Jump to content
Annons

Cubase ändrar VST instrument!


algifari

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen börjat använda Cubase Sx 2 och har stött på ett problem;

Jag laddar en synth till VST instrumenten och kopplar den till en Midi kanals ut port. En midifil är alltså laddat och skickar signaler till synthen.

Efter att jag valt hur synthen ska låta bland alla presets på den slår jag igång projektet för att höra hur det hela låter. Det kommer ljud men synthen har själv valt ett nytt preset, jag kan ändra men så fort jag startar om låten väljer den samma preset!

Detta är säkert ett vanligt problem men jag har sökt i några dagar nu och hittar inget svar på mitt problem. Kan någon snälla hjälpa mig?!

Tack /Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror problemet ligger i att du har laddat in en MIDI-fil. Om det är nåt du hittat på nätet nånstans och inte gjort själv, är risken stor att MIDI-filen innehåller data för att byta preset.

Slår vad om att problemet inte uppstår när du själv spelar in MIDI via keyboardet. Testa!

Du kan oxå gå in i MIDI-filen och plocka bort ProgramChange data.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du på något sätt inte hittar programchange data (vad som troligtvis är problemet, tack hackeman) eller om det ligger mer som inte behövs längre,

är ett enkelt sätt att bli av med sån information att kopiera enbart midinoterna och klistra in dem i ett nytt midispår. fast då går ju bitchbend och sånt också förlorad iaf fall du har spelat in det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du dubbelklickar på midispåret så öppnas det i ett nytt fönster. Nere i vänstra hörnet, precis under "tangenterna" finns en drop-downlista där du kan välja "program change". Sen antar jag att det bara är att använda suddigummit och radera.

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det funkar perfekt nu.

Jag gjorde som ni sa och det funkar felfritt nu. Trodde det var min dator som spökade först, felet var att jag skrev musiken i ett annat program och sen exporterade jag midifilerna och då la den automatiskt in program change.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...