Jump to content
Annons

Minidisc-tips

Recommended Posts

HonsaJons (oregistrerad)
Postat

Håller på mycket med webradio och annan hobbyinspelning och skulle på ett billigt sätt vilja ”frigöra mig” från datorn och göra fältintervjuer, men fortfarande kunna få ett någorlunda proffsigt ljud. Eftersom det inte finns några pengar involverade, och jag som student lever ganska knapert, är det inte tal om att slänga ut några 10000 spänn på grejorna.

Av mitt letande och läsande har jag kommit fram till att det nog får bli någon form av MiniDisc som får sköta själva inspelningen. Skulle behöva tips om bra och billiga (säg under 2000 spänn) MiniDisc-mojänger med inspelningsfunktion.

Har i första hand tänkt använda den till att spela in intervjuer och använda en SM58:a för ljudupptagningen (eftersom jag misstänker att fantommatning från en MiniDisc är att hoppas på förmycket).

Tankar och förslag? Finns det någon bra MiniDisc för mina behov, och funkar en dynamisk mikrofon eller bör jag försöka hitta någon billig kondensator-mik med batterimatning?

Annons
Postat (redigerat)

När jag drar ut på radioreportage använder jag en Sony MZ-NH700 och en JJLabs ND6000.

Jag spelar in på Hi-MD-skiva i okomprimerad PCM och tankar upp till datorn via USB och programmet SonicStage.

Sony MZ-NH700

....och välkommen till forumet!

Redigerat av vectro
HonsaJons (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset!

Jag tittade själv på en Sony MZ-NH700 och tyckte den verkade vettig.

JJLabs ND6000 är väl hyfsat lik SM58:an i sin karaktär? Jag får väl springa in och testa en sån nånstans sen. De är ju inte så fasligt dyra men, som sagt, en knagglig studentekonomi ger inte så värst stort svängrum.

HonsaJons (oregistrerad)
Postat

Har blivit erbjuden att köpa en Sony MZ-N10 netMD billigt.

Någon som har erfarenhet av att använda den?

Postat
Har blivit erbjuden att köpa en Sony MZ-N10 netMD billigt.

Någon som har erfarenhet av att använda den?

Joda, jag har en sån (Sony Net MD MZ-N1 heter den, samma va?). Har använt den för inspelningar utomhus tillsammans med en Röde mikrofon med inbyggt batteri och det har väll funkar hyfsat bra. Blir ju inget toppen ljudkvalie pgr av komprimeringen i MD formatet. Det jobbiga är sen att den inte har XLR (mikrofon) port och att man inte kan flytta över inspelade ljud till datorn digitalt utan måste göra det analogt via line-out på MD:n. Att flytta filer till (från dator) den är inga problem dock med Sonic Stage programvara.

Vill du köpa min med div utrustning, så finns det i Gbg för kring 1000 kr.

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=10500

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.