Jump to content
Annons

Tips till en nybörjare...


SyntaxError

Recommended Posts

Hej! Jag är ganska ny på det här med digital inspelning, min erfarenhet är av gratisprogram som Buzz men annars har jag använt Ableton live ett tag nu. Mitt problem är att jag inte är helt nöjd med något program jag har provat ännu och jag hoppas kunna få lite tips. Jag har länge spelat in analogt på diverse utrustning men nu har jag fått barn och försöker skapa min egna lilla studio i datorn då jag inte har lika mycket tid att spendera i replokaler och studio.

Vad jag behöver hjälp med är följande:

1. Jag vill hitta ett bra sequencerprogram med som stöder VST och "vanlig" inspelning. Helst ett som inte slukar allt för mycket processorkraft dessutom 🙂

2. Jag kommer (när jag får råd) att köpa en laptop som ska ersätta min gamla stationära och behöver lite råd angående prestanda och vad för tillbehör man behöver.

(PC eller mac?)

Jag har främst arbetat med ambient och annan experimentell musik tidigare men har numera glidit in på ganska knepig electronica (typ squarepusher, aphex twin, autechre och liknande) vilket kanske ger er en uppfattning om vad jag söker....

Jag antar att jag är precis som alla andra, man vill ha det bästa och snyggaste till billigaste priset 😛

Tack på förhand, jag är övertygad om att det finns massor av vänliga själar här som kan hjälpa mig.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in orion platinum, tror det kan passa dig väldigt bra. Inte jättedyrt, snällt mot datorn och klarar det mesta. Har själv kört det sedan 2002. Finns demo på hemsidan, så det är bara att ladda hem och testa. 😛 Om du ska jobba helt solo är detta ett bra program, ska du ofta göra samarbeten med andra så ska du tänka på att det inte är lika stort och utbrett som Cubase eller Logic. Däremot upplever jag det som mycket mer snabbarbetat och inte alls lika plottrigt och tillkrånglat som framförallt cubase.

VSTs som passar dig är jag inte lika säker på dock, eftersom jag inte jobbar med din genre. Andra kanske har bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

De två sequencer/inspelningsprogram som jag gillar bäst är Logic och Digital Performer. DP är ganska ovanligt i Sverige än så länge, men det är ett otroligt kompetent program. På jobbet kör jag Logic, men när jag spelar in privat använder jag DP och en drygt tre år gammal powerboook G4 800Mhz. Du lär ju behöva ett bra firewireinterface också och et finns i lite olika prisklasser. Allt från billiga M-Audio för knappt tvåtusen till Metric Halo och Apogee för tiotusetals kronor. Här är det plånboken och kvalitetskrav som måste får styra.

Mitt tips är: iBook, Digital Performer och ett bra ljudkort. Då är du på rätt plattform och kan räkna med väldigt lite problem med mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat runt lite och det kan vara så att jag egentligen inte vill ha ett sequencerprogram utan ett bra trackerprogram istället. Jag har pulat lite i Buzz som sagt men jag undrar om det finns några riktigt "proffsiga" trackers. Som har VST-stöd och bra ljud? Någon som har koll på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bästa trackern är enligt mig Madtracker. Den nyaste 2.5 versionen är väldigt nice med stöd för VST. Dock inte VSTi vad jag vet. Madtracker är gratis om du inte behöver Export Wav och 24Bit funktionen. Då får man lägga en liten slant.

kolla upp det på:

Madtracker

EDIT: Full VST support (effects, instruments, multitimbrality, automation, presets, etc.)

så jag hade fel.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, vafan nu har jag kört på med ableton ett tag och nu börjar jag älska skiten! Så mycket kul man kan ha med det programet om man bara lär sig alla funktioner. Nu har jag skaffat lite sjyssta plugins också så musikskapandet kan börja right about now!

Nån som har lite bra tips på användningsorådet för "warp"-funktionen i Live? Jag har bara lattjat omkring lite med den efter att ha suttit med manualen ett tag, men vad är den egentligen bäst till? Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Till din Lap top så skulle jag enkelt rekomendera att läsa studios reportage om externa ljudkort, för det lär du behöva garanterat. Och hur stor prestanda du behöver på burken avgörs av hur mycket VSTi & VST du hade tänkt att använda.

Samt en klaviatur kommer du behöva (säger sig själv), och ett par bra hörlurar är också att rekomedndera (kolla in AKG 240).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...