Jump to content
Annons

Understrukna bokstäver i en epostadress


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag måste skicka ett e-postmeddelande till en radiokanal. Men de har konstiga e-postadresser som är helt understrukna. Hur gör man understruken text i en e-postadress? Jag var inne i min email och kan mycket lätt göra understruken text i min postning, men vet inte hur man får in det i mottagarens adress. Hela deras adress inkl snabel-a och landsbetckning bla bla ska vara understruket. Trycker jag på understrykningssymbolen, så hoppar markören till e-postmeddelandet från e-postadressfältet...

😆

På väg mot en musikaffär och ännu en katalog.../:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hela adressen understruken? Lät märkligt.. men aja..

Går det inte skriva i meddelande-rutan då, o sedan klipp o klistra? 🙂

Alternativt, slå mig hårt, med valfritt trubbigt föremål!

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh. Ett känt problem det där. Det beror på att deras email adresser är skrivna på Mac från början och sen tittar du på dem från en PC.

Tyvärr måste du skriva ut de understrukna adresserna på en vanlig skrivare (obs! måste vara svart/vit - ej färg) och sedan scanna in dem på PCn igen. Det är enda sättet att få email adresserna i sitt ursprungliga understrukna format på PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh. Ett känt problem det där. Det beror på att deras email adresser är skrivna på Mac från början och sen tittar du på dem från en PC.

Tyvärr måste du skriva ut de understrukna adresserna på en vanlig skrivare (obs! måste vara svart/vit - ej färg) och sedan scanna in dem på PCn igen. Det är enda sättet att få email adresserna i sitt ursprungliga understrukna format på PC.

BIG FAT LOL

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmph, viss rtfm-faktor på det här, men lite hjälpsamhet har väl ingen dött av?

e-postadresser är oberoende av formateringen, adressen sven.svensson@mail.com är densamma som sven.svensson@mail.com, sven.svensson@mail.com och sven.svensson@mail.com, så det enda du behöver skriva i adressfältet är sven.svensson@mail.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Alla Tungus och övriga!

Jag har ett tangentbord till min f.d. stationära pc och på den är det enklare, för där låser man bara "code" och specialtangenten för hel understryken text. Därefter skriver man det man ska skriva, så att all text blir understruken. Därefter trycker man på specialtangenten igen och därefter code, så kommer man till "normalt" läge igen. Men nu är det så att jag skriver på min nya bärbara pc och jag hittar inte dessa bägge tangenter. Faktum är att jag därför inte vet var jag ska trycka för att få understruken text, alldeles oavsett om jag befinner mig i ett adressfält eller någon annanstans. I ett meddelande av denna sorten/ett epostmeddelande löser man ju det genom att markera symbolen för understruken text här ovan. Så i de fallen blir det ju inga problem...

Sedan har jag fått tillbaka eposten igen med meddelande att adressen inte hittas, varpå jag kontaktade radiostationen som då sa att jag antagligen hade glömt att stryka under namnet. Så det där med formatering vet jag inte vad ni menar...

Rtfm-faktor är inget som jag beblandat mig med. Mår man bra av det?

Pico...jag ska försöka med ditt trix! Tack.

😠

raaap/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... amenjösses... driver du med oss eller? 😠

Allvar, den enda "understrykning" som har någon betydelse i en email-adress är s.k "underscore", dvs detta tecken: _

Underscore används som ersättare till mellanslag, där mellanslag inte kan hanteras; historiskt sett bl.a filnamn, numera primärt email-adresser (av sånt som du behöver bry dig om 😉). Att ha bokstäver eller andra tecken understrukna i en email adress har ingen funktion. Precis som det inte spelar nån roll vilket typsnitt och färg du använder i din email adress.

Förvisso, Microsoft Outlook har en "check names" funktion (Alt-K) för att kontrollera att en email-adress i adressfältet är giltig, och om den är giltig bekräftas detta genom att adressen understryks. Men det är en helt annan sak.

Antingen har radiostationen lurat dig, eller har ni missförstått varandra. Eller lurar du oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Musik, jag hoppas verkligen att du skojar med oss...

