Jump to content
Annons

Pro Tools M-Powered


tommy

Recommended Posts

Tjo,

Hur kan det komma sig att Pro Tools M-Powered kommer att kosta 3700 när Mbox kostar ca. 4000?

Vad jag förstår så är Pro Tools M-Powered bara mjukvaran och Mbox är ju både mjukvara och hårdvara tillsammans, eller har jag missat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst får du programvaran PTLE med när du köper en Mbox...

När Mboxen nådde marknaden kostade den betydligt mer än den gör idag, och den är även begränsad till 2 inputs om jag inte minns fel.

När du köper M-Powered (som är nytt, och därför ligger högre i pris) får du möjlighet till betydligt fler kanaler i/o än med en mbox... vilket borde påverka priset även det.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du köper M-Powered (som är nytt, och därför ligger högre i pris) får du möjlighet till betydligt fler kanaler i/o än med en mbox... vilket borde påverka priset även det.

Jo, men det är ett ganska stort belopp för en relativt liten skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeke Zement (oregistrerad)

Jag har räknat lite..

På M-Audios hemsida kostar Pro Tools M-Powered 349.95 dollar, och på Digidesigns hemsida kostar en MBox 495 dollar.

Enkelt översatt till svenska kronor blir det c:a 3200 kronor för M-Powered och 4500 kronor för MBox. Ett pris på 4000 spänn för en MBox lär väl vara ett streetprice i alla fall..?

Hursomhelst får jag skillnaden till 1300 kronor. Luthman verkar ta ett högre pris i Sverige än M-Audio gör i USA. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du köper M-Powered (som är nytt, och därför ligger högre i pris) får du möjlighet till betydligt fler kanaler i/o än med en mbox... vilket borde påverka priset även det.

Jo, men det är ett ganska stort belopp för en relativt liten skillnad.

Liten skillnad?

Mbox: 2 i/o

Delta 1010: 10i/o (och dessutom möjlighet att köra flera kort i ett och samma system)

Skulle snarare vilja kalla det för betydande skillnad.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

När du köper M-Powered (som är nytt, och därför ligger högre i pris) får du möjlighet till betydligt fler kanaler i/o än med en mbox... vilket borde påverka priset även det.

Jo, men det är ett ganska stort belopp för en relativt liten skillnad.

Liten skillnad?

Mbox: 2 i/o

Delta 1010: 10i/o (och dessutom möjlighet att köra flera kort i ett och samma system)

Skulle snarare vilja kalla det för betydande skillnad.

Nu är min fråga kanske lite dum, men kan du förklara det här med "i/o" lite mer. Är det så enkelt att det står för in och out? 😎

Eftersom jag kör med Audiophile 2496, så blir ju slutnotan högre än så.. Då hamnar priset på ungefär 4650 Kr (3700+950) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När du köper M-Powered (som är nytt, och därför ligger högre i pris) får du möjlighet till betydligt fler kanaler i/o än med en mbox... vilket borde påverka priset även det.

Jo, men det är ett ganska stort belopp för en relativt liten skillnad.

Liten skillnad?

Mbox: 2 i/o

Delta 1010: 10i/o (och dessutom möjlighet att köra flera kort i ett och samma system)

Skulle snarare vilja kalla det för betydande skillnad.

Nu är min fråga kanske lite dum, men kan du förklara det här med "i/o" lite mer. Är det så enkelt att det står för in och out? 😲

Eftersom jag kör med Audiophile 2496, så blir ju slutnotan högre än så.. Då hamnar priset på ungefär 4650 Kr (3700+950) 🙁

Det är så enkelt. 😉

Om du skulle inhandla tex ett delta 1010 kort skulle du få tillgång till 10 in och utgångar, men med en mbox får du som sagt bara 2 st.

Har en känsla av att latencyn borde bli lägre med ett PCI kort än med mboxens usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du köper M-Powered (som är nytt, och därför ligger högre i pris) får du möjlighet till betydligt fler kanaler i/o än med en mbox... vilket borde påverka priset även det.

