Fredrika Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Sedan jag nyinstallerade cubase efter det att datorn gick sönder hÀnder det ibland att cubase kraschar. Finns det ett sÀtt att upptÀcka om det Àr en sÀrskild plugg som gör det och kan en sÄdan plugg som Àr dÄligt installerad i sÄ fall krascha cubase Àven om den inte anvÀnds?
Zando Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Prova med att installera en plugg i taget, dĂ„ kan man utesluta vilken plugg som krĂ„nglar đ mvh-Jack
Lundin Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 (redigerat) Kan man inte gĂ„ in under plug-in information och avbocka de pluggar man tror gör att progget kraschar? iofs svĂ„rt om programmet inte startar öht. đ Annars kan du klippa ut **.dll filen som ligger i plug-ins katalogen och sedan klistra tillbaka det om det inte blev nĂ„gon skillnad... göres dĂ„ givetvis innan du startar Cubase.. Var försiktig med Waves och Native instruments pluggar eftersom de har en liten annan registreringsrutin, vet inte hur de uppför sig nĂ€r Cubase initieras och de inte ligger dĂ€r de ska. Redigerat 9 juni 2005 av demoniqus
hegobald Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 (redigerat) TĂ€nkte pĂ„ vad du sa att du nyinstallerat Cubase efter datorkrasch... Hmm.. Du har vĂ€l uppdaterat drivrutiner och laddat hem eventuella uppdateringar till Cubase som kommit sen det levererades? đ LĂ€nk till Steinbergs uppdateringar Lycka till! edit:stevfal Redigerat 9 juni 2005 av hegobald
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrÄdstartare Postat 9 juni 2005 Prova med att installera en plugg i taget, dÄ kan man utesluta vilken plugg som krÄnglar mvh-Jack Hej och tack! Jag gjorde det men dessvÀrre kraschar inte Cubase vid programstarten utan nÀr jag arbetar jag sparar varje gÄng jag gjort en liten grej i mitt projekt för att slippa förlora mina senaste Àndringar men det Àr ju lite stressande att hÄlla reda pÄ det hela tiden. Eftersom cubase bara kraschar ibland vet jag heller inte vilken det kan vara. Det kan ju vara nÄgot annat ocksÄ. Jag tycker det verkar som om ljudkortet inte Àr riktigt pÄlitligt med sÄdana dÀr rutiner som det heter vÀl för det Àr ett Waveterminal 192 och jag tycker ofta att det varit lite opÄlitligt men jag vet inte det heller.
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrÄdstartare Postat 9 juni 2005 Kan man inte gÄ in under plug-in information och avbocka de pluggar man tror gör att progget kraschar? iofs svÄrt om programmet inte startar öht. Annars kan du klippa ut **.dll filen som ligger i plug-ins katalogen och sedan klistra tillbaka det om det inte blev nÄgon skillnad... göres dÄ givetvis innan du startar Cubase.. Var försiktig med Waves och Native instruments pluggar eftersom de har en liten annan registreringsrutin, vet inte hur de uppför sig nÀr Cubase initieras och de inte ligger dÀr de ska. Jo det startar varje gÄng. Kanske kan en dÄlig plugg krascha programmen Àven om de inte Àr igÄng. Jag har ju en del gratisinstrumentplugar. Kanske Àr de ofta sÀmre Àn riktiga, dyra pluggar?
Itzhak Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 i fall det handlar om en enskild plugg sÄ borde du hitta en "röd trÄd", att programmet strejkar vid vissa ÄtgÀrder, ex. nÀr du instansierar en viss plugg. om inte, sÄ Àr pluggteorin mindre trolig, utan det kan som du sÀger bero pÄ ljudkortet. försök hitta trÄden, och installera om ljudkortet
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrÄdstartare Postat 9 juni 2005 TÀnkte pÄ vad du sa att du nyinstallerat Cubase efter datorkrasch... Hmm.. Du har vÀl uppdaterat drivrutiner och laddat hem eventuella uppdateringar till Cubase som kommit sen det levererades? Tackar för pÄminnelsen. Jag kollade upp uppdateringarna och jag har samma de har pÄ sidan hos cubase. Jag fick i o för sig hjÀlp med omstarten av datorn för det var sÄ mycket konstigt som skulle ÄterstÀllas sÄ jag vet ju faktiskt inte om det Àr nÄgot annat fel som skett eftersom jag inte Àr bra pÄ sÄdant hÀr datorgrejs. Jag vet att nÄgot som heter SSE inte fungerade efter omstarten och jag fick hjÀlp med att nyinstallera SSE-stödet. Jag vet inte vad det Àr men ett par pluggar fungerade inte utan det sÄ jag fick ett program av en bekant som installerar stödet. Han sa att jag borde haft en Intellprocessor istÀllet för den jag har sÄ att inte datorn blir förvirrad för Intellprocessorn har bÀttre SSE vad det nu Àr för nÄgot.
