Jump to content
Annons

Camilla spelar dragspel i tung tretakt


Otroligt..  

20 röster

  1. 1. Otroligt..

    • power-dåligt
      0
    • halv okej
      0
    • okej
      2
    • bra
      8
    • power-bra
      5


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Vilse

* ARTIST/GRUPP: Camilla spelar melodica

* GENRE: Dragspels-triphop?

* LÅTLÄNGD: 5:45

* KOMPOSITÖR: Kristoffer Zaar

* PRODUCENT: Kristoffer Zaar

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 @ 192kbps

* STORLEK: ~8 mb

* STATUS: skiss

* LÅTLÄNK: [borttagen, pm:a för länk...]

Camilla spelar melodica - Vilse

Detta är den fjärde låten i projektet "camilla spelar melodica"... Men vem bryr sig om det? 🙂

Här är en låt iaf 😎

Uppstod ur planen att göra "en dragspelslåt".. Reslutatet blev.. Märkligt, men jag är nöjd. Tvåstämmiga dragspel med tunga trummor i tretakt.

Har även jobbat lite med ett nytt masteringverktyg på denna låten, och jag hade lite (läs väldigt) svårt att avgöra om ljudet blev bra eller dåligt (pga av att mina ordinarie lurar har pajat, så jag lånade min rumskamrats hörlurar med väldigt hög impendans, och fick inte ihop det riktigt).

Tror det är lite för mycket diskant på det hela, skall inhandla ett par nya lurar i nästa vecka och mixa om.

Nåväl.

Återkom med kritik, betyg, tips, osv.

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

oh! olke! det är du igen.

jag är fortfarande ditt trogna fan, det vet du! och inte spelade camilla sämre melodica den här gången! är bara nyfiken på hur det skulle låta att lägga rotary-effekt på dragspelet....hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehrm.... Udda! *host* 😄

Du säger det själv, vek och dynamisk bas. Komprimera och höj!!

Sänk "krispen" i diskanten också.

Tjocka sen till med multibandslimiter.

Du har lyckats skaffa ett originellt sound! Grattis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv lite sucker för dragspelsljud så jag tycker detta är mkt bra. Suggestivt och vemodigt. 😏

Saknas en del botten i det hela och blir lite väl diskant i framförallt trummorna.

För lite bas i basen. Annars gillar jag det "slidande" basspelet.

Jag hade gärna hört lite sång till musiken även om jag samtidigt hör att meningen är att det ska vara instrumentalt.

Om du i nåt kommande projekt behöver sång så ställer jag gärna upp. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. här hade det visst hänt grejer..

hade typ gett upp.. fick ingen kommentar på jättelänge 😱

nåväl!

Ja..

Som sagt.. då ska vi se.. en i sänder 😉

Matthew: Skall göra en ny mix.. Faktum är att jag sög bort bas och sånt där i mastringen.. Även där det blev för mycket diskant på det hela.

Tror inte camilla-spelar-melodica-grejerna kommer ha nån sång, men om det skulle dyka upp så hör jag av mig 🙁

tack för kommentar, och tack för lyssningen! Uppskattas verkligen!

vectro: Tackar, tackar 🙂 Ja.. det är multibandskompressor på det hela, men jag ställde in den dåligt.. hade ett par riktigt crappy lurar när jag gjorde den, så jag hörde inte nåt vidare.. lyssnar på den nu i hörsnäckor, och vet precis vad som skall göras.. har även nya lurar, så version 2 kommer låta mycket trevligare förhoppningsvis..

Tack för kommenetaren!

godhead: Rotary säger du? Kanske.. fast det kan bli för grötigt med.. har lite problem med att få mixen o-grötig som den är.. speciellt när det är tvåstämmigt dragspel och hela skiten på 🙂

Grymt att du gillar.

jag återkommer till dig när jag fixat till en hemsida och nya mixar/mastringar av låtarna.. Håll utkik..har massor av idéer..

kommer bli lite mindre dragspels-onani i framtiden med.. kände bara för att göra en riktig jävla dragspelslåt 🙂

tyvärr har jag så lite tid.. men, men.. kul att ha ett fan iaf!