Hade inte "FUBik" varit ett lämpligare namn? för Musik är du sannerligen inte värd at kalla dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hackspetten: Om understrykningar och färger inte har någon funktion i e-postadresser, varför används de då? Jag tror inte att tanten på radiostationen

(i och för sig stod det inte hur gammal hon var i mailet, men...) hade så klart för sig detta med understrykningens betydelse. Det märkliga är dock att när jag skickat mail till universitetet för 1,5 år sedan, så sa den dubbla doktorn, bl.a. i matematik, att det måste vara understruket i hela epostadressen om det är en hel understrykning!! Även då fick jag tillbaka e-posten, men det löste sig när jag lyckades stryka under hela adressen den gången. Är detta med betydelsen av understrykningar av hela adresser något som ändrats på 1,5 år?

DC: FUBik=Fenomenalt UltraBegåvad i kubik.

Jo...kanske... Själv är du en vuf.

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vill göra ett klargörande:

vuf=väldigt uppriktig filur

Danny Cort menade:

"Hade inte "FUBik" varit ett lämpligare namn? för Musik är du sannerligen inte värd at kalla dig..."

Replik till Danny Cort:

Lille grabb, du anar inte hur fel du har. Fubik, alltså från sån där bluffdanska, vilket betyder idiot. Det innebär att du anser mig ha ca 25 i IQ. Gränsen för Mensa-inträde ligger på 130 och gränsen för geni är 140. Om man "bara" mäter logik-faktorn, vilket numera låter sig göras med moderna metoder, ligger jag på 270! Med vanliga tester (som alltså tar hänsyn till flera intelligensfaktorer) har jag gång på gång hamnat strax över 140.

Det finns ingen som helst logik i att ha hela understrukna e-postadresser, när detta inte har någon funktion. Det är inte lätt att vara överintelligent. Seriöst, det är handikappande i denna världen...

Sedan vem som är värd vad, det är inte upp till dig att avgöra.

😠

handslag/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om understrykningar och färger inte har någon funktion i e-postadresser, varför används de då?

Det gör de inte, inte av programmen som tolkar epost-adresserna. Att vissa människor sen färgar och formaterar allt de skriver, inklusive sin email-adress, är en annan sak. DET HAR INGEN FUNKTION, annan än kosmetisk.

Tro mig, du och radiotanten har fått det hela om bakfoten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad är det här...?

En understrykning i en text är väl en sorts formatering av tecknet? Ungefär som fet stil eller kursiv stil eller färg på tecknet? Det KAN inte ha nån betydelse för vart ditt mail hamnar...

Då skulle jag kunna ha samma mailadress som nån annan, fast med en annorlunda formatering?

jag@hotmail.com skulle bli annorlunda från jag@hotmail.com

Småjobbigt att förklara sin adress på telefon? "Hej, min adress är jag at hotmail punkt com. Men sen är a:et i jag understryket. Och g:et är orangefärgat."

Nä, det måste va nåt missförstånd musik...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara någon skillnad och Telia verkar inte skilja på det i varje fall. Skickade just mail till mig själv med en understruken och en icke understruken adress och bägge kom fram (jädrans spammare jag är)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ger jag mig. Killen driver med oss. Punkt slut.

En fråga bara: Om man använder css-script som stryker under länkar på mouseover, hur ska adressen då skrivas? Understruken? Inte understruken? Halva adressen understruken, halva inte? Varannat tecken understruket?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
thrinithan (oregistrerad)

min dator funkade inte så jag formaterade min hdd från silver/svart färg till röd och nu hittar äntligen moderkortet den. Tack! Det ser ju snyggare ut också 😆🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvar, den enda "understrykning" som har någon betydelse i en email-adress är s.k "underscore", dvs detta tecken: _

Påminner mig om tidernas begynnelse, när en kollega förklarade sin e-postadress (obs fingerat namn):

- per anders k olsson snabela hotmail punkt kom

- Anders K ? Varför det? Heter du det? Ska det vara mellanrum?

- Nej underscore.

...osv

***

En annan gång talade nån om att vara out of office.

- auto-voffis? Undrade jag. Fullständigt hjärnsläpp.

Jaja. Those were the days. Det indikerar väl att det där med förvirring inte är ett nytt påfund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh. Ett känt problem det där. Det beror på att deras email adresser är skrivna på Mac från början och sen tittar du på dem från en PC.

Tyvärr måste du skriva ut de understrukna adresserna på en vanlig skrivare (obs! måste vara svart/vit - ej färg) och sedan scanna in dem på PCn igen. Det är enda sättet att få email adresserna i sitt ursprungliga understrukna format på PC.

Du gjorde min onsdag... Tack.. ^_-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...