Jump to content
Annons
  • 0

Spela in på pc


Makis

Fråga

Hej.

Jag är nybörjare på gitarr och skulle vilja spela in ljudet från gitarrförstärkaren på pc/mobil. Tänkte göra det enkelt i början och sen köpa bättre grejer. Jag har provat att koppla hörlursutgången på stärkaren till pc 3,5 uttaget men utan framgång. Har någon gjort detta och vet vad man behöver? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
5 timmar sedan sa Makis:

Hej.

Jag är nybörjare på gitarr och skulle vilja spela in ljudet från gitarrförstärkaren på pc/mobil. Tänkte göra det enkelt i början och sen köpa bättre grejer. Jag har provat att koppla hörlursutgången på stärkaren till pc 3,5 uttaget men utan framgång. Har någon gjort detta och vet vad man behöver? 

Vad har du för program att spela in med på datorn? Kan vara behövligt medx flera ljudspår om du vill spela in fler än 1 gitarr👍

Har du någon ingång för mikrofon på din pc? En del har typ 3.5mm men en simpel mikrofon. (Har för mig det fanns detta till äldre och innan 2000-talet).

Att köra via hörlur utgången ger inget bra ljud i slutänden ändå tycker jag. Men det beror ju på vad du täckt göra med det du har tänkt spela in😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jag har provat med bla bandlab.

Tanken var att lite enkelt spela in hur jag låter när jag spelar utan att köpa ett riktigt ljudkort. Men det kanske är det som jag borde göra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kan vara bra. Dom kostar inte så mycket.

Focusrite Scarlett 2i1 kostade mig runt 1500:-. Fick med lite Lite" version av nåt DAW. (Tror det var ProTools).

Bara att plugga in och köra! Billig investering som håller istället för någon halvlösning som inte ger bra resultat.

Den kan du ju alltid välja mellan att spela in din egen stärkare eller köra virtuellt, t.ex Amplitude.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0