Jump to content
Annons

Hur gör ni era låtar?


kirtaphus

Recommended Posts

Jag har lite smått funderat hur ni andra här på forumet spelar in era låtar..det finns många teorier och beroende på kunskap på instrument, lite olika tillvägagångsätt. jag kör mest efter det traditionella som är exempelvis..

1. trummor

2. bas

3. gitarr/piano

4. pålägg

5. sång

Visst det funkar bra ibland!! Men någongång kanske man inte har ett trumkomp,eller basgång. Ex. det ploppar upp en bra melodi som man vill spela in direkt.. då tar jag gitarren spelar in i tempo. lägger på ett komp med gitarren.. därefter försöka hitta en lämplig basgång.. sen hitta ett trumkomp!! osv. ibland kan det bli ett intro och vers bara.. sen kan jag byta ordning i resten av låten. Ex. Refräng/stick kan jag först ta trummorna och hitta ett komp i och med att jag har verskompet sen tidigare, då vet jag vad som passar i ref.. sen bygger jag vidare med andra instrument..

En annan grej, om man alltid börjar med trummor känns det som man låser sig till en viss stil innan man ens hunnit klar låten! (förstår ni hur jag tänker?) jag ger ex. ibland har jag inte en hel låt färdig i skallen in i minsta detalj,, utan bygger på bygger på tills man har en färdig låt vips har det blivit en låt som går i popanda, nästa gång visp har det blivit en ballad. men börjar man med ett tufft hårt komp blir man styrd att gör en rocklåt eller hårdrockslåt. (kanske låter konstigt för er föklaringen??) 😲

NU undrar jag är det någon som snickrar låtar som jag eller börjar ni alltid med trummor?? endel kanske alltid börjar med nått annat, vilket är smartast? låt höra???*nyfiken*

/kirtaphus 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör nog olika från gång till gång. Det beror på vad som framträder mest i låtidén man fått i huvvet. Ibland utgår jag från nåt beat, ibland från en melodi, ibland från en del av en text. Ibland hör jag alltihop i en enda gegga i huvvet, och då vet jag knappt var jag ska börja. Men jag bygger sällan låtar enligt nån klassisk mall. Tror jag inte iaf. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör nog olika från gång till gång. Det beror på vad som framträder mest i låtidén man fått i huvvet. Ibland utgår jag från nåt beat, ibland från en melodi, ibland från en del av en text. Ibland hör jag alltihop i en enda gegga i huvvet, och då vet jag knappt var jag ska börja. Men jag bygger sällan låtar enligt nån klassisk mall. Tror jag inte iaf. 🙂

Det är nog en ganska klassisk mall ändå - för precis så är det för min del också. Ibland är det en ackordsföljd som poppar upp i skallen, ibland en basgång, ibland en melodi etc. - och så bygger jag på i den ordning som känns rätt för den låten...

Under tillkomsten av låten, så brukar jag hålla det till ett ganska rudimentärt komp med trummor, bas och piano, så att jag lätt kan hitta en melodi som låter bra. Om det inte är på kompsidan jag börjar, så är Groove Agent en bra hjälp - så att man slipper börja med att pilla ihop ett trist trumkomp för att komma vidare med harmonierna...

Link to comment
Dela på andra sajter

För det mesta har jag ett gitarr komp som jag spelar in med groove agent rullande i lämligt tempo, sen provar jag olika accordsbyten som kan passa med det jag hade från början.

när strukturen är klar på låten spelar jag in gitarren för hela låten om det inte är nått annat instrument som börjar låten, då gör jag introt först så jag vet var gitarren kommer in. sen rullar det på med övriga instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bara jag som är konstig (eller hårdrockare?) men ofta är det första som dyker upp i huvet en rytm, sen en brygga.. för de e de som e de svåra i hårdrock tycker jag, snygga bryggor som bygger upp känslan för nästa riff, helst innan refreng.. därför funderar jag mest över sånt.. sen blir det refreng, intro, vers, lite mer av allt tidigare nämnda och sen finnish.. för att lägga solo på en bit så loopar jag en bit av kompet och improviserar.. när jag hittat vad jag vill ha spelar jag in det rakt av..

Själv inspelningen sker i följande ordning nästan jämt..

1. kompgitarr/stämma

2. slasktrummor

3. bas*

4. lead/piano*

5. drumfills och liknande konstigheter på övriga instrument

6. sång

*= kan byta plats ibland.. 🙂

/David

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar alltid med det som kommer ligga med hela låten. Detta är vanlitvis ett piano. Jag antar att ni som slänger på trummor först kör trumkomp genom hela låten (i annat fall värkar det lite knöligt att behöva gissa sig till hur många takter fram man kommer vilja ha dem, eller sitta och justera det i efterhand).

