Jump to content
Annons

Diablo Swing Orchestra- Wedding march for a bullet


  

37 röster

  1. 1. Diablo Swing Orchestra- Wedding march for a bullet

    • 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      6
    • 4
      9
    • 5
      14


Recommended Posts

LÅTNAMN: Wedding March For A Bullet

ARTIST/GRUPP: Diablo Swing Orchestra

GENRE: Furiös punkopera i bossanovatakt

LÅTLÄNGD: 3.15

KOMPOSITÖR: Daniel Håkansson

PRODUCENT: Anton Ulvfot

BANDET: Daniel Håkansson - gitarr, kör

Annlouice Lögdlund - sång, kör

Pontus Mantefors - gitarr, syntar

Johannes Bergion - cello, kör

Andy Johansson - bas

Andreas Halvardsson - trummor

Emmy Lindström - fiol

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: inte så stor

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Wedding march for a bullet

Spelades in för två veckor sedan och vi är nu nyfikna på era åsikter om det mesta,

alla sorts kommentarer och synpunkter är välkomna!

Då det ibland kan vara aningen svårt att höra vad som sjungs bifogas även texten. 😱

Wedding march for a bullet

So I assume

this could be freedom to me, to you

and with such a distorted view

upon life and what we do

Your ways to persuade

me into what my memory is forced to shade

I loathe what you made of me

bullet blind, eventually

All those aching hours

with abusive powers

whispered your name through it all

Now we’re stuck with what’s left to save

But out of all, I entiteled you my favorite scar

And I'll keep it fover ever closed, keep it förever sealed, keep it forever closed

So what if I wake

up to the sound of another illusion break

smashed, now it’s yours to keep

close to whatever you call your needs

Now I’ve seen you fall

I can finally start to recall

sights of a past unclear

and learn what I hold dear

All those aching hours

with abusive powers

whispered your name through it all

Now we’re stuck with what’s left to save

But out of all, I entiteled you my favorite scar

And I'll keep it fover ever closed, keep it förever sealed, keep it forever closed

...so that no one will know

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Danne!

Jag ska lyssna med en gång!!! 😱

Är sååå spänd! 🙂🙂🙂

Vi måste föresten ses någon dag! 🙂

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Thimme: Unbedingt, tycker du ska ta en inspirationsresa till stockholm snart, du kan slagga hos mig.

Vacum: det är roligt när det går fort och högt

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat nu:

JAG TYCKER DET ÄR SKITBRA!!! 😄😄😄

Jädrans vilken pipa hon har! Snygg låt, bra arr, bra mixat, inget att klaga på.

Gött som fän! Nu vill jag bara höra andra låten ni spela in. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul att du gillar det, visst är det power i rösten 😄 Hon behöver ju inte alltid mick när vi repar. 😄

Jag skickar en länk till dig sen med den andra låten.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny sångerska noterar jag. Har hört DSO en del på Jamma och tycker om det som - ja väldigt mycket 😄 Precis som vanligt är det inget att gnälla om. Allt sitter som det skall, och det är nog snarare så att jag snart får hosta upp pengar för en CD snarare än att gnälla om någon inställning på EQ:n. Jag är allmänt svag för underliga blandningar som ger så här goda resultat, och det blir en 4:a. Nackdelen med DSO är att det är väldigt påträngande, man måste vara ganska koncentrerad på lyssningen. Ser som vanligt fram emot att höra mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dagon: japp ny sångerska, och det gav oss ett jävla lyft då vi redan repat 500% fler gånger med sång än de första 1,5 åren 🙂 Sedan får du se till att införskaffa dig fullängdaren när vi blir klara med den + att komma på spelningar om vi har någon nära dig. I övrigt så håller jag med om att det inte är musik för avkoppling 😆 Hårt, högt, hastigt och helst hela tiden.

Grahn: Roligt att höra. Vad gällande våra bravader som liveband så är våra erfarenheter begränsade då vi inte intagit en scen tillsammans än, men vi är kungar i replokalen 🙂 Förhoppningsvis så kommer det bli några spelningar till hösten nu.

