Jump to content
Annons

Utrustning


Frescomannen

Recommended Posts

Nuvarande utrustning:

M-Audio Delta 1010LT

Akustisk Ibanez med inbyggd mick.

Cubase SX 1

Kommande utrustning:

Miditechs midiklaviatur.

Stativ, puffskydd.

Nu vill jag ha lite tips om följande:

Mixer - Enkel variant runt 500-700kr

Mikrofon - För sång och ev. uppmickning av gura eller andra "mindre" instrument (såsom ägg t.ex.)

Hur ska man gå till väga om man vill använda gitarrens egna mick? Finns det mixerbord med sådan ingång tro?

Spelar mycket pop/rock. Gillar väldigt melodisk musik (typ LIVE).

Mmmm, tror det var allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Patrick L (oregistrerad)

Egentligen....vad ska du med mixer till??

Den mixer du får för 500-700 kr kan inte ens mäta sig med mixern du redan har i Cubase.

Det jag tycker att du ska kolla in är en bra preamp istället. Det är ändå det som du kommer att använda mixern till. Här finns det förståss lite olika prisklasser och modeller.

Du vill spela in din gitarr både med extern och inbyggd mikrofon. Då måsste du alltså ha en preamp med två kanaler minst. Det du måsste tänka på då är ju att inte blanda dom signalerna med ett mixerbord eller liknande. Blanda dom i cubase mixer istället. Se också till att inte dom två signalerna fasar fel.

Mikrofon. Ja ...det finns ju en djungel. Nu den senaste tiden har det dock kommigt många bra och billiga mikrofoner. Alla har ju olika smak vad det gäller mikrofoner s kolla i din affär vad dom säger.

lycka till

Patrick

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med föregående talare, skippa mixern och satsa på en Preamp istället. För sångmikrofon ska du ha en kondensatormikrofon - helst med "stormembran". När jag köpte en sådan var det det enskilt största lyftet i min hemstudio någonsin ;-)

Marknaden med sådana mikrofoner har exploderat de senaste åren, men jag gillar Rode NT-1 eller NT-2

En Preamp som jag gillar är ART's Tube PREamp - finns i lite olika priklasser och utföranden.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

en mixers mirofonförstärkare är sällan särsilt bra, iaf inte i den prisklass du letar efter.

jag kör med Behringer mic 100 preamp, den kostar runt 600 har jag för mej och jag är minst sagt nöjd med den!

Är det den här?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=20507&artno=128438

Av utrymmesskäl så skulle det dock vara trevligt med ngn form av utrustning som har en bra mikrofonförstärkare samt har möjlighet att koppla in elgura/halvakustisk gura.

Ska ned imorgon och prata med gossarna på Musikbörsen, men jag uppskattar verkligen all information jag fått hittills 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

en sak bör du dock tänka på - medhördning.

Jag antar att du kör datorns ljudutgång till t.ex. en stereo eller någon annan förstärkare - eller hörlurar.

När du spelar in vill du då kunna lyssna DELS på det som spelas upp (på datorn) och DELS på din sång/gitarr.

Har du en bra dator och latency är låg på ljudkortet, så kan du fixa det i datorn, men annars måste du ha något som är kapabelt att blanda signaler. Kanske det går att fixa med 1010:an?

En fråga - Varför ett ljudkort med så många in- och ut? (1010:an har väl 10 in och 10 ut?)

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

en sak bör du dock tänka på - medhördning.

Jag antar att du kör datorns ljudutgång till t.ex. en stereo eller någon annan förstärkare - eller hörlurar.

När du spelar in vill du då kunna lyssna DELS på det som spelas upp (på datorn) och DELS på din sång/gitarr.

Har du en bra dator och latency är låg på ljudkortet, så kan du fixa det i datorn, men annars måste du ha något som är kapabelt att blanda signaler. Kanske det går att fixa med 1010:an?

En fråga - Varför ett ljudkort med så många in- och ut? (1010:an har väl 10 in och 10 ut?)

//Mvh Magnus

Jag har en AMD 2400+ med 256MB RAM i skrivande stund. Min kusin sitter och klarar av mycket med en mycket sämre dator så jag misströstar inte på det området.

Varför det kortet? Mjaaa, det var faktiskt en julklapp. Jag hade önskat mig Delta 66 eller ett Terratec kort men det sistnämda var slut och han på Musikbörsen tyckte att farsan skulle punga ut med 150-200kr så skulle han få ett "bättre kort" (inte för att det hade spelat någon som helst roll för moi).

