den är i den nya!

Gitarrerna i sticket är finfina fast jag måste säga att jag saknar trumpeten.

Annars skitfina harmonier i låten. Sången är grym!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarer. Som jag tolkar det tycker de flesta att trummorna var bättre i gamla versionen och att det är det som är den stora skillnaden. Vi får lyssna själva igen med det i åtanke.

Någon mer som har kommentarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefin låt 😆 Tycker "trumljudet" i första versionen är bäst - men det är något med "trumspelet" - känns för släpigt? Kan inte säga vad det är, så jag rekommenderar att lyssna på musik med liknande trumspel. Jag gillar också trumpeterna 🙂

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska snart testa att göra om den lite igen. Funderar på att göra om trummorna lite, men behålla gitarrsticket istället för trumpetgrejen. Ni får höra när jag är färdig så får vi se vad ni tycker då. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

orkar inte läsa hela tråden..så jag kanske upprepar någon annan..

har heller inte hört den förra versionen...men skulle önska lite mera bas på trummorna & basen..det är väll ungefär allt jag har att klaga på

lite mera värme & fyllighet helt enkelt...

annars väldigt snyggt framfört..och grymt bra sjunget..

och tack,tack,tack,tack för att du/ni inte föll för frestelsen att dränka det hela i reverb!!

nu när jag lyssnar..funderar jag på om inte orgeln borde höjjas lite åxo..

jag såg att det var någon som nämnde att det var kantslag med i förra versionen..

kan tänka mig att det passade bra på detta...ivikkefall på verserna!!

bra jobbat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt. Jag tycker nog att första versionen var bättre. Trummorna. Nä, inte alls bra spelade tycker jag, smaklöst, faktiskt. Det är det som gör denna version sämre än den första. tummen ner till dom. Bra att blåset (som faktiskt lät synthblås..) blev spolat. Fast jag har fortfarande lite svårt för padsen på andra versen, bra att de är lägre mixade i denna version.

Men angående trummorna. De känns stakiga. Nästan som en icke-trummis spelat. För att inte störa sig på trummorna. Spela rakt på kompcymbalerna (hi-hat el. ride) hela tiden. Dumpa markringarna(kanske inte menade markeringar?). Det är det som hakar tror jag.

Sen är det mycket softare med kantslag med reverb på tycker jag. 😏

Dock lickförbannat bra låt, med super sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
AndersL (oregistrerad)

Vill bara börja med att säga att jag nog ett av era största fan. Har brännt ner alla tre (eller finns det fler?) låtar jag kunnat hitta här på studio.se och lyssnat på om och om igen hela sommaren typ. Just "Here after" kom att betyda extra mycket då det tog slut med min flickvän i sommras. Vi hade varit tillsammans i 4 år, och jag kan bara säga att refrängen stämmer in rätt bra på mig just nu..

Vet att det kanske inte är så kul att höra när man lagt ner mycket jobb på inspelning och mix, men jag måste tyvärr hålla med de andra. Jag gillar trummljudet/spelet bättre på den förra versionen. De nya trummorna har en annan värme, typ Motown-soundet, som jag visserligen tycker kan saknas ibland på den gamla versionen, men det blir lite för mycket. Dom blir liksom luddiga. Så hade jag fått bestämma, hade jag tagit lite av värmen från de nya trummorna, på det gamla trumspelet.

Det nya mellanspelet inför sista refränngen lyfte låten ordentligt däremot. Där funkar det lite mer "vågade" trumspelet väldigt bra också. Det är liksom mer "go" på slutet i den här versionen.

Ser fram emot fler låtar från Zeb!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Anders för dina kommentarer. Känns alltid kul när man kan göra musik som berör någon.

Vi ska ta dina åsikter i åtanke. Vi får ta en diskussion i bandet om hur vi ska göra med den här låten, men det är inte helt omöjligt att det kan bli en förändring i trumspåret i stil med vad du föreslog.

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...