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrÄdstartare Postat 9 juni 2005 i fall det handlar om en enskild plugg sÄ borde du hitta en "röd trÄd", att programmet strejkar vid vissa ÄtgÀrder, ex. nÀr du instansierar en viss plugg. om inte, sÄ Àr pluggteorin mindre trolig, utan det kan som du sÀger bero pÄ ljudkortet. försök hitta trÄden, och installera om ljudkortet Ja tack dÄ gör jag det jag menar installerar om ljudkortet. Jag tog inte bort kortet frÄn datorn utan bara tog bort det i systemet. Hoppas att det rÀcker. Sedan installerade jag om det igen. FÄr se om det hjÀlper.
Zando Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Kan det vara sĂ„ att din ljudkort ligger och krockar med den internaljudkortet, har du tagit bort den internaljud frĂ„n biosen,en liten fundering bara đ Mvh-Jack
bergis Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Jag hade det problemet att cubase crashade. likasÄ datorn som startade om innan jag instalerat sp1 för XP. kan det vara nÄgot sÄnt kanske? Annars Àr det nog pluggarna som du sa... Prova annars att avaktivera de som du tror kan vara problemet som det sas nyss..
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 juni 2005 Kan det vara sĂ„ att din ljudkort ligger och krockar med den internaljudkortet,har du tagit bort den internaljud frĂ„n biosen,en liten fundering bara đ Mvh-Jack SĂ„ hĂ€r ser det ut i systemet: NĂ€r jag skulle sĂ€tta in Windows igen och körde moderkortsskivan lĂ€t jag bli att installera ljudkortet som finns pĂ„. Heter AC '97 tror jag. NĂ€r jag tittar bland sakerna i listan över saker som finns i datorn stĂ„r det utropstecken pĂ„ de stĂ€llena som annars skulle varit den ljudgrejen och sĂ„ stĂ„r det att det ej finns rutin för den sĂ„ det verkar stĂ€mma. Vad Ă€r internaljud frĂ„n biosen för nĂ„got? Om det Ă€r sĂ„dana dĂ€r pip som piper nĂ€r man startar datorn Ă€r svaret ja. Sladden som skulle sitta till högtalaren i datorlĂ„dan Ă€r av. Jag bad att fĂ„ slippa pipljudet sĂ„ killen som fixade datorn Ă„t mig satte inte i den. Ăr den viktig? I sĂ„ fall ska jag be att fĂ„ den ditsatt igen. Tacksam för svar om detta.
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrÄdstartare Postat 9 juni 2005 Jag hade det problemet att cubase crashade. likasÄ datorn som startade om innan jag instalerat sp1 för XP. kan det vara nÄgot sÄnt kanske? Annars Àr det nog pluggarna som du sa... Prova annars att avaktivera de som du tror kan vara problemet som det sas nyss.. Jag har det dÀr SP2. Innan datorn gick sönder gick den inte att stÀnga av. Nu stÀnger den av sig men bara nÀr den ska. Fast en kille sa att det Àr inte bra med SP2 om man gör musik men jag fattade inte varför. Det Àr bra om jag kan ha SP2 kvar för jag trodde att det skyddar datorn mot virus och sÄnt och jag har ju inte tvÄ datorer som man tydligen ska ha hihi utan bara en för bÄde musiken och internet.