Jo, men det är ett ganska stort belopp för en relativt liten skillnad.

Liten skillnad?

Mbox: 2 i/o

Delta 1010: 10i/o (och dessutom möjlighet att köra flera kort i ett och samma system)

Skulle snarare vilja kalla det för betydande skillnad.

Nu är min fråga kanske lite dum, men kan du förklara det här med "i/o" lite mer. Är det så enkelt att det står för in och out? 😎

Eftersom jag kör med Audiophile 2496, så blir ju slutnotan högre än så.. Då hamnar priset på ungefär 4650 Kr (3700+950) 🙁

Det är så enkelt. 😉

Om du skulle inhandla tex ett delta 1010 kort skulle du få tillgång till 10 in och utgångar, men med en mbox får du som sagt bara 2 st.

Har en känsla av att latencyn borde bli lägre med ett PCI kort än med mboxens usb.

En alldeles riktigt känsla, med Delta 1010 kommer du ner i latency värden kring 4 milisekunder, USB1..hehe..diffirent story!

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, Brojd! Måste Du sprida sånt här? Nu måste ju jag skaffa mig nåt sånt! Vad kan finnas för nackdelar/ saker att ta i beaktande? I och med det ökade antalet ins and outs, frestar det på datorn mer? Är det exakt samma PTLE som till M-box? Är alla pluggar med? Beat Detective? Kom igen nu, Brojd! Har Du sagt A, B och C så får Du dra hela alfabetet! Om Du inte kan svaret får Du väl googla?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

4ms är väl ändå lite overkill, vet du att Mbox har höga latencyvärden? eller gissar du? Har för mig det var låga när jag kollade!

Ett buffer-värde på 256 gav nånting på 6ms, så om man hade sänkt buffern kanske man kommit ner på 4ms, vem vet?

Är verkigen USB-elektronerna så väldigt mycket långsammare än PCI-kollegorna 😎?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, Brojd! Måste Du sprida sånt här? Nu måste ju jag skaffa mig nåt sånt! Vad kan finnas för nackdelar/ saker att ta i beaktande? I och med det ökade antalet ins and outs, frestar det på datorn mer? Är det exakt samma PTLE som till M-box? Är alla pluggar med? Beat Detective? Kom igen nu, Brojd! Har Du sagt A, B och C så får Du dra hela alfabetet! Om Du inte kan svaret får Du väl googla?!

Som jag har förstått det skall PTLE och M-Powered vara i stort sett lika... (mitt förstånd är som sagt lite begränsat, så du gör nog bäst att jämföra features på digidesign eller m-audio) 😎

Vad gäller datorbelastning så borde den snarare minska eftersom jag har för mig att dataskyffling via USB skall belasta systemet mer än via PCI.

Men varför bråka med M-audio när du kan få en beg. digi002r för samma pris som M-powered och ett deltakort?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

4ms är väl ändå lite overkill, vet du att Mbox har höga latencyvärden? eller gissar du? Har för mig det var låga när jag kollade!

Ett buffer-värde på 256 gav nånting på 6ms, så om man hade sänkt buffern kanske man kommit ner på 4ms, vem vet?

Är verkigen USB-elektronerna så väldigt mycket långsammare än PCI-kollegorna 😮?

MVH-Peder

Man får tänka på om det är Input latency eller Output latency.

6 ms. Input latency är ca: 9.6 ms. Output latency, vilket är på gränsen till vad som kan upplevas som realtime.

Och på ett USB protokoll så krävs en riktigt bra optimerad dator för att klara 24/48 på 9.6 ms Output Latency. Har man en vanlig Jofadator så rullar de stabilt på ca 12-13 ms. Output latency.

PCI klarar ju betydligt lägre latency värden jämnfört med vad du kan få på USB. Ner till 2 ms. Output latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

frågan från början var väl om

pro-tools, själva programmet är detsamma

om du köper en m-audio ljudkort eller m-box

är det samma programvara med samma plug-ins?

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...