Jump to content
Annons

EQ-plugin


joachime

Recommended Posts

Annons
Waves Q1-10 för att jag gillar gränssnittet.

De flesta nya EQ-pluggar har liknande gränssnitt. Om du är sugen, kolla in equim, glissEQ eller varför inte PSPs MasterQ! Själv har jag positiva erfarenheter av de båda sistnämnda. Och flera andra verkar ha fastnat för den förstnämnda. Det finns massor av EQs att upptäcka!

Vad är det här med fasriktighet?!  😆

Varje analog EQ strular med fasen. Jag tror det har att göra med att för varje band man vill påverka behövs det delningsfilter av något slag. Men digital teknik går det att göra delningsfiltren transparenta i mycket större grad. Men mycket av soundet i klassiska EQs ligger just i färgningen.

Enkelt uttryckt är fas-oriktighet något man ofta både eftersträvar och vill kunna kontrollera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett exemplariskt svar joachime! 😄

Med tanke på att ingen annan uppgett att dom använder Waves Q1-10 är det då ett dåligt val? Det kan man undra... 😉

För övrigt så måste jag personligen tyvärr sätta stopp för denna insnöade (😛) fråga då jag har mången, mycket mer grundläggande, sak att lära innan jag ska gotta ner mig i vilken eq som färgar ljudet på det sätt jag önskar. 😄

Men fortsätt diskussionen! Lika intressant som det är frustrerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
ingen som använder sig av urspluggarna???

Jag är nyfiken på URS, men dom använder sig av ett av jordens krångligaste kopieringsskydd, som dels kostar pengar och dels (åtminstone tidigare) orsakat en del problem för användare. Så jag kan bara referera till andrahandskällor.

Gearslutz.com - UAD-1 Ultra Pak or URS Everything Bundle?

Gearslutz.com - Waves Q Clone API vs URS API

Gearslutz.com - URS N & A now also as VST for Mac & Win

Gearslutz.com - Sonalksis or URS egs?

Gearslutz.com - URS FullTec !

UADforums - NEW URS S series EQ VST is out!

UADforums - URS Classic Console EQ compared to UAD-1 Cambridge and PrecE

UADforums - URS Fulltec vs. Pultec Pro at 192khz

UADforums - Anyone tried the VST-URS plugins yet?

KVR - URS 1 - iLok 0

Edit: tog bort en länk som var fel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Fett!!

själv har jag kört urspluggarna och måste konstatera att dom flesta andra mjukvarupluggsEQs suger om man jämför...

referaten du skrev ner förklarar det mesta så jag säger inte så mycket förutom att dom funkar skitbra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna någon eq på UAD kortet, eller så får min gamla version av waves q eq rycka ut.

Funderar på att uppgradera PT (kör 6.4 idag) och testa EQ III.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

BUMP! (Är det en bump? Nej, en uppdatering!)

Ny gratis EQ [VST] som har fått positiv respons på KVR (men å andra sidan, vilka gratis EQs får inte det... 😆 )

posihfopit

Jobbigt namn, fult GUI. Ladda hem den och lägg gärna upp era omdömen här.

Edit: Jag verkar inte särskilt entusiastisk över pluggen, men om jag ska vara ärlig har jag inte testat den än. Men jag ska absolut ge den en chans. Pluggen ska ha karaktären hos transistor-EQ sägs det. UI, förutom att det är fult, fungerar enligt principen klicka/dra.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd, Joachime! Intressanta svar och tips, Ni andra!

Själv har jag saknat bra EQ till mina PT LE. Köpte för ett par år sedan Waves Renaissance Bundle där tre EQ:n ingick. Jättebra men relativt processorkrävande. Ingen kunde därför bli gladare än jag när Protools släppte EQ III. Finns eller har funnits att ladda ner gratis från Digidesigns hemsida och medföljer 6.9. Låter mycket bättre än de gamla, har lättfattligt och snyggt gränsnitt och slukar inte lika mycket processor som WavesEQ:arna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gjorde precis ett jämförande test mellan sex olika eq. Waves REQ, Waves 8Q, Equim, TC Works Para.. EQ, Steinberg Q, Sonalksis SV-517.

Kände att jag hade det hade varit bra att göra en ordentilig koll för en gångs skull.

Också kul o kolla om studios test av EQ för nått år sedan stämmer med vad jag själv tycker.

Waves 8Q (standardeq:n) var bäst. Klart, rent, luftigt ljud med mycket fokus. Ljud eq:at med denna pluggen kändes närmare än övriga vilket med största sannolikhet beror på att den är mest fasriktig. Ljudets helhet bibehölls dvs ljudet lät mest opåverkat.

Equim kom efter. Klart och tydligt ljud, ganska likt 8Q men inte lika luftigt. Lät inte riktigt lika naturligt som Q8. Inställningarna på pluggen är dock mest rättvisande av de 6 dvs det som grafiken visar stämmer bäst överens med det justeringar som görs ljudmässigt.

Sonalksis trea, kändes mer färgad vilket särkerligen beror på att den är modelerad direkt efter en analog enhet och därmed brister i fasriktigheten något.