Psykbryt: Jo, det skulle även vara intressant att höra lite mer kommentarer om mixning och arr, osv.

Och generellt hade jag hoppats på fler kommentarer om just arret eller mixningen, även om man inte gillar musiken.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh j••var. Har ni många fönster på replokalen eller är alla spräckta? 😛

För att va allvarlig gillas detta. Inte min stil egentligten, men det känns fräscht = bra.

Ska jag anmärka på nåt i mixningen låter det lite småbumligt i mina högtalare, jag skulle sätta en EQ -3db och svepa över de lägre frekvenserna för att se om nåt trevligt hände..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min ordinarie musikstil precis, men fruktansvärt häftigt.

Bra drag i grejerna och så lite lagom röj....mkt trevligt.. lägg gärna upp ett par låtar till! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Milton: Jodå, fönstren brukar darra lite när höga C kommer på tal 😛

Nytt och fräsht låter som ett gott betyg, och tack för kommentaren om mixningen, ska se om det är något vi kan åtgärda.

Brojd: Tackar, röj och swäng är ett måste i bra musik! 🙂 Förhoppningsvis blir det här vår sista demo innan vi spelar in fullängdaren men jag lovar att posta snippets från de låtarna här sen.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Ruskigt annorlunda. Men rätt schysst. Bra driv. Jag tycker att gitarrerna är lite låga och att sången är lite högt mixade.

Låter lite som en blandning av Nightwish och Arcturus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruskigt annorlunda. Men rätt schysst. Bra driv. Jag tycker att gitarrerna är lite låga och att sången är lite högt mixade.

Låter lite som en blandning av Nightwish och Arcturus.

Nightwish? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jocke: Merci! och en femma för Muse-pararellen!

Bone: Bra anmärkning, vi gjorde flera test vid mixningen att höja gitarrerna men reslultatet blev hela tiden att energin i övergången till refrängen försvann. Tips på åtgärder välkomnas!

Jämförelsen med Nightwish har jag hört förut och förstår varifrån den kommer p.g.a sången men tycker själv inte det är så likt. Finns annat som det påminner mycket mera om. (se kommentaren ovan 😳 ) Arcturus har jag inte hört och kan därför inte uttala mig om.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fan helt knäckt och sitter och lipar. Sånt här händer ju en gång per decennium. Som första gången man hörde Judas, Dan Reed eller Thåström eller Faith No More eller för all del Fläskkvartetten. Känslan av att hitta nåt så nytt o häftigt så att det faktiskt ändrar kurs på min musiksmak.

Eller är det bara jag som inte skannar demosidorna tillräckligt ofta?

Det här är ÄCKLIGT BRA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt. Harmoniken i verserna är så jävla bra. lika bra som den andra du lagt upp. Skulle dock vilja ha mer stråkar i denna!!

Särskilt på "Fifth of beethoven" markeringarna i slutet 😕 Där vore det sjysst med MAFFIGA stråkar :rolleyes:

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt!!

Håller med om Muse-referensen även om jag inte kom på det förrän jag läste det här...

Har inte lyssning just nu så att jag kan komma med några kommentarer om mixningen, men jag ska lyssna hemma sedan...

Sjukt bra iallafall, sparas!

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur bra var inte det här! mums 😉 (tackar - återigen- för att jag slipper höra en överspänd hårdrocksröst) - bara en härlig operaröst och maffiga gitarrer och de härliga "Walkabouts" stråkarna 😄 .

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och lyssnar här hemma nu och det låter ju bra här också (men det är för sent för att kunna spela i monitorerna, så det är lurar som gäller).

Har inte så mycket mer att komma med härifrån, men måste bara kommentera en liten grej... -Första orden i första versen låter inte alls lika bra som resten av sången. -Hon kan ju mycket bättre, det hörs, så ta om den lilla snutten, så blir första intrycket av låten mycket bättre!!

(Har upptäckt att första versen ofta inte blir lika bra som resten, så vi avslutar ofta med att ta om den en extra gång för att få samma "tryck" även där...)