Grannen: Mycket kul att du gillar 🙂

Och till alla er som misst.. Kolla gärna in resten av Camilla spelar melodica-grejerna här: http://shedevil.servebeer.com/camilla_spelar_melodica/

Link to comment
Dela på andra sajter

astuff låt asså.. som sagt tung tretakt o dragspel e alltid tufft 😉

väldigt eget sound.. men om jag ska ge någon sorts konstruktiv kritik så är det väl att du skulle kunna lägga in ett till tema som du växlar mellan lite då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dayin: kul som fan att du lyssnade och kommenterade.. nu vart det ett tag sedan jag gjorde kalrt låten, och jag har liksom vant mig vid att låten är som den är.. själva arrangemanget iaf.. Så den får förbli så.

Ska dock se över mixning/mastring igen, för det blev inte alls som jag ville i slutändan.

Nåväl..

kolla gärna in de andra camilla spelar melodica-grejerna här: http://shedevil.servebeer.com/camilla_spelar_melodica/

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Dragspel är SÅ SNYGGT!

Gillade stämningen i låten. Nostalgisk på något sätt.

Jag tycker du ska dra ner det allra S-igaste i diskanten och kraftigt förstärka basen. Lite mer i mitte skulle inte skada heller, det är lite tunnt ljud nu.

Du borde lyssna lite på ett härligt tango/trip-hop-band som heter Gotan Project.

De har gjort en underbar skiva som jag tror heter La Revancha Del Tango eller nåt sånt. Köpte den när den kom, underbar. Det påminner lite om din musik. Men det låter inte alls likadant.

Du har en kul egen stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tophe: Tjenare 😄

Du.. Gotan projeect!! weee :rolleyes:

helt klart en inspirationskälla just vad gäller dragspelandet för min del..

Har bara några låtar från den skivan, men ska leta upp mer..

Men utöver det så är camilla spelar melodica ganska annorlunda mot gotan project antar jag.. finns ingen anledning att göra nåt som dom redan gör mycket bättre.. Men man får ju lov att inspireras 😉

verkligen kul att så många känner att det är ett "eget" sound (fått fler liknande kommentarer från olika håll).. Det känns som att det är väldigt svårt att utveckla nånting sånt..

kanske just därför detta soundet inte direkt "utvecklats", utan mer uppstått ur tomma intet på nåt vis.. det bara föll på plats liksom.

Det finns fyra låtar i detta stuket.. två av dom har jag gjort tillsammans med min rumskamrat, och de andra två har jag gjort själv.. Soundet uppstod ur en lek med vinylsamplingar, dragspel, munspel, melodica, och lite elektronisk finurlighet..

i grunden nåstans finns inspiration från diverse obskyr elektronica, franskt dragspelssound, dub och nåt slags mål om att få det att bli lite psykedeliskt.. flumvänligt..

aja.

nu flummar jag iväg med här märker jag.. : )

peace out!

tack som fan för att du lyssnade.

är f:ö helt med på dina kommentarer om mixningen.. det mesta gick åt skogen vid mastringen kan man säga.. ska fixa till det nån dag när jag har ork..

Link to comment
Dela på andra sajter

haha skum feeling man får när man lyssnar på det :rolleyes:

är dragspelet virtuellt? låter askalas.

det är meningen att det ska ge lite skum känsla,.. kul att det funkar 😄

dragspelet är helt autentiskt.. inspelat med en Rode NT 1000-mic i garderoben.. Har ett fulltstort dragspel till låns.. längtar _inte_ tills jag måste lämna tillbaka det.. för då måste jag köpa ett eget, och det kostar nog inte lite..