Anyhue. Då är det ju bara bra. Om en av ingångarna går sönder så har jag ju nio kvar 🙁

Just nu har jag lyckats fått ljud från allt...däremot så märker jag att jag inte har sysslat allt för mycket med ljud, så det blir nog en del RTFM den kommande tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en mixers mirofonförstärkare är sällan särsilt bra, iaf inte i den prisklass du letar efter.

jag kör med Behringer mic 100 preamp, den kostar runt 600 har jag för mej och jag är minst sagt nöjd med den!

Är det den här?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=20507&artno=128438

Av utrymmesskäl så skulle det dock vara trevligt med ngn form av utrustning som har en bra mikrofonförstärkare samt har möjlighet att koppla in elgura/halvakustisk gura.

Ska ned imorgon och prata med gossarna på Musikbörsen, men jag uppskattar verkligen all information jag fått hittills 🙂

Nu funkade inte den där länken men det är det säkert 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, musikbörsens hemsida har en skum bug som gör att man först måste gå till www.musikborsen.se och sedan kan man klistra in en länk och hamna rätt. Går man direkt i ett färskt fönster däremot så funkar det inte så bra, man får då en felsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tips på en bra billig mic

SP B1 är en underbar mic som är billig (runt 1000 lappen) stormembrans kondensator mic. Gemförs i tester med store bror B3,C3 som kostar några tusen till.

Har använt min på gitarr, sång,trummor, elgitarr rumsljud och mycket mer och är hel nöjd!

Kolla in den på SP's hemsida där finns även info om deras andra mikar

http://www.studioprojectsusa.com/b1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har svårt att bestämma dig i djungeln av micar, så kolla gärna på min testsite, där jag har gjort egna testinspelningar av diverse olika modeller.

Till helgen eller under nästa vecka kommer det upp ett gäng micar till... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Mr Andersson (oregistrerad)

Hej alla!

Tänker skaffa mig mer utrustning men behöver få lite mer kött på benen så att säga, hoppas någon invigd känner sig manad att svara.

Fråga 1: Om man ska hårddiskinspela sång och akustisk gitarr samtidigt blir det fullgott resultat med en stormembransmik eller ska man använda två separata mikar?

Fråga 2: Har hört att det är bra med hårdvarukompression på sången vid inspelning och att man även sen kan komprimera ytterligare med mjukvara, räcker det inte med mjukvarukompression?

Står alltså i valet och kvalet mellan att skaffa EN mikpreamp, med eller utan kompressor, eller skaffa ett mixerbord med flera preamps. Funderar på VTB1:an eller TFPro P3, alternativt Soundcrafts E6 eller Notepad.

En av livets mödosammaste ekvationer - begränsad budget och höga krav

Vänliga hälsningar

/Peter Andersson

Tillägg: Just nu kör jag trummaskin och keyboard via Rec out på hifi:n(gammal mellanpris Luxman, så ingen tror att det är en "stereo" från Clas Olsson 😏 ) till Audiophile2496 och tillbaka för lyssning, funkar. Ett instrument i taget och kommer nog att göra så framöver också. Elgitarren går via "pod"/spdif direkt till ljudkortet. Har en nyinköpt B1-mik (tyvärr Claes, föredrar butiksshopping på orten, annars vore ett köp hos dig givet, är tacksam för dina tester.) och har provat den med en lånad Spirit Notepad, mest för att se om det fungerade... hade inte tid att spela in eller avgöra kvalitén på grejjerna... Dock var kondensatormikkonceptet en ny kul bekantskap, lyssnade med lurar och kunde i princip uppfatta orden i sången, genom betongtaket, när grannen poppade och att bara andas eller skrapa lite på byxorna förstärktes nåt helt otroligt... Som att lyssna i ett mikroskop, om uttrycket tillåts. Apropå Notepad... läst att budgetmixrar generellt spelar in, igen(rundgång), det spår som man lyssnar på!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 2: Har hört att det är bra med hårdvarukompression på sången vid inspelning och att man även sen kan komprimera ytterligare med mjukvara, räcker det inte med mjukvarukompression?

Det är ju alltid bra att få så hög volym på sången som möjligt innan du kör in den i datorn, då får du ju ett bättre signal/brus-förhållande.

Fast kan du sätta en mjukvarukompressor på sången innan den "skrivs" till filen så tror jag att det hade varit lika bra...

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 2: Har hört att det är bra med hårdvarukompression på sången vid inspelning och att man även sen kan komprimera ytterligare med mjukvara, räcker det inte med mjukvarukompression?

Det är ju alltid bra att få så hög volym på sången som möjligt innan du kör in den i datorn, då får du ju ett bättre signal/brus-förhållande.

Fast kan du sätta en mjukvarukompressor på sången innan den "skrivs" till filen så tror jag att det hade varit lika bra...

Nån som vet?