Ljudet kändes mer avlägset, klart mindre fokus än 8Q. Den plockade fram transienter väldigt tydligt vilket gjorde ljudet lite kraftlöst och spretigt.

Den har dock ett mjukt ljud som är mer luftigt än Equim.

Waves REQ är som Sonalksis i karraktär fast inte så luftig och öppen. Möjligtvis något mer fasoriktig. Något sämre på allt alltså. Den grafiska displayen är kass.

TC Works. Låter bra ibland och ibland inte. Dålig helhet i ljudet.

Steinberg Q, väldigt platt ljud. Som 8Q i karraktär fast mycket sämre. Lät stuntals burkigt och plåtigt.

Detta är ju bara vad jag anser.

Tycker dock att det verkar väldigt löjligt att göra eq som ska låta färgat.

En eq borde bara vara ett precisionsverktyg som påverkar ljudet så lite som möjligt. Andra pluggar kan ta hand om "vintagesoundet" istället där man har bättre koll på färgningen.

Slutsats: Sonalksis känns överskattad och 8Q var en stor överraskning. Steinberg Q e kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dock att det verkar väldigt löjligt att göra eq som ska låta färgat.

En eq borde bara vara ett precisionsverktyg som påverkar ljudet så lite som möjligt. Andra pluggar kan ta hand om "vintagesoundet" istället där man har bättre koll på färgningen.

Tack för din långa och utförliga recension! 🙁

Det var ett tag sedan jag använde Waves Q-serie, men jag minns att jag tyckte den var lätt att skära frekvenser med. Grymt q-värde och transparent påverkan av närliggande frekvenser.

Men jag håller inte med om att färgade EQs skulle vara onödiga. Jag föredrar att ha både och: Transparent EQ till att skära frekvenser och göra finjusteringar, framförallt på mixat material (typ mastring).

Det är svårt att göra generaliseringar när det gäller färgad EQ. Vissa EQs funkar kanske riktigt bra i det lägre registret. T ex att när man lyfter 60 Hz så upplever man det som att trycket vid 60 Hz förstärks dynamiskt snarare än statiskt. Helt enkelt, ibland så är inte de statiska/kirurgiska egenskaperna de önskvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, en tråd om eq'ar skoj!

En sak som kan vara bra att tänka på när man jämför eq-pluggar är att +1dB vid 3kHz på en EQ kan vara +1.2dB vid 3.124kHz på en annan plugg. Ett tips är att fasvända ljudfilen på referens eq'n och sedan eq'a mot tystnad på den eq som testas för att få inställningarna så lika som möjligt och sedan jämföra genom att A/B lyssna. 🙁

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att fasvända ljudfilen på referens eq'n och sedan eq'a mot tystnad på den eq som testas för att få inställningarna så lika som möjligt och sedan jämföra genom att A/B lyssna. 🙁

Av någon anledning påminner det mig om hur EQ-testet utfördes i tidningen Studio. 😏

Jag uppskattade verkligen det. Det enda jag kan anmärka på är att alla EQs inte är lika självklara att arbeta med. Så om man istället utförde ett test där varje EQ ställdes på fri hand mot en tydligt mål (t ex lyfta fram virveln) så skulle antagligen resultatet från varje plugg skilja sig åtskilligt.

Vad vill jag säga med det? Jo, att med rätt plugg hittar du en "sweet spot" lättare än med en halvrätt plugg. Du kommer snabbare fram till målet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
BUMP! (Är det en bump? Nej, en uppdatering!)

Ny gratis EQ [VST] som har fått positiv respons på KVR (men å andra sidan, vilka gratis EQs får inte det... 😉 )

posihfopit

Jobbigt namn, fult GUI. Ladda hem den och lägg gärna upp era omdömen här.

Edit: Jag verkar inte särskilt entusiastisk över pluggen, men om jag ska vara ärlig har jag inte testat den än. Men jag ska absolut ge den en chans. Pluggen ska ha karaktären hos transistor-EQ sägs det. UI, förutom att det är fult, fungerar enligt principen klicka/dra.

Tja, nu har jag använt denna EQ en tid och kan väl säga att den är helt ok. MEN... Om jag sparar ett projekt, går ur programmet och sedan öppnar det igen så är det inte ovanligt att posihfopit tappat en eller ett par EQ-punkter(?) i inställningarna! Mycket irriterande! 🙁

* Höjer ett varningens finger *

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att fasvända ljudfilen på referens eq'n och sedan eq'a mot tystnad på den eq som testas för att få inställningarna så lika som möjligt och sedan jämföra genom att A/B lyssna. 🙂

Av någon anledning påminner det mig om hur EQ-testet utfördes i tidningen Studio. 😉

Jag uppskattade verkligen det. Det enda jag kan anmärka på är att alla EQs inte är lika självklara att arbeta med. Så om man istället utförde ett test där varje EQ ställdes på fri hand mot en tydligt mål (t ex lyfta fram virveln) så skulle antagligen resultatet från varje plugg skilja sig åtskilligt.