nåväl.. tack för att du lyssnade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är sex-takt jag. Iallafall kompet. Tre-takt hade det väl varit ifall virveln slog på trean hela tiden. Nu hamnar den på fyran. Men jag tycker det låter kul. Alltid härligt med helt nya grepp, sedan kan man tycka att det är bra eller dåligt. Kvittar här...referenserna till sk valsmusik som JAG har, är väl mest Kalle Jularbo om det är någon som minns honom här. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad: Det är nog sant som du säger.. Jag är _HELT_ nollställd vad gäller all form av musikteori : )

men projektet fick iaf gå i 3/4, och det - tänkte jag - går säkert att kalla för tretakt 😉

Grymt kul att du lyssnade iaf.. Du behöver inte gilla.. det är ok : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt. Bra sound tycker jag! Basen passar skitbra med dragspelet.

Mycket tungt o melankoliskt. Gillar det starkt!

Jag blir avis. Skulle vilja kunna spela dragspel... och göra sådana låtar med det... He he...

Link to comment
Dela på andra sajter

LDB: Wow 😉

fina ord, tackar som fan.. Men du.

Rädes icke.. Ty jag kan fan inte spela dragspel.. Har bara haft det några månader.. Visserligen har jag lätt att lära mig spela instrument, men det var bara att plocka upp och börja spela tycker jag.. Ackord på vänster sida (massa knappar), och melodi på högra.. (massor av knappar - oxå, men med en ganska enkel logik så man lätt hittar toner)..

jag har spelat på dragspelet ungefär så många gånger som jag gjort låtar med dragspel i.. och det är kanske fem gånger..

Det hörs oxå om man lyssnar att jag inte är nåt proffs direkt : )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag avskyr dragspel om det inte är Pauline Oliveros som spelar för hon är jättemysig...så det här behövde jag verkligen få höra! Fräckt bra och annorlunda. Den får en § i betyg! Det är ett helt eget betyg som väl passar en så här unik sak!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt som fän! Kan du be kvinnan som spelar dragspelet spela lite fransk vemod där du lägger på lite stråkar? Då skulle jag bli glad! 😱

Åter till låten, det är riktig, riktigt coolt. Lite tun ljudbild kanske, men, men... Man kan inte få allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj!

Här hade trillat in ännu fler kommentarer. Skitkul att ni lyssnar allihopa, verkligen!

Om jag bara kunde få lite tid att mastra om låten nån gång.. Det är där den blev basfattig och diskant-tung : )

Fredrika: ååå, tack.. ett helt eget betyg! känns fint i hjärtat : )

Thimmie: Det är jag som lirar dragspelet.. Kan lätt försöka mig på en fransk-inspirerad dragspelslåt med stråkar 🙂

faktiskt ett rätt skön idé.. tack för den!

Egghuvud: tror jag chillar lite med finsk tango. men håll ögonen öppna, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Me gillar this mycket!

Om du har tagit dig tid att låna ett dragspel måste du

verkligen nyttja dina inspirationskickar och tillverka

ännu mer originella sound.

Det här var fruktansvärt bra, mysigt, kan lätt ligga och

somna till lille Camilla.

Varför inte en 'Tubead' saxofon?

hade nog varit ett ganska udda inslag..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du har tagit dig tid att låna ett dragspel måste du

verkligen nyttja dina inspirationskickar och tillverka

ännu mer originella sound.

ännu mer originella sound: http://shedevil.servebeer.com/camilla_spelar_melodica/ 😎

grymt kul att du lyssnade!

får se om jag kan fixa en sax till nästa projekt : )

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju ingenting mot Bim bom - Camilla spelar Electronica!! var nu den tog vägen 😉 Så om den skriver jag: Gillar detta! speciellt alla de små ljuden du använder - mums mums Electronica! Kanske skulle låten ändå vinna på lite mer variation? ändå attraherar det mig oändligt just detta..den ödesmättade stämning du skapar. Nice 😮 Vad använder du för grejer när du jobbar?

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...