Jump to content
Annons

Det stora mixerproblemet


stenerlov

Recommended Posts

Sitter på pc med firewirehårddisk, midikeyboard, Variax 500 gura och en gammal rolandsymth (1080) samt en nyligen införskaffat Röde NT1000.

Ska nu skaffa ljudkort, närmare bestämt ett firewire 410.

Två frågor:

1. Är ett firewireljudkort slöare än ett PCI? har hört det

2. Behöver jag verkligen en hårdvarumixer? eller räcker det med mjukmixern i Cubase SX? Det ska ju finnas alla monitoreringsmöjligheter som kan behövas och noll latency på detta kort. Vad kan egentligen en hårvarumixer tillföra?

Mycket tacksam för svar!

/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill nog åtminstone överväga någon linemixer, så att du kan lyssna på det inspelade materialet samtidigt som du spelar in t.ex sång, och samtidigt som du hör vad dina midisynthar spelar. Men om du har fristående preampar (eller inte alls kör något mickat instrument eller sång), och tycker att EQ'n i datorn är tillfyllest, ja då finns det ingen anledning att lägga ned speciellt mycket pengar på en mixer.

En hygglig linemixer borde du kunna hitta för under 2000:- begagnat. Jag har själv en Roland M160. Brusar en del, men å andra sidan kör jag sällan mer än 4-5 kanaler samtidigt, så det är inget jätteproblem.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...