Det andra instrumentet jag lägger på är därimot trummor, så att jag har en specifik punkt att samordna övriga instrument till. Bas brukar bli det jag lägger på sedan. Sedan fortsätter jag helt enkelt och bygger på i den ordning jag känner för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jens Lekman har sagt i en intervju någon gång att han skriver alla sina låtar i badkaret, för då har han ingen möjlighet att börja pilla på något instrument. Istället är han tvungen att fokusera på det han tycker är viktigt: text och sångmelodi.

Det är ett ganska intressant sätt att skriva låtar på. Jag har försökt ett par gånger men misslyckats kapitalt. Kanske för att mina svagaste sidor är text och sång 😉

Skämt åsido så brukar jag nog börja låtskrivandet med någon form av "hook". En liten synth/gitarrpryl eller ett riff som får sätta fart på mekandet. Sen bygger jag vidare med ackord, trummor, etc. Och i slutet försvinner nästan alltid den första lilla snutten jag gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt olika. Oftast brukar det bli trummor och bass först men på senare tid har jag ibland börjat med andra delar. Beror på vad jag tycker låter bra i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jens Lekman har sagt i en intervju någon gång att han skriver alla sina låtar i badkaret, för då har han ingen möjlighet att börja pilla på något instrument. Istället är han tvungen att fokusera på det han tycker är viktigt: text och sångmelodi.

Haha, vilken lögn; inget är honom mer kärt än hans ukulele. 😉

8jens_lekman.jpg

Jag brukade alltid börja med trummorna, sedan lägga på en melodi och sist en basgång som mer eller mindre följer melodin. Det var allt. Nu har jag fattat att ackord kan vara snyggt och börjar ofta med någonting mittimellan ackordföljd och melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jens Lekman har sagt i en intervju någon gång att han skriver alla sina låtar i badkaret, för då har han ingen möjlighet att börja pilla på något instrument. Istället är han tvungen att fokusera på det han tycker är viktigt: text och sångmelodi.

Haha, vilken lögn; inget är honom mer kärt än hans ukulele. 😉

Nja, riktigt så är det ju inte. Han skaffade Ukulelen som han sabbade hela debutalbumet med i November 2003, långt efter att de två ep-skivorna hade släppts och de flesta låtarna till fullängdaren var färdigskrivna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten görs, i stort sett, färdig i huvudet, inkl arrangemangsförslag. Sen knackas informationen in på någon slags sequensersynth under stor möda och besvär. Jag lägger till gitarrer och "sång". Fem CD-skivor bränns och delas ut till bandmedlemmarna vid en träff i replokalen. Då berättar jag om tankarna bakom låten, texten och vad är jag är ute efter, bara för att få killarna i "rätt stämning". En vecka senare ses vi igen och då har alla ändrat på allt, utom jag! Sen vidtager en plågsam men rolig tid över några rep då vi slåss om hur det skall bli.

Efter detta åker vi till studion och gör en enkel inspelning. Det mesta läggs live men med möjlighet för enskilda att korrigera de värsta felspelen. Alla får ut var sin CD på detta.

Efter ett par veckor ses vi i repet igen. Då pratar vi lite om varandras spel på "för-demon". Efter lite bråk är vi någorlunda överens? När vi har ett par-tre låtar i detta läge, åker alla utom trummisen till studion igen. Där lägger vi låten till klick. Här är vi inte heller jättenoga. Det skall tjäna som en schysst bakgrund för trummisen, inget annat.

Jag och trummisen går in i studion över en helg och försöker få trummor på plats.

Sen kan det bli lite hur som helst men detta görs i något slags ordning:

Jag lägger gitarrer hemma på kammaren. Jag och basisten lägger bas i replokalen. Jag och sångaren träffas i lilla studion för leadsång. Jag träffar syntharen hemma hos honom eller i studion för synthinspelning. Jag och syntharen träffas i lilla studion för körpålägg. Någonstans i denna process kan ibland trummisen hojta till om att han vill lägga om någon låt och då görs det.

Slutligen så "råmixar" jag hela tiden under gång för att prova olika saker och för att förbereda för slutmix som jag helst gör nere i kontrollrummet på skolan där jag jobbar.

Bökigt? Kanske. Vi är dock fäder allihop och har mycket annat omkring oss och detta är den lösning vi har på det just nu. Vi håller på med 6 låtar just nu och detta har hållt på i snart två år. Det som är kvar nu är huvuddelen av syntharna, lite gitarrer, en kör och sen mixning. I mixningsprocessen har jag planerat in att lägga upp förstamixen på varje låt i demoforumet för att få tips på vad jag bör ändra på.

