Jump to content
Annons

Nybörjare vill köpa akustisk


MFC

Recommended Posts

Hej på er!

Jag vill bara höra om ni har några tips på "guror" för nybörjare. Jag har c:a 2100:- att lägga på en ny gitarr, den ska isf vara akustisk, stålsträngad och gärna med mic. Jag vet att det är lite väl "stora" kriterier då många sagt att jag ska nöja mig med en begagnad Cort för några hundringar men jag har redan hittat några modeller i den lokala musikaffären som jag tycker låter helt ok och vill höra om ni har förslag på andra gitarrer eller kanske vad ni tycker om dessa som är nedan?

De jag hittat och funderar på är:

Ibanez V70CE

Ibanez PF60SCE

Ibanez V70 (utan mic)

Cort Earth 50 (utan mic)

Ibanez PF60S (utan mic)

Alla synpunkter välkomnas!

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte vad du har för prisuppgifter på Ibanez V70, men om du kan lägga 2000 kronor kan jag varmt rekommendera Ibanez AW15.

Tillverkarens produktsida för Ibanez AW15

Gillar ArtWood-serien skarpt och köpte min AW15 för drygt ett år sedan. Inga som helst klagomål och mycket prisvärd. Den har ett bra ljud för den prisklassen och en matt yta som är mycket snyggt (smaksak naturligtvis). Strängarna som sitter på är D'addario coated som är mycket bra strängar.

Nackdelen är att den inte är mickad, men det finns en likadan modell som AW15 fast mickad. Är dock lite dyrare då.

EDIT: Se åtminstone till att du får en gitarr med solitt lock för det priset!

Redigerat av mysticum
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad du har för prisuppgifter på Ibanez V70, men om du kan lägga 2000 kronor kan jag varmt rekommendera Ibanez AW15.

Tack för tipsen!

Ang. Ibanez V70 så har jag fått ett pris på 1295:- för en V70 utan mic och 1795:- med mic.

Ibanez AW15 verkar vara en mycket prisvärd gitarr, har även hittat den för som du skrev för 2000:-. Är lite sugen på Ibanez PF60 men vi får se, ditt tips verkar vara ett ganska hett tips! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle råda dig att köpa en utan mick. Och köpa en vettig mick när du får råd senare. Då borde du få en bättre gitarr och en bättre mick i slutändan. Har själv inte hitat en enda gitarr under 8 000kr hom haft en innbygd mikrofon som varit åtminstonde duglig. Det iofs kanske inte gillar den typen av gitarrljud bara.

Har hört om detta innan, att micarna inte gör gitarren rättvisa så det är därför jag har alternativ, tar givetvis ditt inlägg på allvar då mic inte är så avgörande. Det viktiga är att jag får en bra allround gitarr att "växa i".

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mycket intressanta tips. Jag ska ner till sta'n imorrn och kika runt. Min kollega som är avsevärt mer kunnig inom området än jag skulle hänga med om jag sa till så får vi se om det blir något vettigt köp. Helst får själva gitarren inte kosta mer än 2000 eftersom jag gärna vill ha lite tillbehör till gitarren för 100-200. Som det är nu är 2200:- absolut max vad jag har råd med.

Är det ingen som har någon åsikt om Ibanez PF60 gitarren (med eller utan mic)?

För övrigt såg Ibanez AW15 och Washburn D11T intressant ut.. får se om jag återkommer med vad det blev.

Tack för alla tips!

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara göra ett inlägg för att berätta att jag köpte en Ibanez V70CEBK.

Det var ett svårt val. Det handlade om en gura med eller utan mic och med ett bra ljud.

Jag var och kollade på en Ibanez AW15LG och den hade jag faktiskt köpt OM.. det inte varit det enda exet och den inte varit repig, den lät gudomligt men jag är inte mycket för att köpa ett demoex för nypris! (Musikborsen.se)

Sen tänkte jag satsa på en Ibanez PF60S men det fanns inte inne och dom visste inte när dom kunde få in det heller (Musikcentralen.se).

Jag tog en runda förbi Helges Håla (helgeshala.com) och där fanns det några bra nybörjarmodeller. Jag blev rekommenderad en Cort Earth 100, men jag gillade inte ljudet i den. Den kändes ok men det kändes inte riktigt som min gitarr, även om det är frågan om en nybörjargitarr så måste jag väl ändå själv kunna tycka att det är fel ljud?..

Det föll på en Ibanez V70CEBK, den hade ett skönt klang och dessutom kände jag ändå att jag ville ha en mic att laborera med när jag väl kommit igång med spelandet. Jag kommer inte att ha råd att köpa gitarrer ofta.

Måste även tillägga att efter att ha lirat lite, testat mic:en i min lilla hemmastudio så lät det gudomligt (för mig iaf). Helt ok ljud, ska spela tills mina fingrar blöder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)
Vill bara göra ett inlägg för att berätta att jag köpte en Ibanez V70CEBK.

Det var ett svårt val. Det handlade om en gura med eller utan mic och med ett bra ljud.

