Jump to content
Annons

Möter Världen EP


Recommended Posts

Hej.

Precis reggat mig här. Verkar vara vettig sida. 😉

Iaf. Jag har slängt ihop en 5spårs demo för ett tag sen.

Dock har jag aldrig fått kritik från "seriösa" musiker och jag känner på mig att sådana finns här.

Demon finns här -> Möter Världen

Det jag främst vill ha kritik på är själva låtarna.

men även mixning/mastring (jag gör allt hemma med skruttiga högtalare änsålänge, därav inte mixningsdelen viktigaste kritiken)

Bara skjut mig med ord.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Precis reggat mig här. Verkar vara vettig sida. 😎

Iaf. Jag har slängt ihop en 5spårs demo för ett tag sen.

Dock har jag aldrig fått kritik från "seriösa" musiker och jag känner på mig att sådana finns här.

Demon finns här -> Möter Världen

Det jag främst vill ha kritik på är själva låtarna.

men även mixning/mastring (jag gör allt hemma med skruttiga högtalare änsålänge, därav inte mixningsdelen viktigaste kritiken)

Bara skjut mig med ord.

Tack på förhand.

Välkommen!

Tro inte att du är totaldissad bara för att ingen skriver något om dina låtar. Det är bara så att det inte verkar finnas såpass mycket hiphopintresserade folk här.

Själv tycker jag att det låter bra framfört, mixmässigt och mastermässigt.

Dock har ju jag inte någon bättre koll så det finns säkert någon som kan höra något fel någonstans.. 😮

Ja, en sak jag tänkte på var att i Carolinelåtens intro så låter pianoloopen hyfsat recyclad. Alltså, du kunde kanske försöka eliminera "klippljuden" genom att öka decayen på loopspelaren. Ah du hajar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Precis reggat mig här. Verkar vara vettig sida. 🙂

Iaf. Jag har slängt ihop en 5spårs demo för ett tag sen.

Dock har jag aldrig fått kritik från "seriösa" musiker och jag känner på mig att sådana finns här.

Demon finns här -> Möter Världen

Det jag främst vill ha kritik på är själva låtarna.

men även mixning/mastring (jag gör allt hemma med skruttiga högtalare änsålänge, därav inte mixningsdelen viktigaste kritiken)

Bara skjut mig med ord.

Tack på förhand.

Välkommen!

Tro inte att du är totaldissad bara för att ingen skriver något om dina låtar. Det är bara så att det inte verkar finnas såpass mycket hiphopintresserade folk här.

Själv tycker jag att det låter bra framfört, mixmässigt och mastermässigt.

Dock har ju jag inte någon bättre koll så det finns säkert någon som kan höra något fel någonstans.. 😎

Ja, en sak jag tänkte på var att i Carolinelåtens intro så låter pianoloopen hyfsat recyclad. Alltså, du kunde kanske försöka eliminera "klippljuden" genom att öka decayen på loopspelaren. Ah du hajar.

Eller så kan det vara så att han blir dissad med tanke på att hans första inlägg är en demo. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar beatsen....dom är bra....sköna, fast dom låter lite som alla "högstadie"-hiphopbeats brukar låta....! Dessa brukar också oftast vara ett par loopar ihopknåpade....

Rösten låter lite väl ettrig i mina öron....och lite väl tunn frekvensmässigt.....saknar djup i rösten!

Egentligen ska jag inte uttala mig om rappen då jag aldrig klarat av svensk rapp över huvud taget....hittils tror jag aldrig jag hört en bra svensk hiphop-artist....som kört på svenska....men nån gång kanske det kommer! 😎

Jag vet, inte så konstruktiv kritik.....f'låt....men jag har så svårt för svensk hiphop....

Men beatsen är sköna! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar beatsen....dom är bra....sköna, fast dom låter lite som alla "högstadie"-hiphopbeats brukar låta....! Dessa brukar också oftast vara ett par loopar ihopknåpade....

trots det så klippte jag sönder loopar totalt förut.

MEn jag gillar mer när det låter som "riktiga" instrument med melodi, om man säger så.

Då funkar loopar bättre.

Hade hellre kört med egenspelat om jag kunnat:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en sak jag tänkte på var att i Carolinelåtens intro så låter pianoloopen hyfsat recyclad. Alltså, du kunde kanske försöka eliminera "klippljuden" genom att öka decayen på loopspelaren. Ah du hajar.

ah. klippljuden hörs mycket där, tyvärr.

Inte förstått hur man fixar så man slipper dem.

Men kan testa med decayen då.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan det vara så att han blir dissad med tanke på att hans första inlägg är en demo. 😄

jag måste vara efter...men vad spelar det för roll?? 😄

detta är inte alls min genre...men jag tycker det låter långt mycket bättre en annat jag hört i samma genre...väl producerat!!

och caroline är en riktig publik friare..bra gjort helt enkelt!!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta låter mycket välproducerat. Låtarna håller hög kvalité överlag men favoriten efter en lyssning är helt klart Caroline (till och med lilla mamsen tyckte den var riktigt bra 😄 )

Det vackra pianospelet, sköna basgången och sättet ni uttalar Caroline på ( Nån sorts Götebergs-brats-dialekt? 😠 ) Gör att den fastnar direkt i pannbenet.

