El Paco Postat 2 augusti 2005 Postat 2 augusti 2005 Tjo!!!!!!!! Har ett nytt MIDI-klaviatur som jag installerat. Fick det att funka för nĂ„gra dagar sedan, men nu Ă€r det dödstyst đ . Det beror nog pĂ„ att jag Ă€ndrat nĂ„gon instĂ€llning under device meny som jag egentligen inte skulle pillat pĂ„. Kan nĂ„gon berĂ€tta hur intĂ€lningarna ska stĂ„ för att ett USB-klaviatur ska funka. Jag har Cubase SX 3 om det kan vara till nĂ„gon hjĂ€lp. Klaviaturet funkar i SX 1, som jagt ocksĂ„ har i datorn. SĂ„ dĂ€rför borde det vara nĂ„n instĂ€llning i SX3.. Tack PĂ„ Förhand
Fredrika Postat 2 augusti 2005 Postat 2 augusti 2005 Det beror pÄ... Du har vÀl kopplat midisladden antar jag. En del tror att det rÀcker med usb-sladden men usb:n anvÀnds till att skicka styrdata fram o tillbaka och för att förse klaviaturen med ström. Min nya klaviatur krÀver dock nÀtdel om jag vill ha aftertouchfunktionen för den drar för mycket ström för att usbn ska orka med det. (Det Àr klart jag vill ha aftertouch!) Om du behöver installera klaviaturen och inte gjort det ska du ju göra det med klaviaturets medföljande programskiva. Om klaviaturen levereras med en template för Cubase ska den ocksÄ installeras. Templaten ska i sÄ fall finnas pÄ skivan eller pÄ internet. Templatefilen ska heta nÄgot i stil med Cubase SX3.xml eller nÄt. .xml iallafall. DÄ gör du sÄ hÀr: Starta Cubase. VÀlj Devices i menyn och sedan Device Setup. Tryck pÄ Add/Remove. VÀlj i listan den klaviatur du har. StÄr den inte med, vÀlj Generic Remote. Tryck "Setup" Tryck "Import", och öppna filen"Cubase 3.0.xml" eller vad den kan heta. VÀlj till sist din installerade klaviatur som grunapparat i midi in. Detta kan jag för jag har precis studerat systemet eftersom jag precis köpt en ny fantastisk klaviatur med mina mÄtt mÀtt hihi men jag har SX2 fast det Àr samma i SX3. Om det inte funkar Àr det ett annat fel hihi. Förresten om det Àr en stulen eller vadheterdet krackad Cubase kanske det inte funkar med templates men varför det Àr sÄ vet jag inte.
Tilly Postat 2 augusti 2005 Postat 2 augusti 2005 Shit Fredrika va du kan mkt om Cubase đ Ăr du sjĂ€lvlĂ€rd eller gĂ„tt nĂ„gon utbildning?
Fredrika Postat 2 augusti 2005 Postat 2 augusti 2005 Shit Fredrika va du kan mkt om Cubase đĂr du sjĂ€lvlĂ€rd eller gĂ„tt nĂ„gon utbildning? Nej verkligen inte! Kolla vilka idiotfrĂ„gor jag stĂ€ller hĂ€r pĂ„ forumet bara đ men jag har en ny klaviatur och precis gjort sĂ„dana hĂ€r saker och sĂ„ lĂ€ste jag i olika anvisningar för att installera eller vad det heter klaviaturen i Cubase och sĂ„ har jag fĂ„tt support pĂ„ det frĂ„n klaviaturförsĂ€ljaren sĂ„ jag bara för det vidare hĂ€r liksom. Fast just denna frĂ„ga var lite för bred sĂ„ kanske hjĂ€lper Ă€ndĂ„ inte detta El Paco men man fĂ„r ju försöka hjĂ€lpa till om man tror sig kunna. Jag har fĂ„tt massor av hjĂ€lp hĂ€r pĂ„ forumet och en del frĂ„n MI7 ocksĂ„ eftersom de bjuder pĂ„ support nĂ€r man köper Cubase. Gonatt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.