Pico Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Kan det vara sĂ„ att din ljudkort ligger och krockar med den internaljudkortet,har du tagit bort den internaljud frĂ„n biosen,en liten fundering bara đ Mvh-Jack SĂ„ hĂ€r ser det ut i systemet: NĂ€r jag skulle sĂ€tta in Windows igen och körde moderkortsskivan lĂ€t jag bli att installera ljudkortet som finns pĂ„. Heter AC '97 tror jag. NĂ€r jag tittar bland sakerna i listan över saker som finns i datorn stĂ„r det utropstecken pĂ„ de stĂ€llena som annars skulle varit den ljudgrejen och sĂ„ stĂ„r det att det ej finns rutin för den sĂ„ det verkar stĂ€mma. Vad Ă€r internaljud frĂ„n biosen för nĂ„got? Om det Ă€r sĂ„dana dĂ€r pip som piper nĂ€r man startar datorn Ă€r svaret ja. Sladden som skulle sitta till högtalaren i datorlĂ„dan Ă€r av. Jag bad att fĂ„ slippa pipljudet sĂ„ killen som fixade datorn Ă„t mig satte inte i den. Ăr den viktig? I sĂ„ fall ska jag be att fĂ„ den ditsatt igen. Tacksam för svar om detta. Tror Zando menar att man kan inaktivera ljudkortet pĂ„ moderkortet i BIOS. OBS! OBS! OBS! (Brukar stĂ„ "Press DEL to enter BIOS" eller nĂ„got liknande nĂ€r man startar upp datorn. Detta Ă€r INTE ett stĂ€lle att leka runt i om man Ă€r ovan) Hur som helst, dĂ€r inne kan man vĂ€lja om man vill att Windows skall "kĂ€nna av" onboard ljudkortet eller inte... Enable/Disable.
Itzhak Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 (redigerat) Jag har det dÀr SP2. Innan datorn gick sönder gick den inte att stÀnga av. Nu stÀnger den av sig men bara nÀr den ska. Fast en kille sa att det Àr inte bra med SP2 om man gör musik men jag fattade inte varför. Det Àr bra om jag kan ha SP2 kvar för jag trodde att det skyddar datorn mot virus och sÄnt och jag har ju inte tvÄ datorer som man tydligen ska ha hihi utan bara en för bÄde musiken och internet. jo, det Àr sp2 kan ju stÀlla till det förstÄss. du bör alltid ha koll pÄ vilka tjÀnster/program som körs i bakgrunden och som ligger i autostart. ju fler program, desto större risk för problem. det Àr dessutom ofta bÀttre att du skaffar program frÄn tredjepart nÀr det gÀller brandvÀgg och virusskydd. ofta har du bÀttre koll pÄ hur de fungerar och nÀr de Àr aktiva dÄ. du vill antagligen inte ha nÄgot virusprogram som ligger och kollar all trafik nÀr du samtidigt jobbar med cubase. mitt grovhuggna tips Àr att... vÀlj, start/kör... "msconfig" ->fliken autostart. plocka bort allt sÄdant som du inte behöver nÀr du jobbar med ditt musikprogram (avmarkera typ allt). se ser du till att starta din brandvÀgg/virusprogram etc. nÀr du verkligen behöver dem. ...eller sÄ kan du installera en version med sp1 igen. jag vet inte hur olika tjÀnster Àr integrerade i sp2 och vilka du kan plocka bort. Redigerat 9 juni 2005 av Itzhak
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrÄdstartare Postat 9 juni 2005 [ Hur som helst, dÀr inne kan man vÀlja om man vill att Windows skall "kÀnna av" onboard ljudkortet eller inte... Enable/Disable. Ja...hehe...det Àr bara sÄ himla pinsamt att vara tjej och inte klara det tekniska sjÀlv. Man faller liksom inom ramen för de vanliga Äsikterna om tjejer. Men det Àr vÀl inte sÄ mycket att göra nÄgot Ät. Det finns ju faktiskt en massa killar som inte heller Àr sÄ bra pÄ datorer hihi... jag beböver ju inte bevisa nÄt för nÄgon egentligen.
