Jump to content
Annons

Brusnivå


ticcitocc

Recommended Posts

Hallå

Jag har nu ett Emu 1212m som studiokort och ett SB Live! För uppspelning av musik, spel och liknande i mitt kvadrofoniska system.

Jag känner ibland av att det brusar när det är tyst eller tysta partier i låtar.

Min fråga är då om det skulle göra någon skillnad om jag bytte upp mig till exempelvis ett SB Audigy 2zs eller liknande ?

Mitt högtalarsystem är: Logitech Z560

Redigerat av ticcitocc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan du inte bara använda emukortet? det räcker väl med ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en ren spelmaskin du talar om så får du riktigt hyfsat ljud med Audigy 4. Det kortet har litet extra dynamik bla. Jag har det i en renodlad speldator med föregångaren till Logitech Z5500 på högtalarsidan och det låter i alla fall ganska hyfsat. Har du båda korten i samma maskin så borde väl EMU-kortet ge bra ljud.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är verkligen inte en ren spelmaskin. Det spelas väll nästan aldrig om sanningen ska fram. Men jag har kört med två kort för enkelhetens skull men... frågan är om det verkligen är det enklast :S Nu måste jag tänka över varför jag har två kort 😄 Gör man inte det ena så gör man jue förstås det andra och inte båda sakerna på en gång.

Det kanske blir till att ställa om windowsfunktionerna igen.

Enda kruxet som jag nu kom på i skrivande stund är väll att jag inte precis grejar med studion i min högtalare. Det har jag hörlurar för men jag vill jue inte ner och krypa där bakom varje gång.

hm... nu funderar jag lite igen, ni får gärna fundera högt med mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir jue tvungen att kräla ner på marken varje gång jag inte använder Cubase eftersom jag använder andra högtalare till allt förutom Cubase ? Och är inte Sb Live-kortet uppbyggt med Vänster:fram,bak och Höger:fram,bak på utgångarna ? Emu är väll bara en höger en vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumt å lägga pengarna på ett Audigykort. Du kan la sälja EMU kortet och uppgradera till ett med lite fler ut? Förstår inte varför du köpte ett 1212 om du inte använder SPDIF ele ADAT? 😉

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att du verkligen har stängt av alla ingångar. Använd volymreglaget på ditt Z-560 för att ställa in rätt nivå och ställ in volymen på ljudkortet på max. Sen brusar säkert högtalarna lite grann av sig själva, det gör iallafall mina Z-680.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner ibland av att det brusar när det är tyst eller tysta partier i låtar.

Du skriver att det brusar ibland. Det är inte så att du ibland lyssnar på brusiga inspelningar? Nu har du ju ett utmärkt 1212M så det är väl enkelt att kolla. Spela det som brusar genom EMU-kortet (skit i att det bara blir två kanaler) och lyssna om det fortfarande brusar. Brusar det då också så är det ju inte ditt Live-kort som stör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...