Jump to content
Annons

Optimera lÄtar i Reason


Danabacken

Recommended Posts

😎 Hoppla alla! Jag har haft ett problem ett tag nu, och kan inte hĂ„lla mig lĂ€ngre. NĂ€r jag sitter o mixtrar o mastrar med min musik, sĂ„ kommer det upp en ruta och musiken stoppas, pĂ„ stĂ„r det: Computer to slow to play song!

Och sen stĂ„r det att man mĂ„ste optimisera lĂ„ten, och att det stĂ„r i dokumentationen. Men jag hittar inte ett skvatt! đŸ˜Č . SĂ„ jag undrar om nĂ„gon hĂ€r kan hjĂ€lpa mig.

Hur opitimiserar man en lÄt, och fortfarande ha kvar alla ljud, alla instrument, alla effekter, allt?

Peace\Daniel Ottosson! đŸ˜Č

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

SÀg att du har tre reverb-enheter efter tre synthar, som har samma reverb-setting. Du kan ersÀtta dessa med en Aux-send reverb, t.ex.

Samplingar tar mindre CPU Àn Subtractors osv. Har du en del rÀtt statiska Subtractor- eller Malström-ljud kanske du kan göra om dem till NN19 i stÀllet.

Du kanske har ett "effekt ljud" som bara Àr med ibland, som Àr ett "statiskt ljud" och som bestÄr av flera efekter: gör om till en sampling. TÀnk lite "frysa spÄr" som Cubase-anvÀndare gör.

Och prova dig fram. Jag tror att nyare enheter krÀver mer CPU Àn de Àldre t ex det gamla reverbet Àr vÀl mer CPU-vÀnligt Àn det nya.

Ett vanligt fel man gör nÀr man bygger musik i Reason Àr ju att man anvÀnder för mycket ljud och effekter eftersom det gÄr. Din lÄt kanske blir bÀttre om du plockar bort lite?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Svarar trots att det inte var mig du frĂ„gade 🙂

Men fryser man ett audiospÄr sÄ skapar Cubase en ny audiofil i bakgrunden, dÀr alla inserteffekter ligger med. Alla insereffekter stÀngs dÄ av pÄ det spÄret, och man fÄr tillbaka lite processorkraft.

Är ju inte riktigt samma sak, men lite Ă„t det hĂ„llet som SLC-trax beskrev.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kan ju ocksÄ vara nÄtt annat program igÄng som suger cpu och minne. För mig har det ofta rÀckt att stÀnga av diverse andra program/tjÀnster (jo, jag vet, men ska inte köra en massa annat junk under tiden) och kanske starta om datorn. Jag kör en intel p4 3,4MHz med 1024 MB DDR2 RAM och kan ha en onödigt stor mÀngd synthar, effekter, combinators etc samtidigt i Reason, utan att det krÄnglar.

//peAk

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter jobbigt Ä göra som slc trax föreslÄr. Àven om han har rÀtt.

Försök tĂ€nka som slc trax föreslĂ„r om jag sĂ€ger sĂ„.. Är datorn lite seg, anvĂ€nd sendar istĂ€llet för inserter redan frĂ„n början osv osv.. SĂ„ slipper du exportera ut en massa ljudspĂ„r Ă„ krĂ„ngla.

//smulan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

polarn hade samma trubbel, computer too slow. han Àr iof rik, sÄ han köpte mer ram, eftersom att nÀr du har för lite ram fÄr processorn (stavas det sÄ?) dra mer av det tunga lasset, sÄ att sÀga. han hade ynka 256 ddr, sÄ han utökade med 512 extra för en dryg tusing eller nÄt.

det löste hans problem helt felfritt, sÄ har du möjlighet sÄ Àr en utökning av ram-minnet en genvÀg. men det kostar ju sÄklart pengar, som man som fattig hemmamusiker inte alltid har rÄd med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...