Zando Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Kan det vara sĂ„ att din ljudkort ligger och krockar med den internaljudkortet,har du tagit bort den internaljud frĂ„n biosen,en liten fundering bara đ Mvh-Jack SĂ„ hĂ€r ser det ut i systemet: NĂ€r jag skulle sĂ€tta in Windows igen och körde moderkortsskivan lĂ€t jag bli att installera ljudkortet som finns pĂ„. Heter AC '97 tror jag. NĂ€r jag tittar bland sakerna i listan över saker som finns i datorn stĂ„r det utropstecken pĂ„ de stĂ€llena som annars skulle varit den ljudgrejen och sĂ„ stĂ„r det att det ej finns rutin för den sĂ„ det verkar stĂ€mma. Vad Ă€r internaljud frĂ„n biosen för nĂ„got? Om det Ă€r sĂ„dana dĂ€r pip som piper nĂ€r man startar datorn Ă€r svaret ja. Sladden som skulle sitta till högtalaren i datorlĂ„dan Ă€r av. Jag bad att fĂ„ slippa pipljudet sĂ„ killen som fixade datorn Ă„t mig satte inte i den. Ăr den viktig? I sĂ„ fall ska jag be att fĂ„ den ditsatt igen. Tacksam för svar om detta. Tror Zando menar att man kan inaktivera ljudkortet pĂ„ moderkortet i BIOS. OBS! OBS! OBS! (Brukar stĂ„ "Press DEL to enter BIOS" eller nĂ„got liknande nĂ€r man startar upp datorn. Detta Ă€r INTE ett stĂ€lle att leka runt i om man Ă€r ovan) Hur som helst, dĂ€r inne kan man vĂ€lja om man vill att Windows skall "kĂ€nna av" onboard ljudkortet eller inte... Enable/Disable. Det var precis det jag menade đ men som pico sĂ€ger Ă€r bios inget man leker med, Fredrika du kan höra med killen som fixade din dator om han har inaktiverat ljudkortet för moderkortet om inte om han kan fixa det Ă„t dig. đ
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 juni 2005 (redigerat) Okay! Tror du att sse-stödinstallationsprogrammet som ligger i autostart kan vara problemet? Körs inte programmet bara nĂ€r datorn startar? Körs det lite dĂ„ och dĂ„? I autostart har jag ocksĂ„ Adobe Reader Speed Launch och Adobe Gamma. Jag vet inte vad det Ă€r. Ska jag flytta bort dem ocksĂ„ frĂ„n autostarten? Ja jag har ju Norton som tydligen Ă€r ett vanligt program har jag fattat. Mot virus alltsĂ„. Det Ă€r alltid pĂ„ och förnyar sig sjĂ€lv ibland utan att lyfter ett finger. Ăr lite rĂ€dd för att stoppa Nortonprogrammet. Min mamma och pappa har jĂ€ttemycket problem med sina datorer för de har sĂ€mre virusskydd. Redigerat 9 juni 2005 av Fredrika
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 juni 2005 Det var precis det jag menade đ men som pico sĂ€ger Ă€r bios inget man leker med,Fredrika du kan höra med killen som fixade din dator om han har inaktiverat ljudkortet för moderkortet om inte om han kan fixa det Ă„t dig. đ Okay...jag ska be honom kolla bion vid tillfĂ€lle. Tack sĂ„ mycket.
Fredrika Postat 9 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 juni 2005 (redigerat) mitt grovhuggna tips Ă€r att...vĂ€lj, start/kör... "msconfig" ->fliken autostart. plocka bort allt sĂ„dant som du inte behöver nĂ€r du jobbar med ditt musikprogram (avmarkera typ allt). se ser du till att starta din brandvĂ€gg/virusprogram etc. nĂ€r du verkligen behöver dem. Oj jisses! Jag kollade med msconfig som du sa. JĂ€ttemycket saker! Jag ska avmarkera sĂ„ mycket jag vĂ„gar. JĂ€ttetack för det tipset! tillĂ€gg: Skenström:! Jag sĂ„g i listan att jag hade tre drivrutiner för ljudkortet i autostart!!! Jag kladdade till det vid installationen av ljudkortet och la in en gammal rutin sedan en felaktig jag hade laddat ned frĂ„n ESI och sedan den rĂ€tta. Men jag hade avinstallerat de gamla och felaktiga innan jag installerade den slutliga trodde jag! ĂndĂ„ lĂ„g det tre stycke i autostart. Hur kan det komma sig? Blir det inte avinstallerat nĂ€r man avistallerar (tar bort) i kontrollpanelen-->system? I alla fall har jag frtfarande ljud i datorn och nu ska jag Ă€ntligen jobba vidare med min lĂ„t en stund innan jag lĂ€gger mig... fĂ„r se om det funkar...spĂ€nnande. God natt alla đ Redigerat 9 juni 2005 av Fredrika
Fredrika Postat 12 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 12 juni 2005 Jag vill bara tacka ala för konstruktiva tips. Nu funkar cubase som det skall utan krascher. Moderkortets ljudkort Ă€r bortkopplat i bion och med msconfig Ă€r nĂ„gra funktioner urkopplade ocksĂ„. Puss och tack allihop! đ
Linus Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Jag vill bara tacka ala för konstruktiva tips. Nu funkar cubase som det skall utan krascher. Moderkortets ljudkort Ă€r bortkopplat i bion och med msconfig Ă€r nĂ„gra funktioner urkopplade ocksĂ„. Puss och tack allihop! đ Gött att det funkar! DĂ„ kan vi spika fast att det inte var SP2 som var problemet, utan förmodligen nĂ„gra autostart-program i msconfig som vĂ€lte Windows? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.