Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Pigfeeder
Posted

Jag funderar på om att ska köpa ett PA-system eller ett mixerbord + högtalare, för att mitt band vill både kunna spela in och repa med den saken vi väljer.

Då undrar jag för det första om nåt av alternativen funkar och isåfall vad som är bäst?

/Seb

Annons
Posted

Hmm, både och skulle jag säga?

Mixerbord borde ni ju behöva i vilket fall som helst.

Eller du kanske tänkte på ett såntdär mixerslutsteg? Tycket personligen inte att sådana är nån bra lösning i längden.

En mixer, ett slutsteg och ett par PA-högtalare skulle jag nog rekommendera. Alternativt köpa till ett par monitorer om ni behöver bättre lyssning vid inspelningarna. Men att använda monitorer att repa med är ingen bra idé 😄

Vad ska ni spela in på och vad ska ni spela in? Ett alternativ är ju faktiskt att använda datorn som mixer om ni har ett flerkanalskort, som en firepod tex.

Guest Pigfeeder
Posted (edited)

Jag menar ett mixerbord som man brukar spela in med...

Vi ska spela in på en dator och vi lirar hårdrock.

Edited by Pigfeeder
Guest Pigfeeder
Posted

-k9-: menar du ett studio-mixerbord (menade jag från början) eller menar du ett pa-mixerbord?

Guest MorDeth
Posted

Ska ni repa med ett PA så behöver ni en mixer för att kunna ratta in ljudet på PA't.

Men som tidigare talare så förstår jag att det kanske är ett mindre PA med en typisk "Peavy" Mixer/Slutsteg ni tänkt er. Typ ett sånt här paket kanske?

JJlabsPMX1090rigg.jpg

Är dock dålig på mixerbord, men jag skulle gissa på att en sån mixer som är på bilden inte är någon höjdare att använda vid inspelning. Fast om ni gör som alla andra gör, dvs. spelar in ett instrument i taget så borde den mixern fungera. Gissar också på att ni tänkt använda en dator när ni spelar in, eller?

Posted (edited)

En bra lösning som vi använt oss av är följande... Men jag måsta dra lite grundförutsättningar först.

Vi är en musikförening med både replokal och studiolokal.. Det är flera band som spelar och repar hos oss och kompetensen att sköta ett mixbord är inte alltid maximal hos alla. Vi vill också kunna göra inspelninger i studion med dessa band.

Vår lösning blev följande. Vi skaffade ett Behringer DDX3216 automatiserad digitalmixer. Nu kan varje band ha ett eget preset och bara välje ett preset och sätta i gång och spela med deras egna inställningar och sound.

Sen använder vi den i studion också tillsammans med ett ADAT-kort och ett RME kort i datorn.

Alltså. Ett DDX3216 tillsammans med bra PA-högtalare, gärna med inbyggda förstärkare så har man ett bra PA system med alla effekter man behöver inbyggda i mixern-

I studion duger DDX3216 utmärkt också eftersom den har 8+8 kanaler rakt in i datorn via ADAT.

En DDX3216 kostar knappt 8000:- numera och den är packad med de effekter man behöver för att kunna spela live ( hyfsade reverb, bra delay, Kompressor, gate, exiters etc..)

Edited by hegobald
Posted

Alltså, vad ska du ha pa:t till i repan, vad ska ni micka, bara sång eller?

Ska ni ha det med er ut när ni spelar, eller bara i repan?

Allt beror på vad man ska ha det till.

Bra mixerbord finns det gått om, som fungerar både bra i hemstudio och som livebord.

Mackie är mina favoriter. Men jag skulle nog föreslå Allen & Heath 16:2mixwizards serien. Då har mixerbordet 16 direktout, valbart före eller efter eq, har jag för mig. 4 bands eq med svep på på båda mellanregistren. Vilket är bra om man ska leka med trummorna lite, få bort de "dåliga frekvenserna".

(den har bara en nackdel och det var därför jag sålde den för ett tag sedan. Det väger, och har man dålig rygg så....)

Köper du ett sådant bord så behöver du inte oroa dig tror jag för att kanalerna tar slut. Då kan ni göra liveinstudiodemos....

Till Pa (obs jag gillar mackie) köp två srm450 (inbyggda slutsteg). Då kommer ni en bit om det är hårdrock. Sen om ni behöver utanför repan för live, köp till en sub till att börja med, mackie har både 15" och 18". 15" tummaren är billig nu.

(själv har jag bytt ner mig på grund av ryggen till srm350, fungerar också bra, ialla fall när det bara är akustiska instrument.)

/dan-erik

Posted

Tänk inte PA när ni ska repa och spela in, utan tänk monitor istället. Inte ens säkert att ni behöver några högtalare, är ju bara att skaffa ett gäng hörlurar (och kanske en hörlursförstärkare). Bara så att ni hör vad ni själva spelar. Har ni eget monitorsystem, så är det ju liksom bara att hyra in högtalare och koppla till main-utgången för utljudet när ni har spelningar. Och i replokalen kopplar ni main till datorn, så får ni en hyfsat snygg inspelning hela tiden också.

Guest Pigfeeder
Posted

Vi ska bara micka sången när vi repar och vi har inte tänkt ta med det ut när vi spelar.

Posted
Vi ska bara micka sången när vi repar och vi har inte tänkt ta med det ut när vi spelar.

då är det enklare, köp ett mixerbord efter antal kanaler ni tänkt spela in samtidigt. Då får det styra.

Hur många kanaler behöver ni? Behövs direct out? osv.

Eller kanske det är bättre att köpa ett ljudkort med fler ingångar på.

tex presonus firepod eller något sådant har 8 mikrofoningågnar.

Det finns många billiga högralare, tex behringer har en varitant, för 3-4000kr.

kommer inte ihåg vad den heter. men då är det inbyggt slutsteg i högtalaren.

alltså aktiva.

/dan-erik

Guest Pigfeeder
Posted

vi behöver 8 kanaler... va menas med direct out??

Posted
vi behöver 8 kanaler... va menas med direct out??

hej igen

åtta kanaler.....då skulle jag hellre välja ett ljudkort, som tex den med länken nedan. Har varit recenserat nyligen i studio eller musikermagasinet.

Så kan ni koppla aktiva monitorer direkt till det kortet sedan.

då behövs ingen mixer.

OBS! jag vet inte om det går att använda utan dator, tror inte det.

kostar 7000kr tror jag, luthman är distrubitör i sverige.

http://www.presonus.com/firepod.html

Direct out är en utgång som man använder för att skicka iväg signalen till ljudkortet. Från varje kanal på mixerbordet.

Vilket är bra, om ni inte tänkt mixa direkt ner på två kanaler. Men det tycker jag är ett dåligt alternativ.

Själv använder jag mig av en varitant som heter insert.

Samma funktion fast inte balanserat. Då måste man tänka på korta kablar.

max 5-6 meter. Annars kan brum uppstå.

Men min kabel mella mixer och porta/ljudkort är bara 1,5 meter och jag har aldrig haft problem med brum.

Små mixerbord har oftast ingen direct out, men insert, och då fungerar det lika bra.

Mycket tekniksnack....sammanfattar

köp ett ljukort om ni inte behöver mixerbordet till pa utan bara har tänk ha en mikrofon i replokalen, samt spela in på 8 kanaler.

/dan-erik