Spela in med 24-bit eller 32-bit FP, så behöver du inte tänka så mycket på nivån - du får nämligen ett tillräckligt bra signal/brusförhållande även om du låter inspelningsnivån tugga på -5 - -10dB i stället för att ständigt slicka 0dB... 😕

Om du däremot av någon underlig anledning vill spela in i 16-bits upplösning, är det mycket viktigare att hålla koll på nivån vid inspelning.

Tanken med en hårdvarukompressor mellan preampen och ljudkortet, är att få kontroll på ljudet och skydda ljudkortets ingång, så att man inte behöver riskera att kortets ingång distar i stridens hetta. Förutom det, så blir det som regel snyggare kompression att göra det i två mindre steg - ett vid inspelningen och ett steg vid slutmix. Om man i stället kör kraftigare kompression vid ett tillfälle (slutmixen), så blir resultatet oftast sämre.

Ett dilemma dyker hastigt och lustigt upp i denna fråga - och det är att om man spelar in med kompression och inte har koll på vad man gör och hur man ställer in kompressorn, så har man i stället en förstörd inspelning som aldrig kommer att låta bra, eftersom dynamiken som går förlorad vid kompressionen inte kan återskapas. Är man okunnig om kompressorer, så är det alltså i många fall trots allt bättre att spela in utan kompressor - och hålla sig till att göra det vid slutmixen... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Ok, hårdvarukompression verkar vara nåt att lära sig... och ljudkortet är man ju liksom lite rädd om!

Följdfrågan blir då: Finns det någon erkänt bra budgetkompressor?

Och: Har bara använt presets i mjukvarukompressorn, har ingen rutin alls kan man säga... har du, Claes, några elementära tips?

Funderar: När jag använder kompressorn i "poden" så blir ju signalen "fetare" och "plattare" vilket är poängen... men det blir ju ganska mycket mer brus också, sker inte detta med sånginspelning också? Man kanske inte pressar så hårt då!?

Tack för svaren, båda!

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hårdvarukompression verkar vara nåt att lära sig... och ljudkortet är man ju liksom lite rädd om!

Följdfrågan blir då: Finns det någon erkänt bra budgetkompressor?

Och: Har bara använt presets i mjukvarukompressorn, har ingen rutin alls kan man säga... har du, Claes, några elementära tips?

Funderar: När jag använder kompressorn i "poden" så blir ju signalen "fetare" och "plattare" vilket är poängen... men det blir ju ganska mycket mer brus också, sker inte detta med sånginspelning också? Man kanske inte pressar så hårt då!?

Tack för svaren, båda!

Vänliga hälsningar

/Peter

Erkänt bra budgetkompressor?

Jag skulle nog vilja påstå att det finns en sådan som är makalöst bra och samtidigt otroligt billig - nämligen FMR RNC.

Den passar ypperligt just till sång, eftersom man vill ha en ren och snygg kompression som är "transparent" - och det är precis vad RNC kan prestera i sitt "supernice"-läge. 😄

Det där med tips på hur man använder kompressorn, är kanske inte mitt starkaste område. Jag har svårt att beskriva det, eftersom jag skruvar tills det låter rätt, helt enkelt. Jag tror att man måste leka en massa med kompressorn själv och höra vad som händer när man drar i reglagen för att börja förstå vad man behöver göra för att uppnå det ljud man är ute efter. I början gör man alldeles för stora saker, men det gör att man känner igen tydligare vad som händer med vilken ratt - och när man har lärt sig, så kan man så småningom göra små, subtila ändringar och få precis den effekt man är ute efter... 😆

När man använder kompressorn som exempelvis gitarreffekt, så är man ibland ute efter ett mer eller mindre kraftigt pumpande ljud som är karakteristiskt för när en kompressor är ställd för hårt - men som du är inne på själv, så komprimerar man som regel sången lite mer finkänsligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Hehe, "budgetkompressor", kanske kunde tolkas lite olika... (En glassbil behöver ju inte nödvändigtvis smälta när man sätter sig i den...) Men du svarade på det jag var ute efter!

Kan säga att i början förstod jag i princip ingenting av mjukvarukompressorn... först lät det(i mina öron) ingenting, sen ingenting heller, och till sist blev det nåt extremt, typ pumpande eller bortfall helt av vissa frekvenser... Hittade sen ett preset "hard limit" som förstärker önskat antal db och som håller max strax under nollan, då började polletten trilla ner. Förresten så läste jag att det är typ sånt som reklamsändningarna använder på tv... ökar volymen rejält men inte topparna så att det inte distar.

Tack för tipset ska kolla det!

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Var det nån som visste hur det är brukligt/praxis att spela in akustisk gitarr och sång samtidigt, en eller två mikrofoner?

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Jag måste ställa en öppen fråga! Vad är det här?