Slutresultatet? Fem stycken CD-skivor, en till varje grabb i bandet. Sen skall vi ge oss på nya låtar. Just nu är det väl ett tiotal låtar som snurrar i skallen. Hoppas att det aldrig tar slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow Wonderboy... 😳 och jag som saknar att jamma och repa med polare. Men jisses så mycket bråk och bök! 😆

Inte så mycket bök ändå. Glömde skriva dit att söndagkvällar är den tid vi har. Vi brukar starta vid 18-tiden och hålla på fram till tio. De flesta har ett antal mil att ta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

LIVEINSPELNING utan pålägg:

När jag började som knatte spelade jag in på en enkanalare. Det enda jag hade var en titel och en svag idé om tempo. Bongos och flöjt dominerade. Improvisation alltså..

När jag blev ett och annat år äldre hittade jag en kompis att spela in med. Han var något mer organiserad. Nu gällde hans enkanalare istället. Men fortfarande ett stort mått av improvisation. Mungiga och munspel kom nu in i bilden också.

Sedan utökade vi duon till en tänkt kvartett, som dock landade på en trio vid inspelning. Nu spelade vi in med färdig text, tempo, vissa ackord. Men fortfarande var mycket improvisation. Fortfarande gällde enkanalare, men nu med stort naturligt reverb. Gitarrbaserat och diverse slagverk, percussion samt munspel.

Parallellt spelade jag in i en duon under annat namn. Kollosalt stor produktion som innebar en hel del improvisation. Gitarrer, diverse slagverk och percussion samt olika blås. Gick från enkanals till tvåkanals stereoinspelning.

Därefter bildade vi i denna sistnämnda duo en ny trio tillsammans med den i andra stycket ovan nämnde organisatören. Nu var organisationen i fokus och inte alls lika mycket improvisation. Gitarrer, även elektrisk dito, stor elorgel, diverse blås och percussion. Genomarbetade texter. Fortfarande tvåkanals. Några riktigt bra låtar som kommer i nyversion nästa år antagligen!

INSPELNING med pålägg:

Lyftet kom när jag köpte en portastudio. Nu kunde vi göra pålägg! Därför närmar jag mig nu också dina frågor i denna tråd:

Jag gjorde först ett litet soloprojekt, delvis för att testa ett kopieringsföretag som jag tänkte anlita senare. De imponerade dock inte särskilt, varför jag producerar själv istället numera. Inspelningsordningen var faktiskt ofta en basgång först, sedan trummaskin och diverse percussion, därefter en hel del piano. Slutligen andra syntljud. Det var delvis improviserat, men höll högre klass nu. En låt av de nio hade text. Den spelades in lite annorlunda. Började med trummaskin, sedan gitarrer, därefter syntbas och sång och bakgrundssång. En av låtarna komponerade jag inte själv. Här tror jag trummaskinen började först att spelas in, sedan diverse syntljud, bas, mer syntljud. Vi hade tillgång till sequenser från Alesis, men använde mig veterligen oss inte av den på detta projekt, en kassett med klart jazzinfluerade låtar. Ett av spåren är inspelad på nytt och hamnade på den kommande cd.n!

Därefter började man lära sig instrumenten mer på allvar, för sådär 15 år sedan.

Utmynnat i ett projekt som fördröjs p.g.a. tekniska orsaker. Den ska dock släppas i sommar/höst är det tänkt. Fortfarande med portastudion som grund och lite inblandning av pc och DAT. Ordning vid inspelning: Trummaskin, bas, gitarr/synth, sång, bakgrundssång. Med fyra kanaler på analogporta är det planering som gällde. Trummor ensamma på två spår eller ihop med bas alternativt kompgitarr. Försökte få sången och sologitarren ensamma.

Med de tekniska fördröjningarna lösta kommer nästa månad nästa projekt att påbörjas och då gäller pc-baserad inspelning för första gången, bortsett från ett och annat "jam session"-spår som sedermera kan komma att hamna på någon "previously unreleased"-skiva... Dessa spelades in med förra pc:n och i Digital Orchestrator Plus. Ordning: Trummaskin, bas, gitarr/synth, ev. sång.

Har tröttnat på den statiska inspelningsordningen ovan och vill ha mer liv i trummorna också kanske, varför inspelningsordningen framöver blir en mer öppen fråga. Kanske blir inspelningsordningen mer i stil med ordningen för hur jag skriver låtarna? I så fall kommer följande att gälla:

kompgitarr och sång tillsammans (!) [antagligen med nån slags metronom], därefter trummor (helst riktiga), bas, fler kompinstrument (gitarr/piano/orgel), sist solande.

Hoppas bara ljudkortet anländer Sverige snart...

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Slutresultatet? Fem stycken CD-skivor, en till varje grabb i bandet. Sen skall vi ge oss på nya låtar. Just nu är det väl ett tiotal låtar som snurrar i skallen. Hoppas att det aldrig tar slut!

