Jump to content
Annons

Midi-inspelning??


linusmbk

Recommended Posts

Hej!

Skulle nån kunna förklara vad jag behöver göra för att kunna spela in midi?Jag har tänkt köpa en externt midikeyboard, men har inte gjort det än...så jag har testat att spela in midi med/genom en mjukvarusynt som följde med studiotidningen bara för att testa, men jag får det inte att funka...vet inte om jag är helt ute och cyklar, men borde inte det funka??(dxisyntplugg)

Tacksam för råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Sonar 2xl och jag vill bara kunna få signal in (spela in) när jag armerar en midikanal för rec, och trycker Rec, och spelar på en dximjukvarusynt på datorn(bara som test, utan hårdvarumidicontroller)...

(kan inte säga att jag har nån koll på det där med syntar, jag har mest bara helt enkelt spelat in audiospår och lagt på effekter osv...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En mjukvarusynth är inte avsedd att användas på det sättet du beskriver.

Istället skulle man kunna säga att den fungerar precis tvärtom. När du har ett inspelat midispår kan du ställa in att det ska spelas upp via mjukvarusynthen som då genererar en audio-ouput.

Vad jag vet finns det inga mjukvarusynthar som genererar midi-in-signal när man trycker på tangenterna i det grafiska interfacet.. finns helt enkelt ingen användning för detta.. rätta mig om jag har fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh vilket skitsnack, går alldeles utmärkt att klicka i det grafiska gränssnittet och få ljud på en gång. Detta har jag gjort i sen jag började använda Cakewalk för 2-3 år sedan 😄

Kör med sonars inbyggda softsynth och testa om inte den funkar bättre, VSC heter den, en knapp förbättring av microsofts midi-emulering men helt klart duglig för att testa/leka med 🙂

sen kanske du har gjort fel angående procedurerna för att få en softsynth att fungera?

Själv brukar jag klicka upp fönstret för dxi-synthar (det lilla gröna) och klicka på ikonen för att lägga till en softsynth och sedan är det bara att dra upp midi-spåret och tuta och köra..

bara att återkomma om det inte funkar.

ps. du behöver inte "armera" midi-spåret för att göra ändringar om du klickar dit det med musen, förstod inte riktigt vad du menade där men rec är avsett för extern midi-utrustning och används endast då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh vilket skitsnack, går alldeles utmärkt att klicka i det grafiska gränssnittet och få ljud på en gång. Detta har jag gjort i sen jag började använda Cakewalk för 2-3 år sedan 😄

Kör med sonars inbyggda softsynth och testa om inte den funkar bättre, VSC heter den, en knapp förbättring av microsofts midi-emulering men helt klart duglig för att testa/leka med 🙂

sen kanske du har gjort fel angående procedurerna för att få en softsynth att fungera?

Själv brukar jag klicka upp fönstret för dxi-synthar (det lilla gröna) och klicka på ikonen för att lägga till en softsynth och sedan är det bara att dra upp midi-spåret och tuta och köra..

bara att återkomma om det inte funkar.

ps. du behöver inte "armera" midi-spåret för att göra ändringar om du klickar dit det med musen, förstod inte riktigt vad du menade där men rec är avsett för extern midi-utrustning och används endast då 🙂

Hävdade aldrig att man inte kan få ljud genom att trycka på mjukvarusynthens grafiska tangenter, men enligt mig är det endast en audiosignal som genereras då.

Är fortfarande min fulla tro att det inte genereras någon midi-in-signal till cakewalk när man spelar på tangenterna till en mjukvarusynth...

Om du däremot trycker på midispårets grafiska tangenter (läs "piano roll") så genereras en midi-ut-signal från cakewalk (eventuellt till din mjukvarusynth om du kopplat det så).

Link to comment
Dela på andra sajter

donTomaso: Vad menar du med att tuta och köra? HUr ska jag kunna göra det utan att ha en hårdvarumidikeyboard...den VSC synten i sonar har ju ingen inbyggd mjukvaruklaviatur så hur ska ja spela på den?...jag testade att trycka lite i piano roll view och då fick jag in några slumpmässiga toner när jag trykte på rec..men bara några toner..........kan inte säga att jag fattar detta!?!