Hör förresten nu att det känns som att det är lite väl lite bas i mixen... Är inte riktigt hemma i de här lurarna, men de brukar va väldigt basiga, och det är inte den här låten alls...

Men låten och framförandet är fortfarande GRYMT!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra låt!.....Jag har ju aldrig gillat opera eller sopransång...men i denna låt blir det en grym kontrast, alltså kanonbra!...dock skulle man önska att bröströsten kom fram lite mer i verserna...och sen att hon klättar uppåt med sitt sopranspjut...

Ja grymt bra iaf!... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elisasson: Jo det kan nog bli så att det kommer lite mer stråkar mot slutet, i vilket fall som helst så ska de som redan är där höras lite tydligare.

Android: Tackar, Muse är ett kanonskönt band och deras "microcuts" är en låt som jag önskar att jag själv skrivit. 🙂 Håller med om att början av första versen inte har samma tryck som resten, vi tog om den några gånger men det verkar ligga lite i orden också, kanske får ändra i texten :rolleyes: . Den andra är en förstatagning som blev kanon direkt. Att det är lite bas är inget jag har tänkt på i den här låten, däremot i den andra jag la upp. Länk Återkom gärna om du lyssnar i andra högtalare. Tack för kommentarerna om mixningen!

Rockypop: Bock & tack, jo jag är själv ett fan av hennes röst. 😄

Valdez: Sopransång som är så vackert 🙂 Verserna ligger inte i hennes optimala läge så det känns ännu inte lika självklart för henne att sjunga där. (låten är ganska ny) Kul att du gillar det.

gladamatör: 😉 Håll utkik efter fullängdaren framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är lite bas är inget jag har tänkt på i den här låten, däremot i den andra jag la upp. Länk Återkom gärna om du lyssnar i andra högtalare. Tack för kommentarerna om mixningen!

Sådär nu sitter jag vid monitorerna jag är van vid...

Tycker fortfarande att det fattas lite bas, särskilt i de lägre frekvenserna. Kicken t.ex. hörs ju nästan inte alls. Det känns lite som att all bas finns ihopgrötat i de lite högre basfrekvenserna... Försök separera de olika ljuden med EQn, så att t.ex. kicken och elbasen jobbar i lite olika frekvensområden.

-Men jag är förresten inte alls van att hålla på med den här sortens ljudbild, så ta det med en liten nypa salt. :rolleyes:

Sopransång som är så vackert😉Verserna ligger inte i hennes optimala läge så det känns ännu inte lika självklart för henne att sjunga där. (låten är ganska ny) Kul att du gillar det.

Fast jag måste säga att jag tycker att kontrasten i sången är mycket av det som gör låten. Hade det bara varit sopransång i hela låten hade det nog blivit lite "mycket"... Hon har ju en bra "vanlig" röst också!

Link to comment
Dela på andra sajter

android: Ok då är jag med, vi satt faktiskt ett j-la tag med kicken och försökte få den att låta bra men tidsbrist gjorde att vi var tvungna att prioritera annat för att bli klara. Faktum är att vi snackar om att vi ska göra en ommixning just med tanke på hur bas/trummor låter så jag postar den här om/när den blir klar.

Sedan håller jag absolut med att det inte ska vara likadan sång hela tiden utan att hon inte är riktigt lika bekväm ännu att sjunga i det registret, men det kommer. 😉

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!!!

Detta var ju hur grymt som helst. 🙁

Låter som en blandning av Muse och nåt klezmer- eller balkanband som kör loss. 😄 Riktigt bra sång, vilket register...imponerande!!

Låter som att den avlidne mästaren Jeff Buckley är en stor inspirationskälla....därav Museliknelsen. 😳

Fett med riktiga stråkar...me like!!

Riktigt bra text dessutom, bra formuleringar, bra engelska!

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

djonas: Hehe, balkanband. Det är någonting som jag har försökt lyssna in mig på ett tag nu pga av alla sköna rytmer. Har du något tips på bra band? Buckley går helt klart hem, är svag för falsettsång. 😄

Kul att du kommenterade texten, tackar, brukar vara ett helvete att få ihop en text man blir nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...