Är vi bara fyra aktiva på den här tråden, diskussionen är ju vad jag förstår ganska basic så många måste ju sitta inne med kunskaper? Men jag börjar få mina aningar bekräftade... och retligt nog var det nån som skröt mellan raderna att forumet inte behövde reklam... fick inte växa för fort...

Är dock mycket tacksam för de svar jag fått, men snart är det väl dags att söka sig vidare!

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ställa en öppen fråga! Vad är det här?

Är vi bara fyra aktiva på den här tråden, diskussionen är ju vad jag förstår ganska basic så många måste ju sitta inne med kunskaper? Men jag börjar få mina aningar bekräftade... och retligt nog var det nån som skröt mellan raderna att forumet inte behövde reklam... fick inte växa för fort...

Är dock mycket tacksam för de svar jag fått, men snart är det väl dags att söka sig vidare!

/Peter

anledningen till att "jag" inte har involverat mig i din tråd kan bero på att jag varken har erfarenhet av preamps, mikrofoner eller någon som helst susning om den mer levandes formen av musik produktion, som involverar bla gura som ni så fint utrycker det ibland 😆

visst kan man tycka att en mixer är en mixer osv.

men personligen så tror jag att alla elektroniska hårdvaror riktar sig mot olika typer av produktioner "kavlitet & funktioner" såsom vsti synthar inom sitt område.

och just därför så finner jag det onödigt för min del att komentera på något som jag inte är speciellt insatt i 🙂

bör kanske tilläggas att även jag är här med anledning till att lära mig mer om diverse produkter och fakliga utryck som rör sig i musik industrin, vilket reflekterar i att jag kan relatera till din fråga 😉

mvh.

gardebring

Link to comment
Dela på andra sajter

Äääh,

vad vill du egentligen? Det kostar att ligga på topp.

Steg 1 i allt brukar vara att skaffa sig kunskap. Det kostar pengar och tid att lära sig. Köp böcker, läs tidningar, surfa på nätet.

Mitt tips är - köp antingen riktigt billiga saker som du ändå inte kommer älska, eller blunda för prislappen och köp det du verkligen vill ha. De där grejerna mitt emellan brukar man bara bli besviken på.

Så om du följer tipset, gör som följer:

Kolla runt på stan och köp något riktigt billigt. Gärna begagnat. Många repor innebär att grejorna är billigare, och det är ju inte hur det ser ut som räknas. Eller?

Det brukar vara bra med två olika mikar, kanske en vanlig sångmik (Shure 58:a är en bra sådan, det finns billigare liknande). Kanske en av de billigaste stormembransmikarna. Detta ger dig två rejält olika ljud att välja mellan och därför också möjlighet att lära. Prova allt möjligt. Syftet är ju att lära. Det är till exempel rätt kul att spela in i badrummet.

Sen behöver du mikstärkare. Det är ingen dum ide med någon av de billiga mixrarna, en med mikrofoningångar. Se till att få två mikingångar och fantommatning (det behöver inte vara 48 Volt, de flesta mikar funkar utmärkt på lägre spänning). Mixern kan du också använda för att fixa till monitorlyssningen under inspelning och som kopplingslåda när du skall mixa.

Ett annat alternativ kan vara AudioBuddy som är rätt billig. Skippa kompressorer, rördist och sånt. De billiga grejorna är antingen dåliga eller också krävs att det man vet hur man skall använda dem.

Du behöver också kunna lyssna av resultatet. Köp riktigt billiga lurar och lär dig förstå varför de är billiga. Kasta bort dem när du vet det och köp det du verkligen vill ha.

Steg 2, prova, träna, läs, tänk. När du kan göra bra inspelningar med billiga grejor har du kunskaper nog att veta vad du vill ha och också kunskapen att använda grejorna.

Nå, sorry, jag borde egentligen inte ge råd. Jag vet så jäkla lite.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Till Gardebring: Förstår och klandrar inte.

Till Trombonisten: Tycker det var intressant läsning.

Tror att jag greppar din filosofi och den har poänger, tycker jag... men varför jag frågar folk beror på att jag vill hoppa över de gropar som andra redan sett eller fallit i. Jag vill avancera utan dyra misstag, helt enkelt.

By the way(har inget direkt med dig att göra, tanken dök bara upp): En fd vän och rallyförare berättade för mig att det fanns andra tävlingsförare som kom och frågade vad han körde på för gummiblandning i däcken. Han tyckte det var märkligt att de frågade, varför skulle han avslöja resultaten av åratal av testande. Jag förstår precis vad han menade, om man ska möta nån i ringen så berättar man inte för denne vad man har för svagheter/styrkor...

Men inom musiken/skapandet är det väl inte riktigt någon tävling även om det är konkurrens om publicitetsutrymmet...

Tack för miktipset!

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...