Jag antar att detta med syntar skulle lösa sig bättre för mig om jag skaffade en hårdvarumidikeyboard så snabbt som möjligt så att jag kan styra mjukvarusyntarna via den?? (för det är väl så det funkar?)

/Limp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa e såklart att ha en riktig klaviatur att lira på.. och JA ..det skulle lösa dina inspelningsproblem...

Men det e inte riktigt rätt att säga att den externa klaviaturen styr mjukvarusyntharna.. den externa klaviaturen använder du bara för att lira in midisignaler på ett midispår.. sen så kopplar du ju midispårets utgång till en mjukvarusynth.. så egentligen är det cakewalk som styr mjukvarusynthen.

Link to comment
Dela på andra sajter

linusmbk, alltså det jag menade med att "tuta och köra" var att du kunde klicka dit toner/justera tonlängder direkt i piano-rollen utan att köra rec samtidigt (alltså inte i realtid).

Jag bygger upp mina trummor på det viset bla, men nu använder jag det mest till det och eventuellt för att lägga in körer ibland. Blir ju inte att göra särskilt avancerade grejer för då skulle det bli helt utan känsla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
En mjukvarusynth är inte avsedd att användas på det sättet du beskriver.

Istället skulle man kunna säga att den fungerar precis tvärtom. När du har ett inspelat midispår kan du ställa in att det ska spelas upp via mjukvarusynthen som då genererar en audio-ouput.

Vad jag vet finns det inga mjukvarusynthar som genererar midi-in-signal när man trycker på tangenterna i det grafiska interfacet.. finns helt enkelt ingen användning för detta.. rätta mig om jag har fel!

Synth är det inte men Groove Agent tror jag är den första VSTi:n som genererar midi ut genom att man klickar runt i den.

De har visst haft lite problem med att vara först men i Cubase fungerar det i alla fall bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synth är det inte men Groove Agent tror jag är den första VSTi:n som genererar midi ut genom att man klickar runt i den.

De har visst haft lite problem med att vara först men i Cubase fungerar det i alla fall bra.

Tufft! Använder du den?

Har fått intrycket att det är som att köra ett färdigt trumkomp på en keyboard..och att man trycker på knappar när man vill ha fills å övergångar till variationer.. att det inte skulle kännas som om man styr det så mycket själv liksom...

Men jag har kanske fått helt fel uppfattning? ...har ju varken sett programet "in action".. å inte läst så mycket om det heller för den delen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
Synth är det inte men Groove Agent tror jag är den första VSTi:n som genererar midi ut genom att man klickar runt i den.

De har visst haft lite problem med att vara först men i Cubase fungerar det i alla fall bra.

Tufft! Använder du den?

Har fått intrycket att det är som att köra ett färdigt trumkomp på en keyboard..och att man trycker på knappar när man vill ha fills å övergångar till variationer.. att det inte skulle kännas som om man styr det så mycket själv liksom...

Men jag har kanske fått helt fel uppfattning? ...har ju varken sett programet "in action".. å inte läst så mycket om det heller för den delen 🙂

Jag har haft möjlighet att sitta en dag och prova mig genom manualen och tycker den verkar mycket bra. Jag är ute efter en allsidig trummaskin som funkar till alternativ musik och är lätt att använda. Detta är det bästa jag provat.

Den kan användas som en enkel trummaskin om man bara vill ha komp i en viss stil men det finns oxå stora möjligheter att exprimentera.

Du kan själv välja trumljud och köra vilken midi du vill om du inte är nöjd med den inbyggda.

Jag gillar idén att modulen kan skriva midi genom att jag i realtid ändrar komplexitet, ljud, fills och annat. Sedan kan man gå in och editera denna midi, skicka ex bastrumman till en sampler och så för specialgrejor.

När man jobbar blir man uppmuntrad att exprimentera, det gillar jag.

Saknade väl egentligen bara bra blueskomp men det kan ju bero på att jag inte är trummis och någon av de andra otaliga stilarna är menad även för blues.

Skall forska mer i detta senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...