Det måste ju låta hur bra som helst efter så många repor...själv så går det väldigt fort (därav tekniska kavaliten 😮 ) när något har fastnat i huvudet så letar jag upp någon färdig loop att använda...sen in med gitarr, mjuksynthar och till sist ett par sångpålägg och allt kan ta.... beroende på 15min. - 1 timme. Det senare om det är svårjobbat... sen kan man väl diskutera slutresultatet naturligtvis.... 😎😱

En del finns att lyssna på karlmusic

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju låta hur bra som helst efter så många repor...

Ja, det skulle man kunna tro! Det kan också vara så att det tar så lång tid för att det inte vill låta bra!

Absolut visst är det så...vissa grejor sitter direkt och andra tar längre tid....men jag är imponerad över att alla Pappor fortsätter trots vardagsjoxs hit och dit...

Själv höll man på "breaka" när första barnet kom för ett antal år sedan och la musiken på hyllan då, men jag tror att det gynnar alla i ens omgivning om man fortsätter med något som är värdefullt för en själv....keep on

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar alltid med att skriva stråksektionen, sen bläck- och träblås och sist pukor och diverse percussions, samt eventuellt någon harpa och/eller lyra ibland.

Nejrå: lägger nästan alltid ett slask-beat och groovar ett par timmar. Sen slänger jag det värsta och spar det som duger. Ibland blir det kanske bara en melodi kvar, ibland en basgång... ibland bara ett fx-ljud. Ofta gör jag också 3-4 olika låtar med samma grund (tonart-tempo-genre) och lyfter det bästa ur dem och råmixar ihop det till en låt - Om det sedan är nått jag tycker är värt att arbeta vidare på så börjar en lång process (1-3 månader) av extremt pillande (parallellt med nya groove-sessions).

//peAk eXperience

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för trevliga svar, jag har fått lite inspiration nu att pröva på lite olika varianter.. 😲

Man vill försöka hitta en så bra ordningföljd på inspelningen såklart, men det beror på hur färdig idé man har, och man vill så smidigt som möjligt få ner sina idér

in på datorn utan att krångla till det.

Jag känner igen de där med att sitta och räkna takter innan man ens har hunnit hitta ett riff eller melodi, i och med att jag gör musik i progressive anda så går jag mer efter en bra melodi som kan stäcka sig längre än en 4/4, det gör inget. jag försöker så långt de går slippa sitt och klippa/klistra, även om man måste då då, Jag vill hellre spela in del för del, så jag har en grund. sen finslipa detaljer.

Verkar som (vissa) gör det lite väl avancerat *haha* 😳

/kirtaphus

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Du får väl skilja på en "skarp" inspelning, och när du bara ska "anteckna" en bra melodi, eller ackordsföljd eller nån annan typ av idé.

Det är två olika angreppspunkter s a s.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag brukar börja med att göra melodin

ibland till ett enkelt trumkomp ibland inte..

sedan brukar jag försöka lägga basen

och sedan lägga trummorna ordentligt.

Efter det blir det lite finjusteringar och breaks m,m

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar alltid med ett enkelt pianokomp. Sedan lägger jag på melodin med nåt sololjud bara för att inte glömma bort den (tas bort senare om man inte tänker använda den till stråkar eller liknande som kan ligga med sången i refrängen).

Efter det gör jag trummor, razzle och tamburiner så att det svänger som fan (allt enligt Danne Sundqvist-modell). Sedan blir det bas, gitarrer och/eller kompsynthar. Hookar, motmelodier och grejor hittar jag på efterhand som låten växer fram för att det skall passa till sången. Ofta kommer sången före "glittret".

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag i regel alltid får en "färdig låt" i huvet på en gång, så är det inga problem för mig att börja med trummorna, vilket jag också finner vara det mest fördelaktiga sättet att spela in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar gitarren och sedan kommer ackord, text och melodi samtidig. Vet inte om det är bra, men så är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar med att skriva låten oftast på gitarr. Komp, melodi och text till exempelvis vers och reffräng skriver jag allt som oftast i realtid, dvs jag tar upp gitarren och spelar och sjunger och allt skrivs samtidigt.

Sen funderar jag vad jag vill göra med låten och hur den kan arrangeras.

Trummor programmeras först och därefter lägger jag en kompgitarr. Efter det så lägger jag antingen sången eller basen. Sist lägger jag på gitarrleads och eventuell "utsmyckning".

Eftersom sången och sångmelodin är det viktigaste i en låt (tycker jag iaf) så tycker jag att det blir bäst om man lägger sången så tidigt som möjligt så att man inte behöver anpassa sången efter gitarrleaden. Man ska lägga sången medans det ännu finns plats för den. Dessutom är det lättare att höra var och vilken typ av utsmyckning låten behöver när sången är på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...