Jump to content
Annons
  • 0

Tips om de-esser


Richie76

Fråga

Hallåj!

Har problem med mina s-ljud (bland annat😅) Spanat in dessa 2 som finns på appstore, spelar in i GarageBand. Har kollat youtube men tänkte kolla om nån av er använt eller har koll på om någon av dessa är bättre än den andra? Inga jättesummor men ändå..

91CD1259-0758-485F-A726-DFC6A3AF968A.png

F46BDB28-C2BC-4B80-BCC4-FBB4FC200703.png

Link to comment
Dela på andra sajter

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Det e ju en djungel med de-esser. Fanns en som jag såg en video om. Hade både eq och kompressor inbyggt bl.a som jobbade riktigt fint. Minns dessvärre inte namnet.

Men i övrigt får man köra budget varianten och öva sång-/mikrofon teknik 😉🤔😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Edit: Missade att det handlade om GarageBand för iOS. Låter mitt inlägg vara kvar ändå.
 

Sedan finns ju också Melodyne som är ett verktyg för att bla rätta till felsång som pitch och timing. Men går man upp ett snäpp i pris så finns även s-ljuds detektion, så man manuellt kan sänka ljudnivån på s-ljud.

https://shop.celemony.com/cgi-bin/WebObjects/CelemonyShop.woa

Dom brukar ha rea lite då och då. Jag köpte den billigaste varianten utan de-ess för ca en femhundring.

Dom har även 30 dagar testperiod. Verkar som att den funkar till GarageBand när man googlar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Händer mig ofta-Gband på Mac. Eller hände kanske jag ska säga. Från inga alls de första åren till ständigt efter säg fyra år. De-esser kunde FÖRVÄRRA sibilanterna. Om jag tweekade nån frekvens och de dök upp så försvann de inte om jag återställde inställningar. Började lägga sång på bara bas o trummor men även där kunde ett gitarrspår trigga Ess-en som inte försvann om jag raderade spåret. 

Köpte riktigt spottskydd, rensade ut s-och th-ljud i texter inget "she sells sea-shells by the shore" mer, hittade ett bra mikavstånd och slutade sjunga in när jag var dyngrak eller hade tagit ut löständerna OBS skämt men att va utvilad å slemfri ä bra. Gbands De-esser har inte en enda gång gjort nytta ibland försämrat. Stänga av EQ hjälper ibland. Att redigera/automatisera bort sibilantera gör jag i första hand nuförtiden. Eller tar om och tar om sången. Eller maskerar dom. Såg en australisk video på tuben som förklarade hur grundläggande inställningar som var för sig tycktes bra för en amatör gav upphov till problemet. Inte kommer jag ihåg det videon var 28 minuter - lång den tid det tar att ta om sången tio gånger.

På svenska existerar inte problemet (för mig alltså) 

Denne man bygger bra pluggar. Han fick mig att fokusera på enkla metoder istället för att försöka lära mig hur ljud färdas vid olika frekvenser och hur intera....klipp bort s-ljudet, låna ett rent s å ersätt. slösa inte tid på mätarna i Gband som bara visar vägen till Appstore o Logic. Om din plugg funkar så BERÄTTA

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har också bara negativ erfarenhet av de-essers. De gör ofta att s-ljuden börjar låta helmysko, som att man läspar (enligt min erfarenhet i alla fall). Så ifall det är några 's' som inte låter helt bra skulle jag försöka hantera problemet på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

De-ess med pluggar är knepigt. 

Ett alternativ till pluggar är att volymautomatisera bort s, t-ljuden osv (med pre-gain, clip-gain - heter lite olika i olika DAW tror jag). För mig funkar det bättre; då har man mycket mer kontroll och kan styra vad som ska hända när.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Mycket kunskap på detta forumet🙏 (lyxar till med emojin som Svärmor alltid gör när hon ber om tjänster) Men börjar förstå att det är hantering av mikrofon samt automatisering av sångens nivå som gäller. Antar att pre-gain och clip-gain är något man gör innan sången läggs? Finns inte möjlighet att gå in och eq:a bort det värsta också? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skrev nog fel när jag sa volymautomatisering. Det är inte volymen man automatiserar utan gain. Dvs, du sänker gain med 5-10 dB (eller mer) just då t ex "s" sägs. I den visuella bilden av sångspåret, brukar man kunna se S:en visuellt. De ser ut som en amerikansk fotboll (ialla fall i Cubase).

Detta gör du då efter att du spelat in sången, dvs en efterbehandling. Detta kan man göra i samband med att man gain-automatiserar sången i övrigt. Dvs, man automatiserar en sänkning av gain på de höga partierna i sången, så att kompressorer inte behöver jobba så hårt.

En de-esser är ju i princip en dynamisk eq som sänker frekvenser runt 5kHz med ett visst Q-värde, när gain överstiget ett satt värde. Men jag tycker man har mer kontroll om man sänker gain manuellt med automation för just de problematiska sibilanterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

UjUjUj som närkingen säger. Jag glömde bort att jag ofta använder AnalogObsessions pluggar. Just den typen som snyggar till sången. Kanske är det inte bara min OERHÖRDA MIKROFONDICIPLIN som reducerat problemet, kanske har AO:s pluggar ett finger med i spelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...