Jump to content
Annons

ORCA!...


Sonefors

Recommended Posts

Var nyss inne på ORCA's sida(www.orca.se) och kikade lite...

ca 15 000:- kostar en 12 veckors musikproduktions utbildning där...

Billigt och bra eller bara onödigt och dyrt?

Får man något jobb på den utbildningen? Eller ses man bara som ett skämt om man försöker söka jobb på den utbildningen?...

Vilken utbildning ska man gå om man vill ha en chans??...

Själv har jag så pass kassa betyg att jag inte kommer in på högskola så jag läre nog jobba ihop pengar till en privat skola...

SÅ: Har någon lite erfarenhet att dela med sig om detta....

MVH//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Har hört att den utbildningen är bra men något jobb lär du knappast få (på Orca kanske?) Som ett skämt tror jag absolut inte att

den ses men om proffs med 10 års erfarenhet går arbetslösa... t.o.m. för flera år sedan innan skivbolagen fick sin "kris" så är kanske

jobb-utsikterna inte sådär jättebra! Jag tror aldrig det varit svårare än nu att få jobb med musik(teknik)-kompetens som område!

Mindre efterfrågan, fler och fler som utbildar sig samtidigt som alla börjar spela in hemma är ju inte direkt perfekta förutsättningar,

men om du älskar musik(teknik) så... Klart man ska plugga det - man kan nog alltid vinkla in sig på ngt sett och jobba med det ändå

tror jag :rolleyes:!Kan dock vara bra med realistisk bild på läget (fast nu är jag ju långt ifrån ngn expert inom området så lita inte alltför mkt

på vad jag skriver!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren grabbar....

Hmm, är det nu man ska börja må psykiskt?

Va fan ska man älska att skapa musik så jävla mycket för...

Blir helt jävla galen....

Nä nu jävlar är det dags att ta sig i kragen och börja

slita för sina drömmar...

PS: Vi ska blir musikproducenter grabbar, finns det inte jobb

så skapar vi jobb

MVH//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om ORCa och alla dessa utbildningar om musikteknik men en tanke som slog mig alldeles just nu är:

Om man pluggar lite musikteknik och lär sig t.ex. SX3 eller liknande, kastar ut 12000:- på en sån utbildning och sedan om t.ex. 1-2 år så har det kommit nya prylar som man kanske måste gå en ny utbildning för och kasta ut ytterligare 12000:-......

Jag vet inte om det är värt det....

givetvis lär man sig nog en del bra tips från duktiga lärare + att man kanske får lite kontakter men...

Vettitusiken om det är värt 12000:-

Bara en tanke lixom.

Mvh/ Smarta Grahn 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror naturligtvis på vad man vill. Är det värt att betala 25 000 kronor för en gura? 15 000 för ett ljudkort? Många skulle svara ja, men stora flertalet kanske väljer billigare prylar. Samma med utbildningar. De flesta pluggar inte alls och harvar istället med ljudtekniken och Cubase på kammaren, gissar jag. Alla har inte den tiden, eller ens viljan att lära sig på helt egen hand. Kanske slutar det med att man lägger allt åt sidan för att man inte kommer vidare, vad vet jag?

Bara en tanke lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, utbildningarna ger en förutsättningarna att snabbare komma igång eftersom lärarna lär ut sina misstag så man själv inte ska göra dom. Man får en grund att starta på i sitt sequenserprogram istället för att gissa sig framåt i ett års tid eller mer.

Jag har själv gått 1 år på Kulturamas Musikproduktionslinje och jag fick ut väldigt mycket av de 64.000 kronorna utbildningen kostade.

Det jag fick ut mest va vetskapen om att jag kan lyckas och det finns en framtid om man kämpar jävligt hårt. Jag har fått ovärdeliga kontakter i branchen som jag ALDRIG skulle fått annars och fått ett helt annat perspektiv på musiken nu.

Håller på att leta lokal nu i sthlm att dela med 2 kompisar från skoloan. Vi ska starta ett produktionsbolag trots att vi vet att man får jobba som vanligt vid sidan om och inte leva sådär jättebra i en tid. Men har man tur så kommer jobben och då skulle jag känna att allt mitt slit va värt det.

Så tänk över hur din framtid ska se ut innan du hoppar på en utbildning.

Alla utbildningar blir vad man gör dom till 😉

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...