Jag var och kollade på en Ibanez AW15LG och den hade jag faktiskt köpt OM.. det inte varit det enda exet och den inte varit repig, den lät gudomligt men jag är inte mycket för att köpa ett demoex för nypris! (Musikborsen.se)

Sen tänkte jag satsa på en Ibanez PF60S men det fanns inte inne och dom visste inte när dom kunde få in det heller (Musikcentralen.se).

Jag tog en runda förbi Helges Håla (helgeshala.com) och där fanns det några bra nybörjarmodeller. Jag blev rekommenderad en Cort Earth 100, men jag gillade inte ljudet i den. Den kändes ok men det kändes inte riktigt som min gitarr, även om det är frågan om en nybörjargitarr så måste jag väl ändå själv kunna tycka att det är fel ljud?..

Det föll på en Ibanez V70CEBK, den hade ett skönt klang och dessutom kände jag ändå att jag ville ha en mic att laborera med när jag väl kommit igång med spelandet. Jag kommer inte att ha råd att köpa gitarrer ofta.

Måste även tillägga att efter att ha lirat lite, testat mic:en i min lilla hemmastudio så lät det gudomligt (för mig iaf). Helt ok ljud, ska spela tills mina fingrar blöder!

Ok! Det viktigaste är att du är nöjd med gitarren. Klart du hör om det är fel ljud när du testar. Alla gitarrer låter olika och en del gillar man men vissa inte.

Vad fick du ge för den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fick du ge för den?

1795:- på Musikbörsen.

Ville ha Ibanez AW15LG men den var repig, lät gudomligt men .. repor för 2000:- nä tack (om den varit begagnad, ok.. men den var NY!)

Måste säga än en gång att jag är nöjd. Får ett riktigt bra klang.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har själv testat ett 20-tal stålsträngade akustiska gitarrer den senaste tiden! Råd blir här delvis grundade på personlig smak och den kan ju variera. Men jag tycker hursomhelst att Cort är bland det sämsta jag hört. Undvik även Greg Benett-designade Samick i Mahognylaminat. Ibanez är ett något underskattat märke. De kan mycket väl ha bra modeller, men har inte testat dem själv. Det som du dock missat är Tanglewood. Jag vet inte vad dessa har för modellbeteckningar. Hos Jam-kedjan finns de. De har en bra modell för 1995;-. Går du upp lite i pris finns en med mycket bra ljud/pris-förhållande för 2795;- och samma gura med mic betingar 2995;-. Tanglewood har vunnit flera tester. Kallas ibland "Fattigmans-Martin". Med rätta faktiskt. Även Fender och Woods kan du få för "dina" pengar. Även om det förekommer är det inte säkert att miken som ingår är så bra alla gånger, varför det kan vara idé att köpa en utan först.

Hoppsan...såg nu efteråt att du redan köpt en Ibanez. Det är nog ett bra köp!

🙁

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

men jag är inte mycket för att köpa ett demoex för nypris

Förstår dig, jag ogillar starkt att köpa saker som använts i butikerna, särskilt om den har repor eller andra skador.

Måste säga än en gång att jag är nöjd. Får ett riktigt bra klang.

Då så, grattis till ett lyckat gitarrköp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kan bara tala för mig själv men de Cort-gitarrer jag lyssnat på (Cort Earth 50 och 100) så lät ingen av dom bra. Det lät för burkigt, även om jag är nybörjare så vill jag har en gitarr som håller ljudmässigt iaf tills den dagen då jag blivit lite grymmare på att lira.

Ang. Tanglewood så hittade jag inga i butikerna här i Växjö som var i den prisklassen som jag hade tänkt (max 2000). Men min första gitarr skulle bara vara en Ibanez.. hur jag än vände och vred på min "att kolla upp"-lista så var det alltid en Ibanez på top :-o

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade någon Cort Earth-gitarr i den prisklassen och valde mellan den och Ibanez AW15. Till en början gillade jag Cort-gitarren eftersom ljudet var mer åt "diskant-hållet". Men efter lite spelande fann jag att Ibanezen var rätt val, vilket jag inte ångrar. Låter fantastiskt och tror inte man får någon nämnvärt bättre ny gitarr för det priset.

Tanglewood gillade jag inte på samma sätt, var inte ens ett val.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Musikcentralen i Växjö hade dom gitarrer av märket Farida innan.

Jag vet inte om dom finns längre. Den billigaste halvakustiska låg

på runt 2300 eller nåt sånt. Dom låter väldigt bra för att vara så billiga.

Jag tycker dom låter som gitarrer i runt 4-5000kronorsklassen.

Dom kanske låter lite ihåliga, men det gör alla gitarrer som inte

är helt solida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade definitivt satsat på en begagnad gitarr utan mick. För 2000 lär du kunna få en hyfsad. Nya gitarrer i den prisklassen låter oftast inte så grymt. Testa en massa gitarrer och välj den som du tycker låter bra och som känns trevlig att spela på. Det är oftast väldigt olika mellan olika gitarrer hur de känns att spela på och det är ju jätteviktigt att man trivs med spekänslan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...