Den ende kritik jag hittar nu är att det upprepas i stort sett samma rader om å om igen i en del låtar, det eltas lite väl mycket ibland men det kan jag leva med när det låter så här pass bra.

TUMMEN UPP! och lycka till med EP:n, det finns mycket bra svensk hip hop idag så ni får hård konkurens.

Link to comment
Dela på andra sajter

åh. Tack för alla svar.

Trodde inte respons skulle vara så positiv.

Carolinelåten är själv min favorit och en låt jag faktiskt skulle kunna tänka mig höra på radion:P

Fler får gärna skriva!

Link to comment
Dela på andra sajter

kunaiva (oregistrerad)

Lyssnade på carolin låten, det var verkligen inget jag gillade som kallar mig, hip hoppare, men alla börjar någonstans, o så säger ja som alla på www.whoa.nu big up! haha nej men man ska ju göra sin grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

de e bra produktion tycker jag och finess i vocalspåren fast det låter inte hiphop tycker jag. Mer som snabb spoken word folkmusikspolka. de sitter väl i beatsen dendär anledningen men varesig de e hiphop eller inte så lutar det åt plus i varje fall, nice jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter riktigt bra tyckar jag allt... Först tyckte jag nog inte att texterna knäckte speciellt hårt men efter att ha lyssnat lite till har jag ändrat mig. Det är charmigt som satan. Lite textjobb för att undvika för mycket upprepningar etc, t.ex. i lördaglåten, kanske skulle behövas men överlag är det schysst. Charmigt som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är charmigt som satan. Lite textjobb för att undvika för mycket upprepningar etc, t.ex. i lördaglåten, kanske skulle behövas men överlag är det schysst.

Sjävla idén med lördag igen var att den skulle vara poppig och ganska upprepande av sig.

Det andra låtarna har jag inget försvar emot, förutom att jag är väldans nöjd med texterna som dem är, men jag tar åt mig av kritiken ändå.

TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Visst.

Ett hyggligt hantverk.

Jag har lyssnat på hela Caroline (antar att det är en flirt med MC Solaar's låt med samma namn...) & litegrann på övriga låtar.

Hiphop är ju en genre som ständigt förnyar & utvecklar sig själv, både lyriskt & i beats. Här finns tyvärr inget nyskapande eller utvecklande. Beatsen är på helt ok skolpjke-nivå men rimmen är oerhört trötta & förutsägbara, jag känner massor av unga rappare som freestylar vassare formuleringar.

Du har dock et hyfsat flow & personlig röst & uttal, men det räcker inte på långa vägar för att komma igenom.

Mina tips är; läs massor av svensk litteratur & lyssna på svensk musik som inte är hiphop. Testa nya sätt att vända på det svenska språket & hitta ett eget & unikt uttryck!

Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt som attan. men hittar ingen riktigt catch i lyriken.

Sikta på att chockera era lyssnare. Gör så att folk kommer ihåg er och känner igen er.

Kanonbra annars. Men Skivomslaget suttar svullen pung enligt mig.  😄

Word up, biatch! 🙂

Musiken var dock skön. Likaså texterna.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tips är; läs massor av svensk litteratur & lyssna på svensk musik som inte är hiphop. Testa nya sätt att vända på det svenska språket & hitta ett eget & unikt uttryck!

Jag måste bara påpeka att jag knappt inte lyssnar på hiphop.

Det utgör väl kanske 5% av musiken jag lyssnar på😄

Men tack för tipsen.

Jag har börjat experimentera mer med egenspelande saker och hoppas få ett trevligare sound på beatsen genom det.

Vi får se vart det leder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra annars. Men Skivomslaget suttar svullen pung enligt mig. 😄

haha. håller med lite där.

Jag ville göra det så enkelt som möjligt så min skrivare kunde skriva ut det.

Därför blev det svartvitt, ganska tråkigt och massa information överallt:P

Nästa omslag blir nog bättre.

Har den skivan som projekt i skolan så passar på att göra omslaget på grafiskalektionerna och skriva ut på skolans skrivare:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vatt roligt med liiiite mer kritik :rolleyes:

Dumt att du hoppar så i din lyrik. Ena sången är finstämd och verkar handla om något krashat förhållande som du sörjer med hela ditt hjärta, medan nästa handlar om att du ska gå ut och dricka och skaka rumpan på klubben....typ 🙁

Det håller inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vatt roligt med liiiite mer kritik :rolleyes:

Dumt att du hoppar så i din lyrik. Ena sången är finstämd och verkar handla om något krashat förhållande som du sörjer med hela ditt hjärta, medan nästa handlar om att du ska gå ut och dricka och skaka rumpan på klubben....typ 🙁

Det håller inte!

Så man får alltså inte vara glad och ledsen på samma skiva?

förstår vad du menar.

Hade det varit en "riktig" skiva hade jag nog inte slängt med Lördag igen för den inte riktigt passar, men jag tycker det är en bra låt och den visar upp att jag även kan göra glada festlåtar om jag så vill.

Och det är la det ett demo går ut på😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...