Vad vill jag säga med det? Jo, att med rätt plugg hittar du en "sweet spot" lättare än med en halvrätt plugg. Du kommer snabbare fram till målet...

Håller med fullständigt. Känns en EQ bra att jobba med och det låter som man tycker det borde låta när man skruvar så är den ju bra. Hur ett mätresultat sen ser ut på papper är mindre intressant.

Jobbar förövrigt väldigt mycket med Waves Q. Snabbjobbade, låter i mina öron bra och ger en tydlig bild över vad man gör. Dock är jag inte helt kompis med den om det ska pöttas upp saker med låga q-värden. Då jobbar jag helst med nån snällt inställd multibandskompressor faktiskt. Råkar det finnas nån bra analog dyrgrip i racket så patchar jag gärna in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesigns EQ III i stort sett hela tiden. Det är alltid den jag inleder med och brukar inte ta nån annan om det inte rör sig om något udda problem. Den är ett enormt steg jämfört med digirackens tidigare eq:ar.. dom tog jag inte i tång med ens. Skulle jag röra mig utanför den är det oftas waves Q8, som EQ III snodde första platsen från, eller REq jag hamnar på. Och Joe Meekqualizer har jag haft en tendens att ta ibland om jag bara inte kan komma på vad tusan man kan göra egentligen.. den är ful men ibland helt rätt.

Nyquist har jag varit sugen på men den kommer bara i det där mystiska VST formatet ju. :/ Har inte testat den med wrappern än iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. Hur tusan kan jag ha missat denna tråd.. Ok.. Jag sitter mest med stereomastering och inte med inspelning så mycket.. Det jag brukar använda i prioriterad ordning är följande.

Q (som följer med Wavelab). Skitbra att skära av neråt i registret samt bra att lyfta fram/dämpa (svepa) frekvenser med. Snabbjobbad och låter helt ok.

Nyqvists gratis EQ (Vad den nu heter.. Neko som tipsa om den.. Låter bra ju)

Waves Q10 (för finalfinish)

Fast ska jag vara riktigt elak så brukar jag även använda Wavelabs medföljande 5-bands multibandkompressor. Den funkar skitbra som EQ för mig också.. Så gött att kunna välja på vilka nivåer (dB) som olika frekvenser ska påverkas.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag sparar ett projekt, går ur programmet och sedan öppnar det igen så är det inte ovanligt att posihfopit tappat en eller ett par EQ-punkter(?) i inställningarna!

Har du testat den sista(?) versionen av poshifopit? Har för mig att jag upplevde den som stabilare.

Men användargränssnittet är lite sladdrigt i responsen. Om man drar i en punkt så kan den hacka till och sådär. Sånt är irriterande när allt man vill är att sänka/höja med kanske en halv dB.

Men jag tycker att den låter bra. Fick tipset att använda low-shelving-filtret till att boosta. Det låter riktigt bra! Fantastiskt mänga filtertyper att välja på också. Jag har använt den till snabb-mastringar (för att lyfta botten eller göra mellanregistret lite hårdare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar förövrigt väldigt mycket med Waves Q. [...] Dock är jag inte helt kompis med den om det ska pöttas upp saker med låga q-värden.

Jag har ett tips på bred EQs... Men jag har för mig att du är mac'are, stämmer det? Iaf, till PC/VST finns det en EQ med det korta namnet Refined Audiometrics Laboratory PLParEQ. Den beta-testades på KVRAudio och finns i 3- och 10-bands version. Tyvärr kostar de hutlöst mycket pengar. 😄

Men den är grym på stora breda boostar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag sparar ett projekt, går ur programmet och sedan öppnar det igen så är det inte ovanligt att posihfopit tappat en eller ett par EQ-punkter(?) i inställningarna!

Har du testat den sista(?) versionen av poshifopit? Har för mig att jag upplevde den som stabilare.

Men användargränssnittet är lite sladdrigt i responsen. Om man drar i en punkt så kan den hacka till och sådär. Sånt är irriterande när allt man vill är att sänka/höja med kanske en halv dB.

Men jag tycker att den låter bra. Fick tipset att använda low-shelving-filtret till att boosta. Det låter riktigt bra! Fantastiskt mänga filtertyper att välja på också. Jag har använt den till snabb-mastringar (för att lyfta botten eller göra mellanregistret lite hårdare).

Jag tror det är den senaste jag använder, ja. Tråkigt men sant... 😉

Och det är sant det du säger: Den låter riktigt bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Iaf, till PC/VST finns det en EQ med det korta namnet Refined Audiometrics Laboratory PLParEQ. Den beta-testades på KVRAudio och finns i 3- och 10-bands version. Tyvärr kostar de hutlöst mycket pengar. 😉

Gick in på hemsidan och kollade priset:

$1000!!! 😄 Den kostar inte gratis. Men den kanske är värd det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem demon och testa! 😉

Jag blev nog chockad av priset för den länken missade jag! 😄

Ja, man kanske skulle testa. Tråkigt bara om man blir störtförälskad i den och det slutar med att man lägger ut 8 lök på en EQ. Lite onödigt kanske, för en hemmapulare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...