Jump to content
Annons

Joint stereo?


Jazzman

Recommended Posts

Annons

Det beror på hur materialet beter sig i basregistret, det är nämligen det som läggs i mono. Så om du har ett material med ambient eller panorerat basregistermärker du större skillnad.

Ett material med enbart torr bastrumma och basslinga som ligger panorerat i mitten gör nästan ingen skillnad.

Edit: Bara för att förtydliga lite. Oavsett hur MP3 behandlar jonit stereo, så funkar det bäst om skillnaderna mellan de två kanalerna är låg (dvs få stereodetaljer).

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, är det så det funkar. Trodde det var att det blev sämre "upplösning" mellan höger och vänster, alltså färre steg.. Eller det kanske är det det är nere i basregistret?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu blev jag osäker... Vanligtvis när man pratar joint stereo så handlar det om att man lägger ihop summan av stereokanalerna på en kanal och skillnaden mellan de två på en annan kanal. Men jag har för mig att MP3 körde en lite annan lösning (dvs den jag beskrev ovan). Men när jag tänker efter kan jag inte komma på vart jag fått informationen ifrån. Jag får ta tillbaks det jag skrev tidigare tills jag har fått mer kött benen. Struligt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, sparar man storlek på att köra Joint-stereo?

Nej ,det kan man inte säga. Du kan välja joint stereo oberoende av bitrate. Det är bitraten som avgör den komprimerade filens storlek. Joint stereo är bara ett annat sätt att behandla signalerna, vilket ger bättre ljudkvalité i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, sparar man storlek på att köra Joint-stereo?

Nej ,det kan man inte säga. Du kan välja joint stereo oberoende av bitrate. Det är bitraten som avgör den komprimerade filens storlek. Joint stereo är bara ett annat sätt att behandla signalerna, vilket ger bättre ljudkvalité i vissa fall.

Okay, tack för svaret 🙂..

Ja, det vore kul om du kunde ta reda på lite mer, alltid bra att veta 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Joint stereo är bara ett annat sätt att behandla signalerna, vilket ger bättre ljudkvalité i vissa fall.

Med betoning på "i vissa fall". Jag brukar koda mp3:or i olika bitrates, joint stereo och stereo, LP filter på och av och ibland med olika kodare. Ibland vinner Joint stereo och ibland segrar Stereo med hästlängder.

Jag samlar ihop alla versioner jag kodat. Sen lyssnar jag på filerna och avgör vilken kodning jag tycker blev bäst för låten. Ofta "karaoke-lyssnar" jag mp3:orna också, dvs. jag fasvänder ena kanalen mot den andra och lyssnar på stereomaterialet.

Filen där mp3-artefakterna hörs minst, brukar vara den som låter bäst normalt också. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

att inte välja joint stereo och sedan 128kbit/s i bitrate betyder att höger kanalen har bitraten 64kbit/s och vänsterkanalen 64kbit/s.

när du väljer joint stereo så kan man använda sig av kunskapen att den mesta informationen i ljudet delas av både vänster och höger kanal och på så vis få bättre ljudkvalitet vid lägre bitrate.

Kör man hög bitrate (>=192kbit/s?) brukar man rekommendera att inte använda joint stereo.

Hoppas det hjälpte en "bit" på traven för ökad förståelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar koda mp3:or i olika bitrates, joint stereo och stereo, LP filter på och av och ibland med olika kodare. [...] Sen lyssnar jag på filerna och avgör vilken kodning jag tycker blev bäst för låten. Ofta "karaoke-lyssnar" jag mp3:orna också, dvs. jag fasvänder ena kanalen mot den andra och lyssnar på stereomaterialet.

Seriöst! :rolleyes: och smart också!

Har du hittat någon inställning som du tycker funkar bra generellt? Någon ty pav kodning som du kan säga är allround?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar koda mp3:or i olika bitrates, joint stereo och stereo, LP filter på och av och ibland med olika kodare. [...] Sen lyssnar jag på filerna och avgör vilken kodning jag tycker blev bäst för låten. Ofta "karaoke-lyssnar" jag mp3:orna också, dvs. jag fasvänder ena kanalen mot den andra och lyssnar på stereomaterialet.

Seriöst! :rolleyes: och smart också!

Har du hittat någon inställning som du tycker funkar bra generellt? Någon ty pav kodning som du kan säga är allround?

<min personliga inställning>

Ingen inställning är väl allround. Men generellt tycker jag att Joint Stereo oftast - med stark betoning på oftast, låter bättre vid 128 eller 160 kbps. Vid 192 CBR och upp spelar det inte stor roll. Kodaren har mer betydelse. Och se till konfigurera kodaren, t.ex. använd inte LAME:s inställning "-fast" för det låter sämre än du sparar sekunder. I min åsikt har också LAME mindre artefakter än Frauenhofer, även utan LP-filter. Så jag använder alltid LAME och det är väl det enda jag kan säga är generellt.

Ovanför 192kbps märker jag ingen värdig skillnad i MP3-filer, oavsett CBR eller VBR. Musikgenre och dynamik spelar roll om det ska höras skillnad. LAME:s Extreme-preset är ju populär, men jag tycker inte att den medför så mycket mer än vad CBR 192kbps MP3 återger.

Så högre än 192 kbps MP3 brukar jag aldrig gå. I högre bitrates, 224 kbps och uppåt, rekommenderar jag MP2:or istället. Eller ta ett steg till och lagra i nåt lossless-format.

</min personliga inställning>

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...