Jump to content
Annons

Jag är kär...


Majken

Recommended Posts

Tidigare i år kom Nine Inch Nails skiva With Teeth som såg ut att bli en av årets bästa plattor. Men den har nu en riktigt stark utmanare.

För världens bästa kvinnliga artist genom tiderna heter Imogen Heap. Lägg namnet på minnet, för hon kommer att bli stor :rolleyes:

Nån som vill höra hur en vocoder skall användas? Lyssna gratis på "Hide & Seek" och få gåshud. Eller lyssna på "Goodnight & Go" som visar andra poplåtar vart skåpet skall stå. Ett kort klipp av låten "Headlock" finns också hur man blandar elektronisk minimalism med stråkar. Lite som Björk, fast bättre...

http://www.subcultureint.com/hotflash.php?...&msg=&fname=You

crop circles in the carpet, sinking, feeling

spin me around again and rub my eyes

Immi, jag älskar dig 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tidigare i år kom Nine Inch Nails skiva With Teeth som såg ut att bli en av årets bästa plattor. Men den har nu en riktigt stark utmanare.

För världens bästa kvinnliga artist genom tiderna heter Imogen Heap. Lägg namnet på minnet, för hon kommer att bli stor :rolleyes:

Nån som vill höra hur en vocoder skall användas? Lyssna gratis på "Hide & Seek" och få gåshud. Eller lyssna på "Goodnight & Go" som visar andra poplåtar vart skåpet skall stå. Ett kort klipp av låten "Headlock" finns också hur man blandar elektronisk minimalism med stråkar. Lite som Björk, fast bättre...

http://www.subcultureint.com/hotflash.php?...&msg=&fname=You

crop circles in the carpet, sinking, feeling

spin me around again and rub my eyes

Immi, jag älskar dig 😛

/Majken

När du nämner det så måste jag gå och köpa NIN's nya skiva. Måste ta fram Down The Spiral (?) och lyssna på March Of The Pigs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Frou Frou-sångerskan va? Låter väldigt mycket som hon. Är Guy Sigsworth med och gör det här också?

Jajemen, visst är det hon. Tror inte att Guy är med, däremot är det en ny Frou Frou platta på gång också :rolleyes:

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånsin lyssnat på Laurie Anderson? :rolleyes:

Det var min första association med! Men enligt mig har vi inte nått maxkvoten för "Oh superman"-kloner än. 🙂 Snygg var den!

Fast O Superman låter ju lite som en kvinnlig acapella tolkning av kraftwerk 😉

Och då bör jag väl påpeka att jag aldrig gillat Kraftwerk, meeeeen å andra sidan har jag inte alls lyssnat mycket på Laurie Anderson så jag får väl ge henne en chans.

Det jag gillar med Hide & Seek är att vocodern inte är lika uppenbar, mer som en snygg mjuk matta än syntetiska robotröster.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast O Superman låter ju lite som en kvinnlig acapella tolkning av kraftwerk :rolleyes:

Och då bör jag väl påpeka att jag aldrig gillat Kraftwerk, meeeeen å andra sidan har jag inte alls lyssnat mycket på Laurie Anderson så jag får väl ge henne en chans.

??? 🙂 Kraftwerk var, enligt mig, ett av världens mest svängiga rockband! Däremot tycker jag dom tappade udden efter Computer World. Men jag förstår kopplingen till "Oh Superman". Jag var lite elak när jag skrev klon. Tycker egentligen att det var rätt smakfullt "lånat" (därav den blinkande gubben). Fast videon var inget vidare. Där låten är kool kreativ och lekfull, är videon rätt och slätt hjärndöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast videon var inget vidare. Där låten är kool kreativ och lekfull, är videon rätt och slätt hjärndöd.

Jo videon känns lite som något de spelat in på en halv eftermiddag. Varför de valt att beskära den förstår jag inte heller 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånsin lyssnat på Laurie Anderson? 😄

Det var min första association med! Men enligt mig har vi inte nått maxkvoten för "Oh superman"-kloner än. 😛 Snygg var den!

Det låter som att den här Laurie är något att kolla upp. Roligt med musiktips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh.. igår när jag lyssnade på Headlock fick jag bara höra de första 20 sekunderna. Idag kan jag höra hela låten av någon anledning. Fyyyyyy fasen vad bra den är. 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånsin lyssnat på Laurie Anderson? 😉

Det var min första association med! Men enligt mig har vi inte nått maxkvoten för "Oh superman"-kloner än. 🙂 Snygg var den!

Det låter som att den här Laurie är något att kolla upp. Roligt med musiktips!

Indeed!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... jag reagerade på denna tråden, där det stod Immi, När jag och min kompis var små hade vi kommit på två st lådsasdjur som hette Immi & Issi.

Immi är en panda och Issi är en isbjörn, de kan inte säga: Ä, Å, Ö..

Hehe 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men detta är inte vocoder va? Låter som det är en styrd autotune (alltså de spelar med autotunern) snarare. En vocoder kombinerar två olika ljudkällor och får alltså ett mer robotliknande ljud.. Man kan inte styra pitchen på det sättet med en vocoder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men detta är inte vocoder va? Låter som det är en styrd autotune (alltså de spelar med autotunern) snarare. En vocoder kombinerar två olika ljudkällor och får alltså ett mer robotliknande ljud.. Man kan inte styra pitchen på det sättet med en vocoder..

Nejdå, detta är en Vocoder. Det som gör skillnader är antal filterband i Vocodern och hur mycket man blandar in av originalsignalen. Skall jag gissa så har man troligtvis använt en orgel eller något liknande ljud för att blanda med sången. Men observera att det inte är en sångtagning utan kanske snarare 4-5 stycken vilket är vad som skapar de snygga stämmorna ihop med Vocodern 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men detta är inte vocoder va? Låter som det är en styrd autotune (alltså de spelar med autotunern) snarare. En vocoder kombinerar två olika ljudkällor och får alltså ett mer robotliknande ljud.. Man kan inte styra pitchen på det sättet med en vocoder..

Nejdå, detta är en Vocoder. Det som gör skillnader är antal filterband i Vocodern och hur mycket man blandar in av originalsignalen. Skall jag gissa så har man troligtvis använt en orgel eller något liknande ljud för att blanda med sången. Men observera att det inte är en sångtagning utan kanske snarare 4-5 stycken vilket är vad som skapar de snygga stämmorna ihop med Vocodern 😉

/Majken

Okie.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare i år kom Nine Inch Nails skiva With Teeth som såg ut att bli en av årets bästa plattor. Men den har nu en riktigt stark utmanare.

En riktigt stark utmanare till att bli en av årets bästa plattor? Hrrm?

Mindre vocoder/autotune och mer munjiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okie.. 😮

Helt säker är jag ju inte eftersom jag inte känner tjejen, men öhhh.. typ 99.7% säker 😉

/Majken

Tjae, jag är inte heller helt säker 🙂 .. Men när jag hörde den tyckte jag att det lät mer autotune än vocoder, men troligtvis har du rätt; du verkar ha mer koll än jag 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...