Jump to content
Annons

Ute efter "dåligt" ljud


Doc Benway

Recommended Posts

Jag håller på med en del inspelningar (synth, gitarr, ukulele, sång bl.a.) och är för tillfället ute efter bra "dåligt" ljud (som i garagerock; sonics, misunderstood?, artesians tex) och nu undrar jag om nån har några bra tips på hur man får fint smutsigt, burkigt ljud.

Utrustningen är för tillfället en Tandberg rullbandspelare, en Behringer V-amp 2 och en ganska kass mick som jag helst inte använder (men det kanske går att få bättre dåligt ljud om man inte kör direkt in i datorn utan genom en mick?).

Eftermanipulering av ljudet i datorn går ju men jag ser mycket hellre att ljudet blir dåligt direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljud som man gillar är inte dåligt.

Men för att få smutsigt ljud så rekommenderar jag dig att programmera en samplingsrutin till den äldsta modellen av C64 .. Smutsigare digitalt ljud kan man nog inte få.

Ett annat alternativ är att spela in allting på en gammal bärbar bandare och sen spela upp det och in igen via mikrofon.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

.. om du inte vill göra om varje inspelning sådär krångligt så kan du juh göra en impulsfil med den skitiga källan och använda t.ex. SIR för att emulera det smutsiga ljudet.

http://www.voxengo.com/product/deconvolver/

http://www.kvraudio.com/get/736.html

.. funkar kanonbra 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud som man gillar är inte dåligt.

Men för att få smutsigt ljud så rekommenderar jag dig att programmera en samplingsrutin till den äldsta modellen av C64 .. Smutsigare digitalt ljud kan man nog inte få.

Ett annat alternativ är att spela in allting på en gammal bärbar bandare och sen spela upp det och in igen via mikrofon.

/Daniel

Jag kodade en 1-bits sampler i assembler till min C64 för många år sen, som läste in ljud via kasettbandaren... samplingsfrekvensen har jag ingen aaaaaning om, men det var nog inte många KHz. Exakt så snabbt som min rutit han med att lagra var det iallafall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud som man gillar är inte dåligt.

Men för att få smutsigt ljud så rekommenderar jag dig att programmera en samplingsrutin till den äldsta modellen av C64 .. Smutsigare digitalt ljud kan man nog inte få.

Ett annat alternativ är att spela in allting på en gammal bärbar bandare och sen spela upp det och in igen via mikrofon.

/Daniel

Jag kodade en 1-bits sampler i assembler till min C64 för många år sen, som läste in ljud via kasettbandaren... samplingsfrekvensen har jag ingen aaaaaning om, men det var nog inte många KHz. Exakt så snabbt som min rutit han med att lagra var det iallafall. 😉

😉 ..

Visst var det så att man inte kunde använda samplingar till den nyare modellen av C64:an (med 8580-chippet istället för det äldre 6581-chippet), eftersom den var renare i ljudet; alltså att man använde bruset som den producerade för att spela samplingar? 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går kan du prova att koppla in en mikrofon till V-ampen och spela och sjunga. Vet inte hur "dåligt" det låter men det är bara att prova sig fram så kanske du hittar det rätta ljudet.

EDIT: V-ampen i sig är inte dålig, men kör man en disteffekt låter det "lo-fi" vilket mao är konventionellt sett "dåligt".

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är Izotope Vinyl som är helt gratis, ett annat är Izotope Trash som kostar lite pengar. Riktigt bra pluggar för att skita ned ljud, testa att köra år-inställningen på Izotope Vinyl utan brus och knaster. Gör underverk för sångljud om man vill ha ett skitigt och snyggt ljud.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad du sitter på för system....men något jag gillar när jag ska skita ner nånting riktigt ordentligt är att köra massa kompressor på....pumpande kompressor......EQa bort djupbas och vass diskant....samt köra den genom en förstärkarsimulator som finns till Logic, "Guitar Amp Pro"....sen kan man lägga på lite annat skit efteråt, eller prova komprimera igen efter diten....osv osv....

Alternativ lägger man ett spår med väl valt brus, som man komprimerar ihop tillsammans med originalljudet, för att sen EQ'a och senare dista.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud som man gillar är inte dåligt.

Men för att få smutsigt ljud så rekommenderar jag dig att programmera en samplingsrutin till den äldsta modellen av C64 .. Smutsigare digitalt ljud kan man nog inte få.

Ett annat alternativ är att spela in allting på en gammal bärbar bandare och sen spela upp det och in igen via mikrofon.

/Daniel

Jag kodade en 1-bits sampler i assembler till min C64 för många år sen, som läste in ljud via kasettbandaren... samplingsfrekvensen har jag ingen aaaaaning om, men det var nog inte många KHz. Exakt så snabbt som min rutit han med att lagra var det iallafall. 😄

😄 ..

Visst var det så att man inte kunde använda samplingar till den nyare modellen av C64:an (med 8580-chippet istället för det äldre 6581-chippet), eftersom den var renare i ljudet; alltså att man använde bruset som den producerade för att spela samplingar? 🙂

/Daniel

Det stämmer nästan, men inte exakt 100... det var nån konstruktionsskillnad som gjorde att samplingarna inte hördes (eller var för låga) på 8580. Man kunde fixa detta genom att sätta ett motstånd mellan två pins på en av DIN-portarna... eller sätta dit en potentiometer, så kunde man t.om reglera nivån på samplingarna.

Jag minns att intromusiken till Turbo Outrun innehöll mängder med samplingar... trummor o röster bland annat. 😄 "1..... 2..... 3.... Hit it! Ou-ou-outrun!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om micken du har är kass så är det väl en start att använda den?

Annars är väl din omgivning full av dåliga stereoprylar? Sitter det inte en inbyggd mick i kassettradion? Min datorskärm har en inbyggd mikrofon! Kvalitet? Skulle inte tro det...

Men om du kan tänka dig att göra jobbet i datorn så finns det en massa lo-fi pluggar att tanka hem från nätet. Inget jag har använt, men sök på kvr och du skall finna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...